Indlæg af McCleod

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Jeg vil gå så langt i at give dig ret i checksummen i bios bliver nulstillet, og hvad er det så lige nu at det er, det er alle bruger ændrede indstillinger, så som OC, ram indstillinger, boot følgeorden m.v., men det rører ikke ved basis i bios, det forbliver det samme så længe batteriet sidder i.


    Du tager ganske fejl.


    Du får lige et hurtigt kursus i CMOS-teknik og elektronik, okay?


    Alle instillinger og jeg mener alle ligger i CMOS-RAM. BIOS er en ROM (FLASH-ROM i dag, der gemmes ikke noget i daglig drift og der er ikke batteribackup).


    Når du fjerner batteriet fjerner du backup'en på RAM-kredsen. Det burde slette alt, men det er faktisk ikke sikkert at det sker. Ser du, en CMOS-kreds er baseret på MOS-FET-teknologi som drager nytte af en metaloxid-isolator mellem styrende og styrede dele (styrende er gate i FET'en, styrede er drain-source-leddet i samme FET). En FET er en feltstyret komponent (elektrisk felt). Desværre lider almindelige FET'er under lækstrømme. MOS-FET'en har indbygget en elektrisk isolator mellem gate og source-drain-forbindelsen.
    Det var en lidt lang forklaring, men nu skal du høre årsagen til den:


    En kondensator er baseret på 2 elektroder adskilt af et dielektrikum (en isolator). En ideel kondensator har en uendelig god isolator mellem elektroderne. Et lag af metaloxid er tæt ved at være en perfekt isolator (du kender det fra batteriklemmerne i bilen).
    Når du fjerner batteriet til CMOS-RAM'en overlader du denne næste perfekte kondensator til at aflade sig selv.
    Bruger man jumperen (CLEAR CMOS) tvinger man kondensatoren til afladning gennem en pull-down-modstand, typisk 1 kiloohm, for ikke at zap'e kredsen.


    Resultatet af CLEAR CMOS er derved sikkert. Resultatet af at fjerne batteriet er ret usikkert. Og derfor kendte jeg udfaldet af dit forslag på forhånd.


    Adresserne for hardware ligger ikke i CMOS-RAM'en. De detekteres af chipset'et ved hver opstart (POST) og mappes ind i adresseområdet mellem 640KiB og 1024KiB af maskinens fysiske hukommelse. CPU'en om-mapper derefter adresserne til enten 32-bit og nedefter eller 64-bit og nedefter, alt efter om CPU'en sættes i x86-mode eller x86-64-mode (gøres af OS-kernen). Dette har intet med CMOS-RAM'en at gøre.


    Der gemmes ingen oplysninger om indstikskort i hardware, når maskinen slukkes.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Næste gang jeg blir i tvivl om noget skal jeg nok spørge dig Kloge Åge.
    :pokey:
    Elektronikfagtekniker Bahhhh. :$


    Jeg har et svendebrev at basere mine udtalelser på, hvad har du?


    Som du kan se (og som jeg forudsagde), så ændrede det ikke på situationen at pille batteriet ud.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3


    Ingen vindue.. Har den nok plads til et 5850? og hvor meget af den er lavet af plastik?


    Den har plads til et GF GTX275, så mon ikke der er plads til et 5850 også? :-)


    Fronten er af plast, resten er metalplade. Kabinettet som rummer min desktop-maskine er en Gigabyte Triton 180 Black. Det skal så heller ikke flyttes fra skrivebordet.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Aldrig har jeg da hørt sådan noget vrøvl, hvis man vil være 100% sikker på at bios er nulstillet så SKAL det det batteri ud. Skriv det bag øret dude. :evil:


    Nej. Det gør ingen forskel. "Clear CMOS"-funktionen sletter CMOS'en helt.


    Jumperen flytter +forsyningen til CMOS-kredsen fra batteri+ til stel. Derved aflades CMOS'en gate'de indgange og hukommelsen slettes.


    Det er basal elektronik. Det lærer man på første skoleophold som elektronikfagtekniker.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    tog han sig tid til at læse lidt fra den artikel på wiki, så ville han netop være opmærksom på at det er taget fra en artikel på PCI-Sig.


    Det er PCI-Express 1.0a der kan give problemer. Prøv at finde 1.0a på den side du linker til. 1.0a er baseret på Intels PCI Express 1.0.
    Det var meget diskuteret på Usenet for omkring 3 år siden. De fleste valgte at skifte bundkort, nogle få fandt sig et andet grafikkort.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Så forklar hvorfor mit gamle bundkort, der stort set er det samme, kørte med to 8800gt? Du er HELT ved siden af.


    Som jeg skrev, så er det yderst sjældent at det virker og ikke for alle kombinationer af bundkort og grafikkort. "Vi" havde problemet med et Abit-bundkort og et XFX GF8800GTS.


    Det er derfor at man ikke bare skal sige at "det virker fint", når det ikke er tilfældet. Der er også set eksempler på at Intel-bundkort ikke har kunnet finde ud af det.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Hvad er det for noget vrøvl, selvfølgelig kan et 2.0 kort køre i både 1.1 og 1.0 pci-e porte, du vil bare miste en smule båndbredde
    http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express


    PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.


    Smut ind på PCI-Sig og læs lidt der. PCI-Express 1.0(a) understøtter i yderst sjældne tilfælde kort der er 2.0.


    Wikipedia skriver noget vrøvl.


    Et socket 939-bundkort har højst PCI-Express 1.0a og GF8800GT kører ikke med 1.0a. G92 kører ikke med 1.0a. Hvis det gjorde, så var der ingen grund til at min kammerat skulle skifte til AM2-bundkort da han fik et GF8800GTS (G92).

    Quote

    Oprindeligt indlæg af hejko
    denne der Furmark stresstester den mit kort,og hvordan sætter jeg kortet til max ydelse eller lov??


    Det er et program til stress-test. Konfigurationen skulle gerne være selvforklarende :-)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    3. Pil batteriet ud af dit bundkort, vent 30 sekunder og sæt det i igen


    Han har clear'et CMOS flere gange. Det hjælper ikke at pille batteriet ud. Det giver kun ekstra arbejde og ekstra frustationer.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dgaa1991
    altså den når ca 55 grader mx og ikke mere end 1+- grad. men køber mig nok en corsair h50 og håber på det bedste.


    Min lå også på 55 indtil jeg monterede en Scythe Katana III. Så faldt den til 33 load og 28 idle. Det er de bedste 170,- jeg har givet ud på den maskine.


    Mit gamle overclock - en 3500+ med 20% rent overclock (2,2GHz -> 2,6GHz) fik også en Katana, dengang hed det Katana II. Den var lidt dyrere, men det er også en del år siden efterhånden. Den er stadig i drift på en 5050e uden OC. Pensionist-tilværelse, kan man sige. Men den er både stabil og støjsvag - blæseren og de 4 harddiske i fronten er det eneste man hører (det er min desktop-maskine, 550 BE'eren sidder i min gamer-station).

    Quote

    Oprindeligt indlæg af poweruo
    Der er post får bare intet billed og udfra hvad jeg har fundet ud af ser Motherboard slet ikke GFX længere. Har ikke haft mulighed for at teste GFXet i en anden maskine endnu. Måske i morgen hvis jeg er heldig.


    Dvs. du bemærker at Windows starter op?


    Hvis du udelukkende nøjes med et nVidia-kort, kan du så bruge maskinen?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dgaa1991
    prøvede med at skrue multipliern op og for ht og nb men min computer gik ned og måtte resette bios for den kunne starte op igen .


    HT skal du holde dig fra. Uanset hvad du gør, så husk at låse HT fast. Ellers er crash uundgåeligt.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dgaa1991
    hej jeg har oc´et min amd phenom II x2 550 BE som også er låst op til x4 kerner. men den er oc´et til 3.5 Ghz uden hævning af volt. er det muligt at skrue mer op uden at skrue op for volten ?


    den måde jeg har gjort er bare at håve multipliern til 17.5 uden at gøre noget andet. Skal man skrue op for FSB og hvor meget ca ?


    Min 550'er kører også 3,5GHz. Ved 3,6GHz bliver den ustabil. Jeg har heller ikke gjort andet end at hæve multiplieren. Du skal muligvis hæve spændingen for at få den stabil igen. Min kører med standardspænding.


    Hvilken køler kører du med, for de 2 ekstra kerner kan sikkert give anledningen til øget varmeudvikling?


    FSB'en vil jeg ikke røre ved, når nu multiplier ikke er låst.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    du kan ikke unlocke en Athlon II X2 model eller en X4 model, den eneste i AThlon II serien du kan unlocke ekstra kerne ved er X3 modellerne.


    En Phenom II - det står højt og larmende...!


    Sigh!

    Quote

    Oprindeligt indlæg af poweruo
    Tak for besvarelsen men tror ikke helt at du har fået det hele med i min post. Får intet billede overhovedet heller ikke når maskinen starter.


    Dvs der er ingen POST?


    Eller hvor mangler der billede?


    Har du prøvet kortet i en anden maskine, som baloo foreslår...?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Ja, men der er vi så en hel del over de 1000 kr. ;)


    Bortset fra problemer med CD-print, så er driftsøkonomien en stor, stor plusfaktor.


    Jeg har selv en Xerox farvelaser og den har skrevet flere sider ud nu end de to tidligere blækprintere gjorde tilsammen (over 10 år). Jeg har haft den i ca. 3½ år og den kører stadig på de originale tonere. Jeg gav knapt 2000,- for den. Det er da driftsøkonomi der vil frem i livet, hva'? :-)


    Laser-printere tørrer heller ikke ud, de skriver skarpt på selv det mest sugende skodpapir, de skriver hurtigt uden at kvaliteten bliver dårlig. Jeg går aldrig nogensinde tilbage til blækprinter. Aldrig, aldrig, aldrig.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Blackbrizz


    den i3 yder bedre i spil end min e8400, og jeg ved godt den er bygget til kontor-cpu, men det yder stadig bedre end min, og det var lavet til gaming og var noget af det bedste du kunne få dengang jeg købte pc


    Og?


    Til prisen er den altså ikke god nok. Din fætter bør føle sig snydt, hvis han ender med en dual core i3-baseret gamer-PC, når kan kunne ha' fået en quad core CPU som sammen med storebroderen er de 2 mest anbefalede CPU'er i dagens Danmark lige for tiden. Han er din fætter, for pokker. Familie. Man snyder sgu' da ikke sin familie fordi man er for "stolt" til at købe billigt ind.


    Jeg er selv nVidia-mand til tænderne, men hvis folk spørger om "most bang for the buck", så anbefaler jeg 5770. Folk skal have det bedste som pengene rækker til. Jeg har selv nVidia nu og jeg køber også nVidia næste gang. Skulle jeg købe en maskine til dig, så fik du ATi, for der er mere smæk for skillingen.


    Quote

    Blackbrizz


    Sapphire VAPOR-X HD 5770 OC ynder næsten aldrig mere end et non OC og hvis det yder bedre så er det 1 fps :S


    Jeg er egentligt ligeglad med hvem der har lavet kortet og om det er overclocket eller ej. Læs lige begrundelsen for mine anbefalinger!

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo


    Du kunne hvis du er tilfreds med dit kabinet, købe en opgraderingspakke hos Komplett.dk


    Jeg vil også anbefale delene fra Komplett.dk - det ser absolut fornuftigt ud og det giver med garanti et bedre slutprodukt end det fra Topdata. :-)