Indlæg af Manado

    Uldar ->
    Det må du da gerne :)


    Højtaler: Dali 850
    Effektforstærker: NAD 216THX
    Forforstærker: NAD 114
    CD-afspiller: NAD 501
    og så diverse kabler


    Ikke det nyeste i verdenen, men godt spiller det og det er kvalitet der holder :D

    Hey Spixe


    Nu forholder det sig sådan at når man køber et sonyanlæg, så er der ikke noget der hedder reperation, ihvertfald ikke uden det koster en bondgård. Så i min verden er værdien faldet en del efter ene højtaler røg og jeg gider ikke sidde og slås om måske 100-200kr for noget der er halvdefekt, virker for småligt.
    Men kan også være mig der er en mærkelig satan, men kun en fordel for jer andre :P, mit sony anlæg før denne blev også givet væk :)
    Nu er der dog ordentlig hifi på menuen.

    Hey alle


    Pga. ny anlæg giver jeg mit gamle anlæg bort. En af årsagerne er at den venstre højtaler er defekt og blevet smidt ud.
    CD-afspiller, tuner, højre enhed og sub skulle fungere 100%, men stiller ingen garantier.


    Sendes ikke, da jeg ikke har original emballage, men kan ses/høres og hentes i Odense.


    Billed:
    http://sp.sony-europe.com/media/3/1130



    Hilsen


    Sebastian Aslund

    Er nu ikke helt samme ligninger vi prøver at finde rødderne på, som jeg umiddelbart kan se det. Er ikke løsningen på ligningerne jeg finder, den kan du ikke finde, men at finde værdierne på konstanterne.
    Men hvis du stadig er uenig, kan du så ikke opstille en beregning for din ide for at vi kan være helt sikker om der ikke er en misforståelse mellem os.

    jacobask ->
    Det første kan vi være enig om, men kan ikke se hvordan ikke laver en omskrivning, for ligner grangiveligt en omskrivning :)


    Aagaard1000 ->
    Som jacobask så tydeligt fik det forklaret, så kan du altid omskrive en andengrads ligning som multiplikationen mellem to led der har en en rod hver.
    Din andengradsligning er x²+2*x-8, vi kan lige se på det generelt hvis du har to led ganget med hinanden:
    (ax+b)(cx+d) = a*c*x²+ a*d*x +b*c*x + b*d
    Vi kan se at x² står alene i x²+2*x-8, dvs. at a*c = 1, for nemhedens skyld antager vi at a = c = 1 således vi får:
    (x+b)(x+d) = x² + d*x + b*x + b*d
    Fra vores andengradsligning ved vi at d*x + b*x = 2*x og at b*d = -8.
    I d*x + b*x = 2*x, kan vi skrive det som:
    x*(d+b) = 2*x
    =>
    d+b = 2
    =>
    d = 2-b
    b = 2-d
    Indsættes dette i b*d = -8, fås:
    b*d = -8, d = 2-b
    =>
    b*(2-b) = -8
    <=>
    -b² + 2b = -8
    <=>
    -b² + 2b + 8 = 0


    Dette giver at b = 4 eller b = -2.
    Samme resultat får du med d, så kan kan vælge den ene til 4 og den anden til -2, eller omvendt, således du får
    (x+4)(x-2) eller (x-2)(x+2)

    Synes nu metoderne til at reducere brøker er gode nok og ret simple. Aldrig haft problemmer med det og indrømmer da gerne at jeg har svært ved at se det svære i dem :). En vigtig ting er at kunne huske sine kvadratsætninger, især i gymnasie/HTX benyttes de i en stor del af opgaverne. Eller at opstille tre led som multiplakationen mellem to led hvor der er en variable og konstant.


    jacobask->
    hvorfor sætte lig nul? giver ikke meget mening, selvom det du udleder er rigtig nok, så er "=0" total overfødig og vil sige direkte forkert opstilling.

    3x²+6x-24 = 3( x²+2x-8 ) = 3((x-2)(x+4)) = 3(x-2)(x+4)
    3x²-12 = 3( x²-4 ), for at bedre se det skriver jeg det lige om
    =3( x²-2² ), anden kvadrat sætning siger at to tals difference (-) ganget med det to tals addition (+) er første led i anden minus andet led i anden. Vi arbejde så fra slutningen, da vi har x²-2² og får (x-2)(x+2) dvs. 3(x-2)(x+2)

    Hmm, en typisk fejl der burde være elimineret i folkeskolen :S
    Du kan kun reducere ved gange og division, derfor skal du omskrive tæller og nævner så du har noget med multiplikation og/eller division at gøre.
    3x²+6x-24 kan omskrives til 3(x-2)(x+4)
    3x²-12 kan omskrives til 3(x-2)(x+2)
    Derved bliver resultatet (x+4)/(x+2)