Jeg er über n00b til oc, please help! :D

  • HEY! :D:D


    Anyways lad os komme til sagen..


    Jeg sidder lige og tænker på at OC min CPU bare en lille smule :P - Men har INGEN ide om hvordan jeg gør... :D - Eller jo, ved det har noget med bios at gøre.. tror jeg... :D


    Men er der nogle som kan sige mig hvordan jeg gør det :P? - Altså jeg har et Asus P5KC og en Intel C2D E6850 standard med standard køler.


    Bare skriv hvis jeg mangler at skrive noget mere information eller noget :P'


    Mvh. Martin

  • Først skal vi vide om du har 10 eller 16 ampere´s sikringer ude i dit strømskab, og om du har mulighed for at forbinde din computer til en 400 volts strømkilde, for så løber den nemlig riiiiiiiiiiiiiigtig hurtigt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af peteri
    Først skal vi vide om du har 10 eller 16 ampere´s sikringer ude i dit strømskab, og om du har mulighed for at forbinde din computer til en 400 volts strømkilde, for så løber den nemlig riiiiiiiiiiiiiigtig hurtigt.


    LOL ROFLMAO :$


    Du kan finde en masse guides omkring det..!


    Men ja det er inde i bios det foregår, og ikke med en 400 volts strømkilde..!


    inde i bios skal du oppe FSB. Men ved ikke hvor det er i din bios, Når du den begynder at blive ustabil
    skal du give den lidt mere volt på VCORE..! :9xo


    EDIT: Til at starte med :)

  • Ok, har været inde i bios, men kan ikke helt finde et sted hvor jeg kan change fsb.


    Jeg har en hoved menu som hedder Advanced (Går udfra at den ligger derinde)


    Under advanced ligger der så en menu som hedder JumperFree Configuration og CPU Configuration.
    I CPU Configuration kan jeg ikke helt ændre på noget, men hvis jeg går ind i JumperFree Configuration sker der noget


    Der er en menu-ting som hedder AI Overclock Tuner som står på auto. Den sætter jeg så over på Manuel, og så kommer FSB Frequency op, som står på 333. Kommer også en masse andre ting op som hedder f.eks. FSB Strap to North Bridge og CPU Voltage. Også noget som hedder CPU Spread Spectrum, men har ingen ide om hvad det er lol :D


    Derfra har jeg ingen ide om hvad jeg så skal gøre. Jeg kan ikke ændre på FSB Frequency, men kan ændre på FSB Strap to North Bridge og CPU Voltage, samt CPU Spread Spectrum.


    Nogle som har et forslag?

  • Ok. lige sidste sprøgsmål.. Hvad skal FSB-Frequensy op på for at få 3.4 ghz? eller er det forskelligt.. Min FSB-Frequensy står på 333 standard, og jeg er ikke sikker på hvad den skal stå på for at få 3.4 ghz :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azyle
    Ok. lige sidste sprøgsmål.. Hvad skal FSB-Frequensy op på for at få 3.4 ghz? eller er det forskelligt.. Min står på 333 std.


    Jeg vil gætte på at når det er en conroe du har, så er multiplieren på 9 - dvs. du har 333 * 9 = 3000 mhz...


    Så det du gør er at tage de 3400 mhz du gerne vil op på - også dividerer du dem med 9


    3400/9= 378...


    Og det kan den nu nok sagtens rende under en box køler...:)

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"


  • Som sagt er det bare en standard cpu køler som sidder på cpu'en.


    Anyways, jeg har lige anskaffet mig CPU-Z og ja det er en Conroe (ifølge der hvor der står Code Name :P) - Men under Clocks (Core #0) står der:


    Clocks (Core #0)


    Core Speed 2000.00 MHz
    Multiplier x 6.0
    Bus Speed 333.3 Mhz
    Rated FSB 1333.3 MHz


    Edit: Når jeg f.eks. åbner Crysis Sandbox2 stiger den som du siger til x 9.0 i Multiplier og til 3.0 ghz i Core Speed..

  • Det med Multiplieren, det er fordi at når din computer står idle, så sparer den på strømmen ved at sætte den til x6 men med det samme din computer skal bruge saft, så hæver den sig til normal altså x9,,,


    ikke noget du skal bekymre dig om :)

    Asrock X38 TurboTwin
    Intel E6850 3.62Ghz Thermalright Ultra 120-Extreme, Med 120 mm Noctua Blæser!
    Corsair XMS3 DHX 2 x 1 GB DDR3
    Corsair Dominator 2 x 2 GB DDR3
    Sapphire Redeon HD 7870 OC 2GB
    OCZ StealthXstreame 600W
    Antec Twelve Hundred