Ny CPU, RAM og bundkort...

  • Saa er det vidste paa tide jeg for skiftet mit gamle hardware ud med noget nyt. :clap:


    Jeg ville gerne hoere hvad i ville anbefale og vigtigst hvorfor, budgettet er ca 6000 +/-,
    og vi snakker som sagt CPU, RAM og bundkort + god luftkoeling, evt. ogsa nyt kabinet med
    rigtig godt airflow.



    Mine tanker var:


    Core 2 Quad Q9450 2.66 GHz eller Core 2 Quad Q9550 2.83 GHz
    (ved dog ikke om de 180mhz ekstra er de 1300kr mere vaerd)


    Jeg regner med at overclocke det en del, men ikke noget ekstremt.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Hvad skal computer bruges til? For hvis den mest er til at spille på osv. så kan det ikke betale sig at købe en quad core. Du vil få meget mere ud af at købe en E8400@3GHz eller en E8500@3.16GHz
    Link: http://www.edbpriser.dk/Produc…451&searchArea=&Soegeord=
    Link: http://www.edbpriser.dk/Produc…451&searchArea=&Soegeord=


    De klare bedre i test når det drejer sig om spil.

    8600k@5.1
    H150I 360mm

    Asus Z370-I
    16 GB Tridentz 3200 CL14
    MSI 1070 TI 8G@2100/4427
    NZXT G12+TT 280mm AIO

    970 EVO 500 GB nvme m.2
    Crucial 240GB SSD+
    SSHD 1TB
    Lian LI Dynamic 011

  • Det er mest til spil. Men jeg ser gerne at den kan holde sig i omkring 2 aars tid, sa vil jeg hellere betale lidt mere og faa en quad og noget ddr3, sa man er lidt fremtidssikret.


    Som du kan se i min signatur har jeg dualcore (ved godt det er AMD :pokey: ).
    Nogle af mine venner har quad og faet et temlig godt OC ud af dem bare paa luft,
    saa jeg kan jo ikke gaa rundt og vaere til grin med kun 2 cores vel?


    Det jeg er mest i tvivl om er dog bundkort og ram. Jeg vil ikke have corsair, da begge gange jeg har koebt dem har den ene blok varet DOA...


    Nu jeg har gang i en traad hvad er erfaringerne herinde med ATI's X2 kort?

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().


  • Hvorfor det her: :pokey:
    Hvis du spørger ad må du acceptere hvad folk skriver men jeg kan se du er så klog at du meget bedre ved selv hvad du vil købe så gør det i stedet for at poste ligegyldige tråde hvor du servere :pokey: ad folk dude! :boxing:
    EDITH: Man kan ikke se dit signatur så man kan ikke se dit nuværende skrammel af en amd. :boxed:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Baloo:


    Hvis du ikke har lagt maerke til det saa gar det ikke saa godt for AMD og de kan slet ikke naerme sig intel i performance og OC potentiale. Derfor :pokey: ,da jeg nok skulle have haft koebt pentium frem for AMD i foerste omgang...


    Jeg spoerger ogsaa mest angaende bundkort og ram, hvis du nu havde den mentale kapacitet til at laese begge indlaeg og forstaa lidt humor/ironi, og forklarer tilmed hvorfor jeg ikke vil have en dualcore. Men skal da gerne gentage det : mere fremtid i quad og godt oc potentiale i 45nm serien.


    Sa hold din smarte attitude for dig selv "dude", med mindre du har noget konstruktivt at komme med som f.eks forslag til ram/main/luftkoeling.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240


  • Ja andet valg af opsætning er vist ikke det eneste du sku ha gjort. :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Ja andet valg af opsætning er vist ikke det eneste du sku ha gjort. :$


    Mon ikke du burde smutte over paa arto hvor du hoerer oejensynligt hoerer hjemme med din
    barnlige retorik, saa kunne det tilmed vaere nogle af de 12 aarige piger kunne laere dig at fortolke smilies. Saa du slipper for at fare i flint og blive harm over nogle bruger en smilie som du abenbart
    ikke forstaar og derfor straks foeler dig forpligtet til at tage din lille kappe paa og lege internethero.


    Jeg er temlig sikker paa at hQnS forstod mit indlaeg og ikke ligger soevnloes over jeg brugte en poking smilie for at understrege at jeg fortroed mit koeb af en AMD og at jeg faktisk er taknemlig for hans raad, men insisterer paa at koebe en quadcore til trods for at dual sikkert daekker mit behov.


    Saa proev igen med lidt konstruktivt eller hold dig veak fra traaden, svaere er det vel ikke?

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Køb en E8400 plus lidt ok luftkøling, så kan du nemt overclocke 4,00 Ghz ved 1,467 V og så 1,4 V til fsb'en.
    der får du klart mest overclock for pengene, plus at du ikke får nok ud af dine 4 kerne i quadcores i spil...
    find dig et 780i sli kort og kør 2x8800 gts 512 mb eller 2x9800 gtx
    ps. Corsair holder ikke til overclock.


    Jesper


    • Intel E8400 @ 3.5 Ghz

    • EVGA 680i sli

    • ASUS 8800 GTS 512 @ 700 Mhz Core 2000 Mhz Memory

    • 2 gb Corsair Dominator 800 Hz 4-4-4-12

    • 80 Gb - os, 250 Gb - diverse

    • Samsung DVD-RW

    • Trust 520 W power

    Rettet 3 gange, sidst af ehb_elh ().

  • Ok, hvilke bundkort ville du saa anbefale og hvilke ram er bedst egenet til OC?


    Jeg har en TT 800W PSU, den skulle vel snildt kunne traekke det?

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Jeg lærte for mange år siden, at lige netop denne her slags spørgsmål kan skabe splid.
    Jeg tog derfor over til xt0m og fik en hardware snak med ham. Gav mig samtidig mulighed for at lege lidt med hans rig


    Back to topic...
    Her er hvad vi fandt frem til:
    E8400
    2GB Corsair XMS3 PC 10600
    Asus P5K3 DeLuxe
    Sparkle 9600GT
    Thermalright 120 Ultra


    Jeg ville også have quadcore, men blev overtalt til at lade være. Og da det hele skal samles i et forholdsvis lille skur, ville det være tåbeligt at tage en CPU der smider mere varme end højst nødvendigt. Der skulle være plads til OC.


    BTW: Moderér dit sprog her inde. Det er dårlig stil fra en ny gut at føre sig frem.

  • Tak for svaret Maverick,


    Men vil det stadigvaek ikke vaere fornuftigt at koebe et mainboard som understoetter
    DD3? Saa man er lidt fremtidssikret og ikke skal skifte hele sit rigg hver gang der kommer noget nyt, og saa bare betale det mere som dd3 koster?


    Just for the record, saa har jeg least med herinde i 2 aars tid, saa er ikke helt ny og er skam hoeflig nok hvis folk ikke bevidst fejlfortolker mine indlaeg og tillaegger dem en negativ tone som
    slet ikke var ment fra start.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold
    Tak for svaret Maverick,


    Men vil det stadigvaek ikke vaere fornuftigt at koebe et mainboard som understoetter
    DD3? Saa man er lidt fremtidssikret og ikke skal skifte hele sit rigg hver gang der kommer noget nyt, og saa bare betale det mere som dd3 koster?


    Just for the record, saa har jeg least med herinde i 2 aars tid, saa er ikke helt ny og er skam hoeflig nok hvis folk ikke bevidst fejlfortolker mine indlaeg og tillaegger dem en negativ tone som
    slet ikke var ment fra start.


    Det er med DDR3.

  • når du opgraderer næste gang, så er jeg ret sikker på du også skifter bundkort da intel snart ændrer deres socket type lga775 til lga 1333 eller noget i den stil....så nej det kan ikke betale sig at snuppe et med ddr3 for at fremtidssikre det......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    når du opgraderer næste gang, så er jeg ret sikker på du også skifter bundkort da intel snart ændrer deres socket type lga775 til lga 1333 eller noget i den stil....så nej det kan ikke betale sig at snuppe et med ddr3 for at fremtidssikre det......


    Med dén tankegang får man sgu aldrig købt noget nyt.
    Jeg forstår dog din tankegang.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Med dén tankegang får man sgu aldrig købt noget nyt.
    Jeg forstår dog din tankegang.


    det ved jeg nu ikke, min E6600 er nok det jeg har haft længst siden min barton 2500+ ....men før den skiftede jeg da dele i systemet mindst hver 2 måned.....som de fleste herinde nok erindrer...


    det eneste jeg pointerer lige nu er at i den specifikke situation er fremtidssikring direkte dumt...når vi engang kan udnytte den ekstra båndbredde i ddr3, så har du nok skiftet bundkort et par gange allerede, så derfor er der slet ingen grund til ddr3, medmindre det er et nødvendigt onde for at kunne oc voldsomt med sli fx........og en moderne cpu vil til den tid slet ikke passe ned i lga775 alligevel.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis du selv kan overclocke, så får du intet for de ekstra penge, som den dyreste quad koster, så gå efter den "lille" og end så med nøjagtig den samme ydelse.
    Evt. tag et board, som understøtter både ddr2 og ddr3, men som fragman er inde på, så er der ikke rigtig så meget fremtidssikring at hente i bundkort. Jeg ville gå efter et P35-board, eller evt. et dyrere X38/X48.
    Mht. ram ved jeg ikke rigtig... Nogle ddr-2 med høje mhz. Crucial Ballistix pc-8500 skulle være ok, og billige, men de kan efter sigende sagtens dø ved oc. Der kan jo oc´es en del, før det er nødvendigt at overstige de 1066 mhz.
    Mht. kabinet får man et rigtig fint produkt imo. med et Antec P182, når man ser på pris kontra ydelse. Det kan dog være en idé med nogle andre blæsere.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5

    Rettet en gang, sidst af mtum ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    det ved jeg nu ikke, min E6600 er nok det jeg har haft længst siden min barton 2500+ ....men før den skiftede jeg da dele i systemet mindst hver 2 måned.....som de fleste herinde nok erindrer...


    det eneste jeg pointerer lige nu er at i den specifikke situation er fremtidssikring direkte dumt...når vi engang kan udnytte den ekstra båndbredde i ddr3, så har du nok skiftet bundkort et par gange allerede, så derfor er der slet ingen grund til ddr3, medmindre det er et nødvendigt onde for at kunne oc voldsomt med sli fx........og en moderne cpu vil til den tid slet ikke passe ned i lga775 alligevel.....


    Det her minder om da vi skiftede fra DDR til DDR2. Melodien er ihf den samme.
    I min situation skulle jeg ikke opgradre, men have helt nyt, så hvorfor ikke shoppe det nyeste ??


    mtum: P182 er et lækkert kabinet. Desværre er pengene ikke til det p.t (piver stadig over de 8K mit dSLR kostede). Med det Sonata III jeg har købt, har jeg fået et fint lille skur med en ret god PSU til små penge. Senere kan jeg skifte det og så tage mig sammen til at få lavet en maskine til ungerne, hvor Sonata III vil være perfekt.

  • Saa fik jeg bestemt mig. Mange tak til hjaelpen herinde fra.


    Det blev til:


    Q9450 - 2.66
    Asus - P5E3 X38 chipset
    Corsair XMS3 DHX 2 x 1 GB
    Antec P182


    Maette bare eje en quadcore, couldnt help it :$
    Sa hvis jeg "bare" kan faa OC'et den til ca 3,3-3,5GHZ uden at kunne stege bacon paa den er jeg glad. Er ikke meget for corsair, men det lader til det er der man for mest for pengende for tiden. Jeg kan vel heller ikke vaere saa uheldig at faa darlige RAM fra dem 3 gange i traek.


    Saa fra mit gamle setup beholder jeg mit 8800GTS og min tuniq tower + samsung spinpoint diske. Regner med at smide et nyt gfx i det her naested maned. Men venter lige paa at AMD/ATI kommer med deres nye HD X2 kort og ser hvad anmelderne/folket siger til det.


    Saa kan jeg vel klare mig i 2 aar igen.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240