E8500 Oc

  • Har lige brug for lidt overclock hjælp


    Mit system:


    Intel E8500 3,16 GHz
    Asus P5E3 Premium AI Lifestyle
    Corsair 4gb PC3-10666 MHz


    Hvis nu CPU og Chipset holder sig i det grønne felt mht. temperatur så kunne jeg vel snildt smide den op på 4 GHz ?


    Altså 422 FSB * 9,5 multiplier.


    1)
    Hvad skal jeg sætte mine ram til ? De er som sagt 1333 MHz .. men jeg kan vel sætte dem til 1066 MHz i bios og så kun clocke dem med ~100 MHz på den måde?


    2)
    Vil det være nødvendigt at ændre timings og volt til rammene ? Hvis ja, hvor meget ca. der står på corsairs hp at de er beregnet til 1,7 volt og 9-9-9-24 (hva så end det er).


    3)
    Hvordan ved jeg om det er volt til cpu eller ram som skal increases hvis nu maskinen f.eks. ik starter op.


    4)
    Jeg havde som sagt tænkt mig at sætte mine ram til 1066 MHz .. så ville jeg efterlade PCI-E til 100 MHz. Er der andet jeg skal tage højde for?


    5)
    Hvad er acceptabelt mht. temperatur til chipsettet ? Min har nemlig kun passiv køling men airflowet i kabinettet er ret godt.


    6)
    Jeg har læst et sted at DDR3 har sensore der viser deres temperatur, men jeg har ikke set det nogen steder. Nogen der ved hvordan ? og hvis det er muligt. Hvordan ved jeg om de bliver for varme?


    7)
    FSB Strap to Northbridge er hvad ? :)


    Jeg har læst om en der overclockede sin E8500 han brugte 1,3 volt til CPU'en og 2 volt til hans ram som så kørte ca 50 MHz under hvad de var beregnet til. Hans system er pasted her nedenfor.


    FSB standard: 333 MHz
    FSB OC: 422 MHz
    CPU standard: 3166 MHz
    CPU OC: 4009 MHz
    CPU volt: 1,31 volt
    Ram standard: 1066 MHz
    Ram OC: 1013 MHz
    Ram volt: 2 volt
    Ram CAS: 5-5-5-15


    På forhånd tak.

  • Velkommen til..


    1:
    Dem kan du lege med når du har fundet max på cpu.


    2:
    Altså som regel kan ram en del mere end de er opgivet til, men det er ikke til at sige hvor meget, så det må du selv finde ud af ;)


    3:
    Hvis du tester med Orthos i windows, så fejler Small FFT's hvis det er cpu, og Blend hvis det er ram eller chipset.


    4:
    Eftersom det ikke er det vilde oc så tror jeg ikke der er andet du behøver at pille ved.


    5:
    Tja, under de 65C så er det vel fint, det er jo lavet til det. Tror dog langtfra det kommer derop af, så skulle det da være fordi der er dårlig kontakt mellem chippen og køleren, hvilket ofte ses på de dyre asus kort...


    6:
    Har jeg ikke hørt noget om, men det er altid en god ide med en blæser over dem, især hvis de skal oc's, kan bla gøres sådan her http://www.octeamdenmark.com/forums/showthread.php?t=1737


    7:
    Det sætter nogle subtimings alt efter fsb, der kan være en del mem performance at hente, men alt sådan noget tar tid at tweake..



    Og det vil være en fordel at køre med så høj fsb som muligt, fx 500x8 istedet for de 422x9,5

  • men så meget giver højere FSB ikke fremfor clock, men ja kan den 4ghz og du er tilfeds så kan du sænke multi og hæve FSB, men som sagt, vi er nede i småtingsafdelingen

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Hey,


    I skal have tak for svarene, jeg skulle gerne modtage min nye cpu køler samt nogle kabinetkølere her på onsdag. Jeg har en stor 250mm der snurer langsom rundt og blæser luft på bundkortet så airflow burde ikke være noget problem ;-)


    Mht. rammene .. hvad skal jeg sætte dem til ? De kører jo 1333 Mhz fra standard. Min FSB er ligeledes på 1333 Mhz og det må jo så være 1:1 ?


    Jeg blive rjo nok nødt til at sætte dem til 1066 MHz for hvis nu f.eks. jeg vælger at køre med 422 FSB så bliver den jo hævet med ~360 og så ville mine ram vel køre 1066 + 360 = ~1426 Mhz. Tror desuden jeg holder mig til 422 MHz


    Altså de er clocked med ca 100 Mhz. Ville det være rigtigt ? Eller har jeg forstået det helt forkert :)


    Hvis nu det Orthos du nævner siger mine ram fejler. Er det så fordi de er for varme ? Eller bare ikke får nok strøm. Hvad er max volt man må give ram .. sådan realistisk set for en uerfaren overclocker :)


    EDIT: Jeg læste lige lidt i en anden post så kom der lige endnu et spørgsmål. Hvordan virker en ram divider på DDR3 ? Det er vel ikke helt ligesom DDR2 Altså hvis jeg f.eks. kørte med min FSB 333 Mhz med DDR2 så ville mine ram skulle være 667 for at køre 1:1 .. Men mine ram er jo 1333 MHz .. så jeg bliver vel nødt til at køre asynkront ? Hvordan regner man det ud.


    Sorry for alle spørgsmålene, vil bare gerne ha lidt insight i overclocking ;)


    På forhånd tak

  • De 1333fsb er quad pumped, så vi regner den som 333mhz. Ram er DDR dvs 1333mhz ddr ram reelt køre 667mhz, der blir bare udregnet 2x for hver clock cycle, derfor de 1333mhz ddr.


    Ang dividers, er det lige meget om det er ddr2 eller 3.
    1:1 = 333fsb - 333mhz ram, 1:2 333fsb - 666mhz ram, du skal nok bruge 2:3 (422fsb - 633mhz ram) eller en lidt højere når du vil oc dem, en god ting er altid at starte ud med 1:1 og så finde max på cpu, så er man sikker på ram ikke laver vrøvl.


    Du regner det ud sådan her
    2:3 = 3/2=1,5x422fsb=633ram (1266mhz ddr)


    Hvis orthos fejler, kan det være varme, mangel på volt, eller for stramme timings, om de er for varme kan du mærke dig til. Ang volt er jeg ikke helt klar over hvad ddr3 har godt af til hverdags brug.


  • Hej, tak for dine svar ;-)


    Inde i bios hvor jeg vælger ram hastighed (hvor der lige pt står 1333 MHz) der skal jeg sætte den til 800 ? altså til at begynde med. Så når FSB'en ryger op så vil rammene ligge på lige under 1200 MHz .. så kan jeg altid prøve at skrue dem op til 1066 MHz .. er det ikke rigtigt ?


    Jeg forsøger mig her på torsdag da jeg skulle få mine kølere der :-) Det er godt lige at være forberedt.

  • Hej,


    Jeg har lige givet det et forsøg nu ..


    Den er ca 38-41 grader idle, og så ryger den helt op på 60-63 grader i full load i ca 20 minutter, jeg synes umiddelbart det lyder som lidt meget ? Har endda kun clocket den med godt 400 mhz.


    400*9 @ ~3,6 GHz


    fra 3,16 GHz


    Bruger CoreTemp. Den kører ellers stabilt nok, den står til 1,184v i CPU-Z



  • Kølet med hvad ?
    Bruger du orthos til stress test ? Den blir aldrig så varm under normalt brug skal du huske på.

  • Den er kølet med en Xigmatek HDT-D1283 (Ikke HTD-S) :P


    Jeg kørte orthos prime .. blev ved med at køre det i 20 minutter ca.


    Hvor varm synes i min CPU må blive sådan i et rimelig køligt rum.


    Altså jeg vil gerne have det sådan at jeg stadig har min CPU selvom det er lidt varmt inde på mit værelse :)


    Jeg skulle desuden op på over 1,35v i bios for at få den til at køre stabilt på 4 GHz

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zarth
    Ingen der ved det ? :(
    Eller er jeg den eneste der slacker på arbejde, hehe :)


    du kan starte med at bruge den nyeste realtemp, da det pt er det eneste der kan ca aflæse corenes varme

  • hva er din load temp målt med realtemp med f.eks. orthos kørende?


    Alt unde 70 i load er fint til 24/7

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • den kører med 60 grader max temp hvor orthos kører med real temp.


    Nogen der kan svare på hvorfor real temp er så meget mere præcist end de andre ?:)


    Altså de andre programmer må jo få deres temperaturer et sted fra, kan ikke helt forstå hvorfor de viser så vidt forskellige temperaturer.

  • det er dels den måde de oversætter det data de får fra proberne og dels kvaliteten af proberne.....og der er realtemp den der gør det mest præcist.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Nogle programmer måler også temperaturen via en diode under cpu'en, og ikke de interne - hvilket naturligvis giver en noget lavere temperatur - men så kun een af slagsen

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.