Lave en server til spil!

  • Du skal nok regne med mindst 128 kbit/s pr. spiller i de fleste spil.


    Forskellen på de forskellige linux distrobutioner er ikke bare designet på dekstoppen. En ting alle distro'erne har til fælles er selve linux-kernen, som dog kan være patchet. Som bruger vil man mærke forskellene som:
    De programmer der er installeret på forhånd, hvilket skrivebordsmiljø der benyttes, og om der overhovedet er installeret et på forhånd. Hvis du f.eks. installerer arch linux, vil du slet ikke have nogen grafisk brugerflade til at starte med. Den skal først installeres senere.
    Dertil er en af de store forskelle på linux distro'er hvilken pakke-manager de bruger til at installere ny software, og hvor mange pakker der er tilgængelige i de officielle kilder. Nu vil du nok spørge hvad en pakke-manager er. De fleste linux distroer anvender en pakkemanager, når du skal installere nye programmer. I stedet for at downloade en installationsfil, som du gør i windows, så vælger du nogle kompilerede pakker fra distro-udbyderens server, som så automatisk installeres på din pc. Pakkemanageren holder styr på hvad du har installeret, og om der er kommet nye opdateringer til det installerede software.
    Til serverbrug vil man ofte vælge en distro, der ikke installerer et skrivebordsmiljø. Således sparer man hardware-ressourcer, og man klarer alt fra text-terminalen aka. 'command-line interface' med kommandoer, som for nybegyndere kan være svære at huske.
    Da du aldrig har prøvet linux før, vil jeg anbefale dig at tage en distro, der har en nem installer, en god pakke-manager og som installerer et skrivebordsmiljø som standard. Ellers kan man godt få et mindre chok, når man kommer fra windows :). Du kan evt. prøve Ubuntu eller PCLinuxOS. Når du har fået noget mere erfaring, og begynder at synes at det er sjovere at klare det hele fra terminalen, så kan du jo bare skifte over til Debian eller Arch Linux.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Du burde kunne køre med 7-8 spillere med 512kbit... Regn med ca. 6kb/sec per spiller. Det står også i det link du selv har linket til :$.


    For at være ærlig tror jeg du enten skal droppe hele projektet eller købe en gammel computer med windows og bruge den som server.

  • FifaFrazer: Tror jeg godt jeg har fådt ståft det, jeg kigger lige på det i morgen!


    Yilar: Jaa.. Måske sku jeg bare det, men jeg vil prøve aligevel har næsten en hel PC jeg kan bruge det til!

  • Jeg kan trække 2 servers, med 12 slots i hver - med en 8/2mbit forbindelse, uden de store problemer :9xo

    1090T @ 4.0 Ghz
    PowerColor 5870 @ 950/1200
    Asus Republic of Gamers IV.
    Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24
    Corsair 850W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sENITY
    Jeg kan trække 2 servers, med 12 slots i hver - med en 8/2mbit forbindelse, uden de store problemer :9xo


    ja men du har også 4 gange så meget upload som ham....og det er upload der er vigtig.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • tror nok du skal sætte dig meget mere ind i hvad linux er, det er ikke noget du bare lære fra den ene weekend til den anden,


    Men jeg har brugt google utrolige mange timer og fundet en masse god hjælp,


    Men hvis du vælger debian som os, er du godt på vej...
    Den har en meget nem pakke manager, hvis du feks. skal have et desktop system, altså en brugerflade som du kan se på og arb, istedet din consol skriver du


    su <-- efterfulgt af root pass


    apt-get install gnome


    så installere systemet gnome som er en kanon gui brugerflade med alt hvad den skal bruge af andre programmer



    der finde mange forskellige gui systemer til linux, såsom xfce, kde, osv



    Cs server software findes så tilgæld ikke på debian serveren, så det skal du hente selv,
    dette synes jeg er meget nemt, men her er en guide til dig på dansk


    http://www.linux-support.dk/?id=9

  • Hvis du ikke har kendskab til Linux og ikke ved hvordan man tester upload (læs: viden om computere, netværk er begrænset) bliver det nok lidt en udfordring ;) Vent til du har fået en bedre upload og læs dig lidt til brugen af Linux først.

    Gigabyte GA-MA770-DS3
    AMD Phenom X4 9750 / 2.4 GHz
    2 x Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched - 2 GB ( PC2-6400 )
    SPARKLE SF-PX88GT512D3-HP - GF 8800 GT
    Corsair VX550W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    ja men du har også 4 gange så meget upload som ham....og det er upload der er vigtig.


    han vil kunne trække 1x12 slots CS1.6 el. CSS server med 512kb/s hvis han ik rigtig laver det helt vilde på nettet imens den køre.

  • Jeg har få stådt det nu(håber jeg), men hvad er Ubuntu for noget så. har fundet noget om PCLinuxOS på Wiki. men det skal ikke installers som det normale linux eller.
    og den PC jeg vil bruge er den her:
    AMD Athlon 1000 eller 1333mhz
    MSI KM3M-V
    256MB DDR-ram(Skal nok få fat i nogen flere!)
    og 2 HDr en WD 40GB og en mere jeg ikke ved hvor meget den er på!
    og et GeForce MX4 440 AGP

  • du har brug for 1 gb ram vil jeg ihvertfald sige...og hdd bør hvis der er mulighed for det, køre i raid.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • ubuntu er en meget bruger nem dist, til folket... til folk der ikke vil rode så meget selv de har også lavet et server udgave..


    Men installer du nu bare win xp, og smide dine spil server på disse,

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Svan
    Jeg ville leje en server hos gamehotel.dk hvis jeg var dig... :D


    Jaa, med den internet forbindelse der. Har også svært ved at forstille mig at det ikke er irriterende at spille på serveren hvis man er i gang med at down eller uploade noget imens den er i gang.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Brtlsn


    Jaa, med den internet forbindelse der. Har også svært ved at forstille mig at det ikke er irriterende at spille på serveren hvis man er i gang med at down eller uploade noget imens den er i gang.


    Ja hovedsageligt uploaden, som er et rimelig stort problemer imo, derudover så er gamehotel meget bruger venligt og til noget med 150 kr. om mdr. så syntes jeg ikke det er så galt...