Ulogisk netværks problem

  • Halløj


    Jeg vil lige sige jeg normalt ikke har disse problemer omkring netværk, men dnene driller mig totalt!


    Jeg har en CC router og irøven af den har jeg smidt en Linksys54GL
    CC router/modem er forbundet til Linksys via LAN1 og så ned til en desktop med LAN2
    Jeg smider herefter CD medfølgende fra Linksys i desktop ( uden kablerne tilsluttet ) og går igang med manual setup - nemt. Når denne del så er klaret, så hopper jeg på min laptop, og laver en account lydende på de infoer jeg angav i Router.


    På laptop er forbindelsen fin, men jeg kan ikke tilgå Router web interface på 192.168.1.1


    Hvor ligger fejlen ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Har du husket at slå DHCP fra i linksys'en.
    Hvilken IP får den bærbare?


    /ask


    Hej


    Den får en 10.0.0.2
    Via medfølgende CD kan jeg ikke rette på DHCP eller firmeware opgrade eller andet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bublegum


    Hej


    Den får en 10.0.0.2
    Via medfølgende CD kan jeg ikke rette på DHCP eller firmeware opgrade eller andet.


    Du skal ind via web på hver af de 2 router du har install og rette de ting , det kan du ikke pr cd.
    Du skal fra CC i eks lan1 til Wan i Linksys og så fra eks lan1 til pc osv.



    SMLDK


  • Det er klaret, men jeg har ikke mulighed under install af Linksys at stille på dhcp, indtaste IP, firmware upgrade eller andet. Den ruller bare en opsætning gennem, og gemmer de indstillingen jeg har lavet - såsom SSID og password etc.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bublegum
    Det er klaret, men jeg har ikke mulighed under install af Linksys at stille på dhcp, indtaste IP, firmware upgrade eller andet. Den ruller bare en opsætning gennem, og gemmer de indstillingen jeg har lavet - såsom SSID og password etc.


    Du burde kunne ændre det efterfølgende. Hvis ikke du kan logge ind på den, så prøv at koble den fra din CC router, og sæt en computer til den med kabel, så kan du komme ind og slå DHCP fra.

  • Hej du!


    Jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstået dit setup, men nu vil jeg prøve at forklare mig alligevel.
    Hvis jeg HAR misforstået noget, må du bare set bort fra mit indlæg.


    1. scenarie.


    Dit CC modem er en lille sort boks som får en internet forbindelse (fra væggen) i måsen.


    Herefter har du købt en router, da du gerne vil have NAT funktionalitet i hjemmet og evt. WIFI.
    Det er kewl nok.


    Træk et kabel fra CC modem'et og ned i "Internet / WAN" porten på din router.


    Så langt så godt.


    Der vil pr. default være aktiveret et DHCP modul i din router. (Fabriksindstillinger).
    Denne vil tildele en default GW, ofte 10.0.0.1/8 eller 192.168.1.1/24.


    Smid din opsætnings CD ud og log direkte ind i routeren.
    Sæt den op som det passer dig.


    Du tilgår routeren på http://routerIP / Default GW.


    Scenarie 2
    Du har to NAT routere koblet sammen i serie.
    Dette har man oftest ved køb af WIFI router eller andet.


    Løsningsforslag 1:
    Sekundær router skal ikke fungere som router men bare access point. Kan ikke huske hvad den setting hedder og kan ikke lige vise det, da jeg ikke har std. software i min router.
    Med denne løsning bliver al trafik blot forwardet til din "rigtige router".


    Løsningsforslag 2:
    Kør kun med én router.


    Håber der var noget du kunne bruge. :cheers:


    Cheers


  • WAN porten skal ikke bruges i mit tilfælde på Linksys router ;)
    Hertil ved jeg, at man kan aktivere en funktion så den kan tilgås via WLAN. Den funktion finder jeg så bare ikke

  • for at du kan komme ind i din linksys router er du nødt til at tildele din pc en ip eks. 192.168.1.2 da det er i 192.168.1.x netværket at den befinder sig og ikke i 10.x.x.x netværket som din cc router befinder sig i.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow
    for at du kan komme ind i din linksys router er du nødt til at tildele din pc en ip eks. 192.168.1.2 da det er i 192.168.1.x netværket at den befinder sig og ikke i 10.x.x.x netværket som din cc router befinder sig i.


    du siger jeg skal smide min laptop en statisk IP?

  • Lige for at være helt sikker (fra en ende af).


    Start med at skil dit setup ad igen, og tilslut en computer til cc-routeren (via en lan port, således at det er eneste enhed koblet på). Hvilken IP får computeren her (specielt vil en ipconfig give gateway, som er cc-routerens IP). Gå evt ind i web-interface og se hvor der deles ip'er ud (da du skal bruge en ip til linksys'en senere sætter du evt range til at gå fra xxx.xxx.xxx.10 og op -så kan xxx.xxx.xxx.2-9 bruges til faste ip'er, som linksys'en og andre enheder du senere skulle få lyst til at slutte til)


    Nu piller du din computer fra cc-routeren og sætter den i en lan-port på linksys-routeren. En ipconfig /release efterfulgt af en ipconfig /renew vil nu sikre dig at du får en ny ip (denne gang fra linksys'en, og denne gang vil din gateway være linksys'ens ip).


    Du lader nu computeren side på linksysen og går ind på dennes web-interface http://"linksys-ip" herinde slår du DHCP-server fra og giver routeren en fast ip som tilsvarer cc-routerens (bare med 2 til sidst istedet for 1 - eller ihvertfald uden for den range cc-routeren deler ip'er ud i, men i samme serie). OK, nu er du kommet så langt at det hele kan sættes sammen igen.


    Linksys forbindes til CC via LAN-LAN og du skulle være klar til at køre.



    Det burde virke (hvis ikke der er noget jeg har overset).


    /ask