tips ønskes til stabil pc

  • .... jeg tror snart jeg explodere i forvirring. Derfor kommer jeg har for at få et par tips. Jeg skal have en ny PC, men er meget forvirret med hensyn til et par ting da det er 3 år siden jeg sidst byggede en.


    Her er mine ønsker:


    1. Stabilitet
    2. Støjsvag
    3. God kvalitet
    4. Plads til et 8800 gfx kort (jeg synes det er meget svært at finde et godt kabinet)
    5. Plads til 2x HDs, et extra netkort og evt. et lydkort.
    6. Færtig og samlet indenfor 2-4 uger. (Skal til lan party, og min AMD3200 er for gammel).


    Jeg vil undgå:


    1. Bling bling, altså ikke noget kabinet med neon og glasplade så man kan se motherboardet.
    2. Full tower. Jeg har ikke brug for 7 HD slots, 4 dvd burnere ect.
    3. SLI. Er for dyrt i strøm.


    Ting som er nice2have, men ikke noget must:


    1. Overclocking. Jeg kommer med ret stor sikkerhed ikke til at overclocke.



    Det eneste jeg er ret sikker på er at jeg vile have et 8800 baseret gfxkort, en Intel CPU (hælder mest til dual fremfor quad da jeg mest skal game). Ville være lækkert med en af de nye Intel CPUer, men jeg er bange for at de ikke når at komme på lager. Jeg ville ikke have noget imod at bestille en færtig bygget PC (har kigget lidt på http://www.topdata.dk), har dog ikke den store tiltro at lade postdanmark sende en færtig samlet pc. Jeg er også ok med selv at samle.


    Jeg har det også fint med at betale lidt extra for god kvalitet, men gider ikke betale extra for noget som enten er overkill eller noget jeg ikke har brug for. Samlet pris går jeg efter 8000-11000kr.


    Håber der er nogen som kan hjælpe.

  • CPU = Dunno ?, køb en brugt E6600 eller lign. som du så sælger igen, når du kan få fingerne i en E8400 ?


    GPU = Inno3D 8800 GT
    RAM = Crusial 4 GB (komplett har vist tilbud)
    HD = må du selv om, kommer an på hvad du foretrækker, evt. Samsung
    PSU = Corsair modulær 520 W
    MB = Gigabyte GA-P35-DS3
    DVD = Hvad du nu synes om


    Kabi = Antec, Performance One P180


    Hvis du samler det sammen, tror jeg du får en ganske habil pc :D

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Ville tage noget ala dette:


    E8400 ~ 1200kr./Q9300 ~ 1900kr/Q6600 ~ 1700kr.
    AC Freezer ~ 150kr.
    Asus P5K Premium ~ 1100kr.
    2x2GB Corsair XMS2 PC6400 ~ 900kr.
    Asus HD3870 512MB ~ 1600kr.
    Antec Sonata Plus (Antec 550W Inkl.) ~ 1100kr.
    NEC SATA-DVDRW ~ 250kr.
    WD 320GB SATAII (Evt.) ~ 500kr.


    I alt ca. 7500kr. for det dyreste setup (Med Q9300)


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

    Rettet en gang, sidst af Exxon ().

  • Det du efterspørger lyder som et vandkølet system.
    man får god køling og lavt støj niveau.
    Men det fylder :-(
    stabilitet fås ved at vælge komponenter af god kvalitet og holde tempraturen nede på dem.
    vandkøling af et mb koster fra 600kr til 1400kr afhænigt af model.
    vandkøling af cpu koster fra 300 til 500kr
    vandkøling af grafikkort koster fra 500 til 1000kr
    en radiator koster fra 300kr til 900kr
    en pumpe koster fra 400 til 800kr
    køling til to hdd'er koster ca 500kr.
    der til kommer blæsere fittings og slanger for ca 700kr
    Hvis du skal have en blæser styring fås de fra 250kr til 1200kr. selv om aquaero er dyr kan jeg godt anbefale den.


    jeg har god erfaring med ek waterblocks, laing pro pumpen og 360 radiator med dual flow. jeg kører med 10mm ID slanger fra tygon.


    det hele kan vist fås hos coolerkit.

  • Tak for svar. :)


    Yilar har ret, vandkøling er nok lidt ud over hvad jeg tør kaste mig ud i. Havde faktisk bare regnet med at købe en stock C2D, og nøjes med den cooler som sidder på. :O


    Performance One 180 ser fint ud, dog ser 182 ud til at være mere på lager. Nogen stor forskel? Kan jeg være sikker på at et 8800 kort kan være i det kabinet?



    Er det helt ude i skoven at jeg har valgt at gå uden om Nforce chipset, sidste gang døde onboard ethernet, samt heller ikke er helt meget for at skulle købe et ATI gfx kort. Synes bare NVIDIA virker som lidt bedre kvalitet.


    Jeg kender ikke Inno3d, kan ikke huske om de var på market sidst jeg købte pc.



    Performance One P182
    8800GTS 512Mb
    C2D E8500 (da den ser ud til at være den som kommer på lager først)
    WD 750Gb HD
    Cosair 550W eller mere
    GA-P35-DS3
    Pioneer bulk dvd burner
    Soundblaster X-Fi Xtreme Audio Bulk
    G15
    Intel 1000Mb netkort



    Er stadig meget forvirret omkring alle de forskellige motherboards. Tit ser det ud til at der er MEGET lille forskel. Er P35 forresten nok til de nye C2D?


    Edit: Monitor tænker jeg lidt på 22” SyncMaster 2232BW, Widescreen, 2ms, DVI-D, 1680x1050.


  • p35 er ganske fint :) faktisk stadig et forholdsvis nyt chipset.


    og ville nok overveje at tage 2 320/500gb hdd's i raid istedet, en kvalitets cpu køler. bare en god støjsvag model :)
    har hørt lidt skuffede kommentare om xtreme audio, men ser nu ud til at være et lækkert lydkort til prisen. selv overvejet det på et tidspunkt :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    sorry for OT men ska Gigabyte's P35 serie ik bios opdateres for at kan køre med en Wolfdale processor?


    Hmm.. det kunne være godt at vide, da det nok er lidt svært at gøre uden CPU i...eller?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    sorry for OT men ska Gigabyte's P35 serie ik bios opdateres for at kan køre med en Wolfdale processor?


    Det kommer helt an på hvilke bios den leveres med. sjovt nok.
    Men det er let nok.

  • Stryg netkortet... Onboard virker fint, hvis det går i stykker kan du købe et nyt.


    Iøvrigt er nutidens onboard lydkort ganske gode, det er unødvendig medmindre du har et par gode højtalere eller er meget følsom.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yilar
    Stryg netkortet... Onboard virker fint, hvis det går i stykker kan du købe et nyt.


    Iøvrigt er nutidens onboard lydkort ganske gode, det er unødvendig medmindre du har et par gode højtalere eller er meget følsom.


    Har man D/A konverter i forstærkeren så er et onboard lydkort det eneste du behøver.
    Og den onboard lyd der sidder på mit MB er helt hæderlig i analog. og det med et par lyttebøffer hvor folk diskuterer hvilke ledning på dem der lyder bedst. Jeg har indtil flere cd'er der lyder af h til når de bliver spillet. alene pga. for lav lydkvalitet. og det er ikke mit onboard lydkort der sætter grænsen.

  • En lille update.


    Ser ud til at fønix computer har sendt min E8400 så nu kan jeg gå igang med at bestille resten. Men er stadig lidt i tvivl. Jeg dropper nok P182, har set det og det er for stort. Jeg har ikke brug for alle de 5-1/4 slots.


    LifeStyle Sonata III, Miditower
    GA-P35-DS3
    Inno 8800GTS 512Mb
    Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX, 2x2048mb
    Pioneer DVR-215D, DVD±RW, Bulk, Black


    Har et par spørgsmål:


    1. Har det sonata nok plads til et 8800GTS? Og er den 500W PSU god nok?
    2. GA-P35-DS3 har mange side modeller så som GA-P35-DS3P og GA-P35-DS3R nogen større forskel?
    3. Folk nævner tit crucial ram, er de Corsair 4-4-4-12 ikke lige så gode?
    4. Ser ikke ud til at der er ret stor forskel på de forskellige 8800GTS kort. Er det rigtigt?
    5. Er det bedre jeg køber 8Gb ram nu, hvor det er nemt at få 4 ens moduler, eller vente til jeg skifter til Vista64bit? (Jeg starter med winxp 32bit).



    Hvis der er nogen som har gode alternativer til et godt kabinet, så sig endelig til.

  • Jeg synes du skal vælge et Antec P182.


    Er selv skiftet fra netop Antec Sonata III med 500w til Antec P182 med en Corsair 620watt.


    Den der 500w fra Antec er helt fin, men jeg synes kabinettet er lidt fesent. P182'eren er ikke MEGET større, det er en smule større, og MEGET pænere design.


    Hvis jeg var dig, ville jeg smide pengene efter et 8800GT som koster 1300,- istedet for 2000,- efter et GTS, som ikke yder meget bedre. Kan jo være der kommer noget bedre senere på året, og så kan man jo gemme de 700,- til det istedet.


    Det yder ikke 700,- kroner bedre synes jeg ihvertfald.


    Og mht. til ram så er Corsair TwinX ram fine når du ikke skal overclocke. Crucial er gode, men så gode er de altså heller ikke. Mange har problemer med dem, og jeg tror det er fordi de få for meget volt til de heatspreaders der sidder på. Mange giver dem bare 2.2 v og så brænder de sku hurtigt af.

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Tak for svar SpRite. Nu behøver jeg ikke tænke mere på ram, well kun lige om jeg skal have 4 eller 8 Gb. :)


    Grunden til at jeg er lidt imod P182, som er 10cm højere og 5cm dybere eller 35% større ialt, er at jeg ved med 100% sikkerhed at jeg max for brug for 1x cdrom størrelse port, og da jeg normalt kun har 2 HDs internt og ellers bruger externe HDs til backup er P182 også der overkill.


    2-4 gange pr. år skal jeg have min PC med mig i toget (vi ved alle hvor lidt plads der er der), og der betyder 35% større og 5kg tungere en del mere end om et kabinet ser godt ud når det står under mit bord. Jeg kigger mere på min skærm end mit kabinet. Når først min PC er samlet åbner jeg den kun hvis jeg skifter noget ud eller hvis noget går i stykker. ;)


    Jeg er mest hooked på noget som er mindre end P182, men det behøver ikke var antec. Bare kabinettet er brugbart og uden bling bling, samt være stille under mit bord så er jeg glad.

  • Hvis det er dine kriterier for et kabinet, så kan du sagtens købe det sæt med Sonata III og den 500w PSU til 750,-


    Det er et fint tilbud, og kabinettet er fint nok hvis du ikke stiller de store krav. Det er også ganske lydløst.


    Og lad vær med at tag mere end 4 gb. XP kan ikke engang læse 4gb, det er kun Vista der kan benytte dem alle. 8gb er der ikke brug for. Så bare tag 4.


    Ved ikke lige hvilket kabinet du ellers kunne tage. Jeg er tilhænger af Antec, da jeg synes de laver fede kabinetter. Men Coolermaster laver også nogle fede, der er dog meget mere bling bling på.

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX