Hjælp til RAM timings?

  • Er meget meget grøn i Intel overclocking generelt og har aldrig leget med ram optimering heller, derfor søger jeg lidt råd til hvordan jeg kan optimere mine indstillinger osv :)


    Pt er der ikke ændret på noget mht. timings. Har hævet volt til 2.0 (det er de rated til, men bios gav dem kun 1.8 default) og sat ratio til 1:1.


    Såå hvad skal jeg gøre nu? Og kan det overhovedet betale sig at rode med timings?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Gætter på de har D9 chips, de er rated til 2.2-2.3 til 24/7 med en stille blæser over.
    Så kan de som regel 1000mhz 4-4-4-12 eller 1200mhz 5-5-5-15 stabilt.
    Ved 800mhz burde 3-3-3-x heller ikke være et problem.


    Jeg køre 24/7, 1200mhz 5-5-5-15@2.2volt med mine, og har en stille 80mm over, så de blir knap håndlune..


    Men prøv dig frem, hvis de ikke kan ovenstående er det nok ikke D9 chips.



    *Edit*
    Hvis du har noget der hedder performance level i bios, så stram den så meget du kan, det giver en del!
    Hent evt Memset og se hvad den står på, du burde kunne stille den til 5 eller 6, std er 12, så der er en del at hente.

  • jeg kører altid bare så mange mhz de kan ved 5-5-5-15. Mine kører 600 24/7 ved 2,1 vdimm

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.


  • Dine 1200MHz er så i virkligheden 600MHz ikke ?

  • Mine ram kører vist 890MHz pt og har sat timings til 5-5-5-15 i bios. Har ikke performance level i bios desværre :(
    Hvis jeg prøvede 5-5-5-12 fik jeg fejl i windows og 4-4-4-12 er heller ikke for godt ^^

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Dine 1200MHz er så i virkligheden 600MHz ikke ?


    ... Suk


    1200 mhz DDR2, tænk dig nu om, det er ikke sket, og sker ikke, selvfølgelig mener han 600mhz...


    PL er aldrig noget bestemt "default", det er en varriable som bios sætter, somregl er den relateret til CAS og den totale frekvens på ram'ne...
    Men korrekt, lavere PL giver ret meget ekstra performance...


    PL, ras to cas, cas, tref er dem du skal rodde med... men husk, når du strammer dem, så sker der rent faktisk noget, og vær derfor sikker på dit system ikke bliver ustabilt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Kan nu godt stille PL manuelt i min bios, den hedder tRD, men der er nogle ting der spiller ind hvor lavt det er muligt den kan køre.


    Her er det beskrevet til fulde:
    http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=8


    Men udemærket link, Kristopher har penslet det hele meget godt ud.. Jeg synes dog indledningsvis han skulle have lavet en tabel over hvad som er MC og hva' som er ram betonet af timings... (men det kommer der nok en artikkel om snart... Af madshrimps)


    Pointen var nu bare at det ikke er noget bestemt default, hvis man ikke sætter timings manuelt, så er det en variable som afhænger af en række parametre...


    EDIT:
    Til noxon.
    Kinc, Marcus, starter i ASUS d.3 Marts - selvom han ikke er i deres udvikler, software eller andet afdeling, mon så ikke han kan viderebringe requests til BIOS... Han starter i marketing...
    Lige netop det bundkort du linker til test af, det har 1,6v max på vcore, hvilket jo er ret skuffende..