Formatering af bærbar

  • Hey folks!


    Sidder lige og skal til at formatere en kammerats bærbar, da den simpelthen ikke kører optimalt længere, hvis den overhovedet vil starte ordentligt.


    Men hver gang jeg skal til at formatere skidtet vha. xp'cden genstarter den og viser sort skærm.


    Det er i øvrigt kun enkelte gange at bærbaren viser et skærmbillede ved opstart, så jeg sidder op til flere gange og slukker bærbaren og tænder den igen indtil at skærmen reagerer, ellers sker der bare intet. Kan dette have noget med harddisken at gøre, eller er det selve hardwaren der er galt med?


    Kan jeg formatere harddisken ved at smide den i en anden computer og starte fra xp'cden, hvorefter jeg kan smide den formaterede harddisk ind i bærbaren igen, og så instalere en fresh windows?


    Håber der er en der kan hjælpe, det er virkelig irreterende!


    På forhånd tak :)

  • Har prøvet det.. det var fordi jeg havde en harddisk med en linux partition og så kunne den ikke finde ud af det, men det er ikke linux der har kørt på den vel? Men prøv at formatere disken med en startdiskette, eller da det jo er en bærbar... startUSB-nøgle. Virkede da jeg havde problemet.


    DoGK

    Har byttet den stationære ud med laptop:
    [SIZE=10]Pentium Dual-Core
    4 Gb DDRIII
    160 Gb - sataII
    nVidia Geforce 9300M GT
    15",6 - screen
    win7 ultimate

  • Ok.. Problemet er bare at det er meget sjældent at skærmen reagerer når jeg starter bærbaren, og når den endelig reagerer, er den meget ustabil og slukker altid lige inden jeg skal til at formatere..


    Jeg har prøvet følgende:


    Starte bærbaren med harddisk, resultat: læs ovenstående


    Starte bærbaren uden harddisk, resultat: intet billede på skærmen


    Starte bærbaren med en anden bærbars harddisk (samme slags), resultat: intet skærmbillede


    Det skal dog lige siges at jeg ikke har kunnet få skærmbilledet frem ved opstart den sidste times tid, og det undrer mig lidt.. det er som om at skærmen bare dør lige så stille..


    Det lyder bare lidt underligt hvis det er skærmen det er galt med, da den jo nogle gange har kørt fint. Det lyder også underligt hvis det er harddiskens os der er galt med (windows xp home), da jeg har prøvet både uden harddisk og med en anden harddisk (windows xp pro).


    Kan det være en forbindelse til skærmen der er røget løs?

  • Prøv evt at se efter, om man ikke lige kan ane at der er noget på skærmen. Det kunne være backlight der er ved at gå.


    /ask


    EDIT: Alternativt: prøb at tilslutte en ekstern skærm - det vil ihvertfald kunne fortælle dig om det er skærmen der er noget alt med.

  • Nej jeg kan intet se på skærmen, og når jeg sætter en eksterne skærm til er der heller intet billede, men skal man ikke først sætte bærbaren til at sende billedet til den eksterne skærm? det skal jeg da på min bærbar :S