Køre SLI med DDR3 ram?


  • så er det også nogle af de billgere ddr3 ram du har fundet :) but anyways true.


    men du kan jo altid køre med 2 grafikkort, så lange du har 2 x pci express på motherboardet, spørgsmålet er så bare nvidea eller ati, og må siges at atis 3870x2 kommer til at se ud til at kunne være starten på en vending på markedet igen

  • Okay


    Jeg har haft DDR3 RAM. 2 x 1 GB Cellshock @ 1600 MHz.


    Og jeg har haft Team Xtreem DDR2 RAM @ 1 GHz.



    DDR3 modulerne, kostede ca. 2½ og nu sikkert knap 3 gange mere end DDR2 modulerne, men DDR2 modulerne gav lige 300 MB/s MERE end DDR3 modulerne i SiSoft Sandra Memory Bench.



    Er det til at forstå? :idea:



    Og nej Silentk, tror ikke du skal regnem ed at AMD.ATi holder 1. pladsen længere end til GeForce 9 for alvor kommer på markedet..


    Hav lige i baghovedet, at HD 3870x2 er det bedste kort AMD.ATi har i ærmet og holder i ærmet, i lang tid endnu (lader det til - AMD kan jo ikke holde på en hemmelighed), og som udviklingen har været de seneste par år, vender det ikke nu..


    Men det er var mit syn på verdenen som den er, pt.


  • well. er også kun bygget på at jeg har hørt at 3870x2 skulle ligge en smule over 9800'eren i benches. men selvfølgelig svært at sige meget før begge kort egentlig er på markedet.
    og selvfølgelig svært at sige hvordan udviklingen vil ligge we'll see :) indtil vidre er det hele jo bygget på rygter og små udsagn forskellige steder fra.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af silentk
    well. er også kun bygget på at jeg har hørt at 3870x2 skulle ligge en smule over 9800'eren i benches. men selvfølgelig svært at sige meget før begge kort egentlig er på markedet.
    og selvfølgelig svært at sige hvordan udviklingen vil ligge we'll see :) indtil vidre er det hele jo bygget på rygter og små udsagn forskellige steder fra.


    Haha.. Der er kun kommet benchmarks af 9600 GT.


    Det er nok 8800 du har hørt om.. Og ja, der slår HD 3870x2, 8800 Ultra i stort set alle tests. Men hva nytter det, når 9800 GTX og GX2 er på vej?


    Så længe rygter og udsang kommer fra The Inquirer og Fudzilla, er det ikke til at stole på, bare lige FYI.


  • bwj var faktisk 98++. men er ikke baseret på benches (ofcourse) kun et udsagn om at 9800'eren skulle være 30% bedre end 8800 og derfor stadig ville blive slået med en smule af 3870x2. men det er jo selvfølgelig ikke baseret på facts endnu :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af silentk
    bwj var faktisk 98++. men er ikke baseret på benches (ofcourse) kun et udsagn om at 9800'eren skulle være 30% bedre end 8800 og derfor stadig ville blive slået med en smule af 3870x2. men det er jo selvfølgelig ikke baseret på facts endnu :)


    Ja lad os nu se.


    Tror ikke NVIDIA giver op så let.


    Edit:


    Men det bliver sgu spændende!! Så snart jeg skifter job, skal jeg selv ud og shoppe lidt..


    Er bare ikke særlig meget for AMD.ATi's produkter, så varme og så strømkrævende de er!


  • Er det seriøst?


    Conroe E6600 har et TDP på 65w.
    Det er det samme tal som det jeg kan finde på AMDs Brisbane-serie. Og traditionelt er AMD koldere ved samme TDP.


    På grafikfronten:
    http://arstechnica.com/journal…ati-radeon-hd-3800-series

  • enig ati er ved at få styr på strømforbruget og varmen..de mange penge ekstra til udvikling de får fra amd nu hjælper nok en del.


    ang ddr2/ddr3 ...fremtidssikret...haha


    ydelse...haha


    sry men ydelsen på ddr3 er ikke bedre end ddr2 tværtimod, da chipsettene ikke kan udnytte den ekstra båndbredde, og timings er elendige. og når du endelig skifter til et bundkort der faktisk kan udnytte det er hastigheden måske så høj at du alligevel skal have nye....så tag da 4 gb ddr2 ram istedet...DET vil give meget mere fart.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Tråden er vel besvaret... Nvidia chipset kan på nuværende tidspunkt ikke køre DDR3...



    Se det finder jeg meget svært at tro på... Så har du bevidst justeret DDR3 til at kørt slapt mod DDR2 som stramt.. PL sat til 10+ eller sådan?


    Jeg har i øvrigt haft en del sæt DDR2 i mine hænder og modtager snart mit tredje sæt DDR3.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slacker
    Er det seriøst?


    Conroe E6600 har et TDP på 65w.
    Det er det samme tal som det jeg kan finde på AMDs Brisbane-serie. Og traditionelt er AMD koldere ved samme TDP.


    På grafikfronten:
    http://arstechnica.com/journal…ati-radeon-hd-3800-series


    Jeg ved ikke om du så hvad jeg skrev, men det virker ikke sådan.. Læs det lige igen.


    Jeg skrev AMD.ATi. Ikke AMD. Og nu da AMD.ATi er grafikkort, er det ikke CPU'er jeg snakker om.


    Men det er da muligt at AMD, traditionelt, er koldere, men det er nu ikke altid tilfældet. Og hvad angår temperature, har jeg ret uanset om det er CPU'er eller GPU'er.


    Ved måling af Performance per Watt, er hverken AMD eller AMD.ATi, dét værd.


    F.eks. hvis du lige kigger på det her link (meget brugt link ved sammenligner, er sikker på at du kender det): http://www23.tomshardware.com/…060&model2=1057&chart=318


    Og så kan du jo igen kigge på dit eget link og se.. Det er kun 10 watt, bevares, men stadig en bemærkelsesværdig forskel, når man kigger på ydelsen.


    Men jeg kunne aldrig drømme om at benægte, at HD38x0 er fabelagtige kort både ang. strømforbrug, temperatur og støj sammenlignet med forgængerne!



  • Den må deles op i punkt besvarelse..


    1)
    Fremtidssikret, nu er sagen jo den at nehalem faktisk ikke kan DDR2, så det er 100% sikkert at DDR3 er mere fremtidssikret... ;)


    2)
    Den ekstra båndbredde kan fint anvendes,,, Synes 14-15GB/s er ret meget? Er ikke med memory controller ligesom A64 og Nehalem jo, så klart eff ikke er høj...


  • Lige præcis, mange tak Fragman!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GridLock
    Slettet post


    Kan du ikke lige tage at skrue lidt ned for retorikken???


    En ting er at du helt sikkert har ret i at det på ingen måde kan betale sig at skifte til DDR3 på nuverende tidspunkt, og at du får bedre ydelse i så godt som alle setups med DDR2 (har ikke selv haft mulighed for at teste om en voldclocket QX9650 kan udnytte DDR3), men måden du taler til folk på er på alle måder uakseptabelt.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GridLock


    Slettet post


    hvad med du lige får din tone i orden?
    Det er også helt hen i vejret, du burde få mere end 10GB/s ved den frekvens, så ja, er vidst en fejl40, dig som har sat noget forkert, manuelt.


    her kan du se med 100mhz mindre på ram hvordan man får over 15% højere båndbredde end dine 8GB/s.... Og det er ved lavere FSB sandsynligvis..


    http://img412.imageshack.us/img412/3836/cl54314ni7.jpg

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric
    Kan du ikke lige tage at skrue lidt ned for retorikken???


    En ting er at du helt sikkert har ret i at det på ingen måde kan betale sig at skifte til DDR3 på nuverende tidspunkt, og at du får bedre ydelse i så godt som alle setups med DDR2 (har ikke selv haft mulighed for at teste om en voldclocket QX9650 kan udnytte DDR3), men måden du taler til folk på er på alle måder uakseptabelt.


    Uacceptabelt. ;)


    Men nej, ikke overfor sådan en kommentar. Han skal ikke komme og spille langhåret, bare fordi at han har endnu et sæt DDR3 RAM på vej. :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BP#1
    Den må deles op i punkt besvarelse..


    1)
    Fremtidssikret, nu er sagen jo den at nehalem faktisk ikke kan DDR2, så det er 100% sikkert at DDR3 er mere fremtidssikret... ;)


    2)
    Den ekstra båndbredde kan fint anvendes,,, Synes 14-15GB/s er ret meget? Er ikke med memory controller ligesom A64 og Nehalem jo, så klart eff ikke er høj...


    Hvad er det så lige at Nehalem har med noget at gøre?


    Nehalem er ikke X38 og det er ikke X48. Det er ikke QX9xx0 eller E8xx0. Det er heller ikke ICH9 eller ICH10. Så din snak om Nehalem er ikke særlig relevant.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GridLock


    Hvad er det så lige at Nehalem har med noget at gøre?


    Nehalem er ikke X38 og det er ikke X48. Det er ikke QX9xx0 eller E8xx0. Det er heller ikke ICH9 eller ICH10. Så din snak om Nehalem er ikke særlig relevant.


    Hvad Nehalem og A64 har med noget at gøre er de har det tilfælles at de anvender IMC, hvilket bevirker en markant højere procentsats i udnyttelsen af ram - er til den del med at båndbredden ikke udnyttes, for gør den, men efficienten er ikke høj.


    Det kan du læse mere om på wikipedia, gider ikke undervise dig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BP#1
    hvad med du lige får din tone i orden?
    Det er også helt hen i vejret, du burde få mere end 10GB/s ved den frekvens, så ja, er vidst en fejl40, dig som har sat noget forkert, manuelt.


    her kan du se med 100mhz mindre på ram hvordan man får over 15% højere båndbredde end dine 8GB/s.... Og det er ved lavere FSB sandsynligvis..


    http://img412.imageshack.us/img412/3836/cl54314ni7.jpg



    Ja, det BURDE jeg. Og det var det jeg betalte over 4.700,- for.


    Nok er jeg ikke den mest nørdede bruger her på Tweak da jeg nu en gang har et liv, så jeg tvivler stærkt på at det var mine indstillinger.


    Men det skulle ej undre mig at det var mit bundkort. Blot 1 MHz over 3.2 GHz på CPU'en (hvilket selfølgelig hævede RAM modulernes FSB), gik maskinen ned på. Uanset hvor meget timings blev løsnet og hvor meget ekstra volt der kom på (inden for rimelighedens grænser).


    Men jeg vil da gerne se nogle tests. Ikke dit eget screenshot, for det er ikke godt for noget.


    Og så har du jo lige bevist, at DDR3 RAM ikke kan betale sig for andre end en super-nørd, så meget som du har tweaket dem for at få dem så højt op. (Skal så også lige siges at DDR2 RAM OGSÅ kan nå den hastighed). ;) Men find da et review, så vi kan se.



    Edit:: Skrev du ikke også noget med, hvad var det, hmm.. Lad mig nu se.. 14-15 GB/s? :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BP#1
    Hvad Nehalem og A64 har med noget at gøre er de har det tilfælles at de anvender IMC, hvilket bevirker en markant højere procentsats i udnyttelsen af ram - er til den del med at båndbredden ikke udnyttes, for gør den, men efficienten er ikke høj.


    Det kan du læse mere om på wikipedia, gider ikke undervise dig.




    Jeg kender ganske udemærket til integrerede hukommelses controllere. Men det er stadig ikke relevant. For vi snakker om hvordan båndbredden ER. Ikke hvordan den bliver om et par år.


  • Og så deler vi svaret op igen...


    1)
    hvad er det for en kommentar?


    2)
    Du behøver ikke undskylde dine kompetancer, og særlig ikke ved at påpege at andre er nørder


    3)
    Har intet med bundkortet at gøre, Asus er ganske udemærket


    4)
    Gider ikke skrive et review til dig, kan du søge på nettet... Start evt. med VR-Zone, de er dem som er dygtigst til at lave sådanne.


    5)
    De er faktisk ikke tweaket der...
    Kan oplyse dig at det er slappe timings sat fra BIOS af.. er subtimings som kan sættes ned med 29, tref som kan hæves markant, mange andre ting... PL kan også ændres, kan sagtens give 10.5-11GB/s...


    DDR2 kan i sjældne tilfælde ramme 700mhz, korrekt.. DDR2 kan også levere en båndbredde på 9-10GB/s, korrekt, men nu var hastigheden jo bevidst sat ned på de DDR3.


    6)
    Endda i et review... Så kan du også læse et helt review hvis du vil.
    http://www.3oh6.com/forum_post…1040_8-7-6-18_everest.png


    -----------


    Sidst men ikke mindst, læs det review, for du er tydeligvis ikke åben for information fordi du er harm over at have brugt penge forgæves.