Kan man lære en voksen kat til at være "indekat"?

  • Heej der ude!


    Jeg har haft min kat i 6 år nu og den har boet hjemme ved min far efter jeg flyttede hjemme fra fordi, at den altid har været en "udekat" og der hvor min forlovede og jeg bor kan katten ikke komme ud. Min far vil helst ikke have katten hjemme ved ham mere :/ .. Så kan det lade sig gøre at den kan komme hjem i vores lejlighed og bo fast uden at ødelægge noget og lære, at den ikke må komme ud?


    Håber i kan hjælpe!

  • Har ikke rigtigt forstand på katte, men kan da komme med et forslag.


    Kan det være muligt at købe et halvstort kradsetræs system, som den måske kunne kravle rundt, og kradse i (så går det da ikke ud over alt det andet) , og så håbe den lidt efter lidt vænner sig til at være doven :D


    [edit:]


    Fik lige en bedre ide, køb en hamster eller en fugl, som den kan bruge tid til at kigge på i starten, indtil den finder ud af at den ikke kan få fat i den. Så kan man vel håbe den bliver træt af livet derefter, og bliver lidt mere kedelig :D

    AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

    Rettet en gang, sidst af asgerbj ().

  • Da mine forældre blev skilt skulle vi have kattene de var "min mors", allesammen havde været ude katte, som kom ind engang i mellem så vi var lidt nervøse, men ingen af dem har haft problemer med de. De lærte endda med det samme at bruge bakken og ikke hjørnerne.


    Nogen gange ville de gerne ud i starten og sad og lurede ved døren for at se om de ikke kunne sige sig ud, men efterhånden lærte de det kunne de ikke.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam
    Da mine forældre blev skilt skulle vi have kattene de var "min mors", allesammen havde været ude katte, som kom ind engang i mellem så vi var lidt nervøse, men ingen af dem har haft problemer med de. De lærte endda med det samme at bruge bakken og ikke hjørnerne.


    Nogen gange ville de gerne ud i starten og sad og lurede ved døren for at se om de ikke kunne sige sig ud, men efterhånden lærte de det kunne de ikke.


    Helt præcis.... Dog skal man være opmærksom på at katte kan være lige så anderledes som mennesker kan være...


    Så du kan godt regne med at det kan tage tid, endda lang tid, før din kat vænner sig til det. Kan endda være den aldrig vænner sig til det.
    Noget du skal være meget opmærksom på i starten er at katten højst sansynligt vil gøre alt for at komme ud. Min brors kat hoppede over et sådan slags hegn der var foran hans dør (Lavet til at katten lige præcis ikke skulle hoppe ud) og landede nede på jorden fra 1. sals højde af. Dog skete der intet med katten og den løb hjemmefra. Den blev dog fundet igen.


    At give katten nået at lave så den ikke går og keder sig er også en god ide, bl.a. legetøj og at give den ekstra opmærksomhed (hvis muligt).


    Dog ville det være omkring halvtreds gange lettere hvis det var en killing ;)

  • men der er jo faktisk kun et at gøre: Prøv det, og som de andre siger med at købe noget til den som den kan beskæftige sig med, og give den mere opmærksomhed evt :) Men årøv det, ellers finder man jo aldrig ud af om det kan lade sig gøre med netop denne kat :D Held og lykke med det ;)

  • Efter egen erfaring, bliver det MEGET svært, nærmest umuligt. Alle katte bør være ude, efter min mening.. Vi kender nogle der har haft kat i mange år, de bor midt i århus i en lejlighed, så derfor kommer kattene ikke ud, og der har altid været flere problemer med dem, end med vores katte, som altid har været udekatte. Tror vi har haft katte i 18 år.. Vi havde engang en kat som altid har været udenfor, den skulle så opereres og have en skærm omkring hovedet, så den måtte ikke komme udenfor i mindst 1 måned. Det var ikke til at holde ud og se på den, den pev hele dagen ved døren og kiggede kun ud af vinduerne, lavede aldrig andet, hvor den før altid legede osv som en kat gør.

  • I kan ikke andet end at prøve.
    Et par hints:
    Det første i gør når katten kommer er at sætte den i kattebakken (så ved den hvor den skal skide). Det er vigtigt at kattegruset er noget ordentligt, hvis den ikke gider bruge det så prøv noget andet. Derefter vil den udforske det nye (ukendte, farlige) område, det skal i bare lade den gøre. Det er ikke unormalt hvis den ikke spiser noget det første døgn.
    Sørg for at have et eller flere kradsebrædder alt efter størrelsen af lejligheden. Hvis i får et større kradsetræ så gå efter noget med "hængekøjer", de er klart favoritten. En sprayflaske med vand er god til at fortælle den at den ikke må kradse i sofaen mv.
    Da udekatte har et væsentligt større aktivitetsniveau end indekatte skal i nok akklimatisere den til indelivet. I den forbindelse er det godt med masser af legetøj.


    Catstuff har nogle fantastiske drillepinde, især DaBird er et giganthit.
    ellers er der også Zooplus og MaxiZoo

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.