vandkøling og computer råd

  • Hej allesammen, da jeg står og skal ud og købe en ny computer her til januar eller februar, ville jeg lige høre de kloge mennesker her på tweak, om de havde lidt ris og ros eller forslag til mine spørgsmål.


    Først og fremmest skal jeg have bygget en computer som skal bruges til at tegne i autocad og 3d studio max, begge programmer som kan være meget krævende, til dem som ikke kender 3d studio max kan jeg sige, at man efter at have tegnet noget man er tilfreds med sætter computeren til at rendere billedet, dvs, computeren laver et færdigt billede ud fra det du har tegnet, dette er meget krævende for selv de stærkeste computere, da der er rigtig mange informationer som skal bearbejdes, ( lys, skygger, farver, effekter), for slet ikke at tale om animationer.


    Computeren som jeg vil bygge i det nye år skal derfor som minimum have en quadcore CPU, 24" display , 8 Gb ram ( DDR2 ? DDR3 ? ) plus et rigtigt stærkt grafik kort ( jeg håber at der kommer noget nyt i det nye år ? ) da jeg også gerne vil spille på den har jeg bevidst fravalgt quadro grafikkort og workstation bundkort ,med plads til 2 CPU´er, det er jeg ihvertfald temmelig sikker på da, jeg ikke tror at den kombination vil være særlig god at spille på?


    Workstation bundkortne kan køre quadchannel med ramne, hvor stor en fordel er det??


    Ang, køling af computeren, her har jeg fået en ide med at grave en medium størrelse radiator, ned til frostfri dybde i min have, og bruge den til at vandkøle computeren, er der hold i den ide eller er jeg blevet tosset???


    På forhånd tak.

  • Ok jeg har selv undersøgt lidt ang, vandkøling via en nedgravet radiator, og så vidt jeg kan se så er mine 2 største fjender, kondens og rust, da en radiator jo er lavet af jern.


    Det sidste er dog det mindste problem, da jeg selv er smed :-) , og jeg har derfor blot tænkt mig at lave en beholder ud af aluminium, som jeg kan grave ned i haven, = reservoir til vandkøling :-)



    Men så har jeg jo stadigvæk kondensen ar kæmpe imod,,, :-( ER DER NOGLE MED ERFARINGER ELLER GODE RÅD ???




    Ang, grafikkort: ER DER NOGEN DER VED OM DER KOMMER EN NY GENERATION GRAFIKKORT I DET NYE ÅR ???? ELLER ER DER HOLD I RYGTERNE OM ET DUAL G92 KORT MED EN 1 Gb RAM.



    PS. jeg er ikke stamgæst her på tweak.dk men lad ikke det holde jer tilbage fra denne tråd, alle svar og dumme bemærkninger er velkomne :-)


    PPS. Denne tråd er ikke en blablabla tråd, jeg skal bruge den computer i forbindelse med mit job, og jeg er allerede igang med at designe kabinettet i autocad, ( i slebet aluminium ) så jeg håber virkelig at vi får gang i denne tråd :-)


    PPPS: jeg har allerede besluttet at der skal være lynkoblinger i røven af mit nye kabinet, så jeg både kan slutte vandkøling til derhjemme, ++ jeg kan have en ekstern radiator som jeg kan tage med på farten.



    På forhånd tak,,,,,, endnu engang :-)

  • Hej


    Det lyder som et meget spændende projekt. Men kan ikke helt se hvorfor du vil grave en beholder med vand ned i din have? (men et sjovt projekt er det da :)).


    Hvad er max prisen for det samlede system?


    og en sidste ting, hvis du først skal købe til feb. så er det næsten spil af tid at kigge sig omkring efter hardware nu, der sker simpelthen alt for meget.


    Mvh Stubkier

  • Mener der er en her paa tweak der har gravet en maelkejunge ned i haven, og det fungere vist uden de store kondens problemer.. Men kan ikke huske det.


    Ellers er det ogsaa muligt at lave det passivt indedoere med en stor radi.
    Fik fat i en ny bil radi for nogle mdr siden, og den koeler min cpu passivt uden problemer.
    Tror jeg har brugt 3-500kr paa pumpe og koelehoved, slager og radi var gratis.



    Som det ser ud lige nu, ville jeg vente til intels nye quad core, ddr2 ram (billige og der er ikke meget merydelse at hente i ddr3) der skulle komme nye grafikkort efter nytaar engang ogsaa, men ved ikke hvad der er bedst til de programmer du naevner..
    Grafikkort idag er jo meget kraftigere end for nogle aar siden hvor man skulle have specielle kort til autocad osv.

  • Ang, pris så er mit budget ca, 15000-25000, og jeg har mus og keyboard + kabinet, ( det bygger jeg selv )


    Stubkier: grunden til at grave en beholder ned i haven, er jo fordi at jeg kan gå fra en vand temperatur omkring stuetemperatur, til noget der ligner +2 til +5, hvilket jo vil give en del når vi snakker OC af den stakkels CPU som skal voldtages i mit system.


    noxon: Det lyder som noget spændende noget du selv har lavet :-) , ang DDR2 vs DDR3 så tror jeg at du har ret, dvs at der indtil videre er rigelig båndbrede til rådighed i de hurtige DDR2 klodser.
    Jeg venter helt klart på de nye 45nm quadcore CPU´er fra intel.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 3dsmax
    Ang, pris så er mit budget ca, 15000-25000, og jeg har mus og keyboard + kabinet, ( det bygger jeg selv )


    Stubkier: grunden til at grave en beholder ned i haven, er jo fordi at jeg kan gå fra en vand temperatur omkring stuetemperatur, til noget der ligner +2 til +5, hvilket jo vil give en del når vi snakker OC af den stakkels CPU som skal voldtages i mit system.


    noxon: Det lyder som noget spændende noget du selv har lavet :-) , ang DDR2 vs DDR3 så tror jeg at du har ret, dvs at der indtil videre er rigelig båndbrede til rådighed i de hurtige DDR2 klodser.
    Jeg venter helt klart på de nye 45nm quadcore CPU´er fra intel.


    Hvis du holder dig til planen om en tank i haven, saa kan du lige saa godt faa isoleret mobo og slanger, der finder du bare en guide fra noget kompressor koeling, der staar hvad du skal bruge osv.


    5ghz er set paa de nye quad cores paa god luft, dog ikke stabilt endnu, men med senere revisioner blir det helt sikkert muligt.
    Retails C0 ocer 100-150mhz bedre end de ES cpuer vi hidtil har set tests af.

  • Det lyder fandme godt nixon :-) jeg glæder mig også til at få fingre i de nye 45mn chips fra intel.


    Med hensyn til at få isoleret mobo og slanger, så er det helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på, da det nok bliver den største udfordring i mit projekt.


    Jeg regner med at jeg har tegnet mit kabinet færdigt indenfor den næste uge, det sidste jeg mangler er blot nogle mål til bundkortet, nogle der kan linke til en side med præcise mål på et bundkort.

  • Det er mig der har gravet en 50L mælkejunge ned i haven (ca. 2.5-3 meter nede) og det virker rigtig godt ud over der af en eller anden grund ikke er kold nok i den dybte og den ikke har overflade nok til min nye pc og vandet stiger derfor 15 grader efter 24 timers load(starter på mellem 15 og 20)


    Kondens er ikke et problem for mig.


    Du kan se min tråd her
    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=88234


    Skriv endelig hvis du har nogle spg.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 3dsmax
    Det lyder fandme godt nixon :-) jeg glæder mig også til at få fingre i de nye 45mn chips fra intel.


    Med hensyn til at få isoleret mobo og slanger, så er det helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på, da det nok bliver den største udfordring i mit projekt.


    Jeg regner med at jeg har tegnet mit kabinet færdigt indenfor den næste uge, det sidste jeg mangler er blot nogle mål til bundkortet, nogle der kan linke til en side med præcise mål på et bundkort.


    Ang. bundkort maal, saa er det nok nemmest for dig at bruge en plade fra et gammelt ATX/BTX kabinet, og saa klytte den i. Saa er der jo huller til forskellige standarter.

  • GargaZol: Spændende projekt du har lavet der, det glæder jeg mig til at skimte igennem, jeg tænkte på om der er nogen speciel grund til at du har gravet så langt ned i jorden, er det ikke muligt at få en lavere temperatur?


    Noxon: super ide , selvfølgelig nakker jeg da sådan en plade fra et gammelt kabinet, takker :-)


    PS, da jeg har vildt travlt i denne uge , regner jeg ikke med at der sker det helt vilde fra min side af i denne tråd, men næste uge skal jeg nok se om jeg ikke kan få uploadet nogle foreløbige tegninger af mit kabinet.

  • Jeg gravede så dybt i håbet om at det ville blive en smule koldere, og det med temperaturen er måske fordi mit termometer ikke passer(håber jeg), men jeg har ikke et andet at tjekke med.


    For at holde en mere stabil temp ved load skal der bare bruges mere overflade, som jeg også har planer om at lave til sommer med enten 25 meter kobberør elelr 125 meter plastik slange der skal graves ned.

  • et lille forslag fra mig ville være at lave en renderfarm udover den monstercomputer du vil lave... selv ældre computere har en del power i sig til at hjælpe hovedcomputeren med rendering. Mange 3d og CAD programmer har enten client-programmer medfølgende eller klar til download. Det er klart bedre end hvis man skal have en kommerciel renderfarm til at gøre det for en.


    Desuden kan de andre computere også bruges til storage af ukomprimerede film og den slags, og hvad du ellers går og laver.


    Dog kan du kun bruge den ekstra kraft i 3d/CAD programmerne, og ikke i spil og den slags, da windows ikke kan køre Beowulf-clusters (det hedder et array af almindelige computere samlet i et netværk, og fungerer som 1 stor computer) uden nogle komplicerede 3. parts programmer, der koster en milliard.


    renderfarmen kan bestå af alle slags computere, også dem du evt. har stående til at samle støv, evt. samlet i ét stort selvbygget kabinet med plads til en 4-5 computere.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg har også leget lidt med tanken om en renderfarm, men synes at det virker for besværligt + strømforbruget ved at have mange coms stå tændt, ( det er irriterende nok i forvejen at jeg skal ned og varme grundvand op som Astral påpeger :-) , så jeg nøjes med en computer, man skal også huske på at det jo skal stå hjemme i privaten.


    Men nu vil jeg gå med at finde the sweetspot nede i undergrunden :-)

  • kender godt til skulltrail, men det er jo ikke engang aktuelt i februar.


    PS. Hvis du en dag kunne lære at skrive et indlæg uden at være dum at høre på, så glæder jeg mig til at høre fra dig igen :offtopic: