Skal den kriminelle lavalder sænkes?

  • Nu sidder mange og siger det ville være en god idé at forebygge... men hvordan har i tænkt jer det skulle gøres?


    Det er rigtigt at dem der finder på at dræbe andre i 14 års alderen har fået en screwed up opvækst, men hvad skal man gøre ved det?? Man kan ikke lave tests på børn i samtlige hjem i hele landet for at finde ud af om de er syge i roen.


    Jeg tror ikke at smide dem i fængsel hjælper, men jeg tror tanken "Heey hvis jeg dræber folk når jeg er over 14 får jeg sprøjten/ryger i fængsel" får dem til at tænke sig om en ekstra gang

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teko
    Men nej, et 12 årigt barn kan forhåbentlig ikke finde på at gøre noget der kan give dem mere end 6 års fængsel samt udvisning. Og nej, mener som tidligere skrevet ikke at børn skal i almindeligt fængsel. Godtnok kommer det til at koste, men man ville være nød til at oprette seperate ungdoms "fængsler"..


    tror du har ret... det eneste der efterhånden giver 6 år i skyggen er økonomisk svindel! (det er selvfølgeligt en helt anden diskussion)

    Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af eNiTH
    Nu sidder mange og siger det ville være en god idé at forebygge... men hvordan har i tænkt jer det skulle gøres?


    Det er rigtigt at dem der finder på at dræbe andre i 14 års alderen har fået en screwed up opvækst, men hvad skal man gøre ved det?? Man kan ikke lave tests på børn i samtlige hjem i hele landet for at finde ud af om de er syge i roen.


    Jeg tror ikke at smide dem i fængsel hjælper, men jeg tror tanken "Heey hvis jeg dræber folk når jeg er over 14 får jeg sprøjten/ryger i fængsel" får dem til at tænke sig om en ekstra gang


    Jeg tror det er nødvendigt, at der i de tilfælde der virkelig er ekstreme, der er det nødvendigt at gribe ind noget før. Der er efterhånden mange sager rundt omkring der er et bevis på, at det offentlige griber ind alt for sent.


    Der er en masse mennesker der selv kan opdrage deres børn, men der er desværre også en del der ikke kan, og det er netop i de tilfælde der er brug for konsekvens for både børn og forældre. Mange gange så er personalet i institutioner og på skoler i stand til at spotte hvor det virkelig er galt, så de skal nok også noget mere på banen i de sager hvor de kan gøre en forskel og skaffe hjælp.


    Det handler ikke om, at børnene skal opdrages i skolen eller noget, men at de familier der har det svært får den hjælp de har brug for, så hverken børn eller voksne får problemer i fremtiden.

  • Af princip vil jeg ikke mene, at det burde være nødvendigt...


    ... men når jeg vender mine øjne mod virkeligheden, er billedet et andet. Jeg har flere gange oplevet bander, hvor medlemmer ned til 10 års alderen sidder og vifter truende med knojern, Nunchaku og lignende våben!
    Når banderne ("kloge" som de er) så går ind og benytter sig af, at de mindre medlemmer ikke kan straffes og får dem til at udføre opgaver, som ikke ellers var dem tiltænkt, mener jeg, at vi har nået grænsen..


    Derfor vil jeg mene, at den kriminelle lavalder skal sænkes.. Om 12 år så lige er det rette sted, kan vi jo tage en anden gang..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af eNiTH
    Nu sidder mange og siger det ville være en god idé at forebygge... men hvordan har i tænkt jer det skulle gøres?


    Jeg tror der skal være meget bedre fokus på børneopdragelse rundt omkring i de danske børnefamilier, og det samme gælder de etniske. En del af den stigende kriminalitet blandt unge kommer sig nok af at vi får flere og flere utilpassede indvandrerfamilier, samt at børneopdragelsen er for vag eller i visse tilfælde direkte forkert.


    Men som der bliver nævnt i tråden, så ligger fokus hos regeringen primært på skattestop og besparelser alle vegne... De sparer lige indtil bægeret er ved at briste, og derefter sparer de lige lidt mere. :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheSnake


    Vil nu ikke lige kalde mord og voldtægt for "børne-streger". Er enig med alle de andre at den skal helt klart sænkes. Der er jo ingen logik i, at en 14 årig f.eks. kan lave alt muligt lort, uden at blive straffet.


    Nej det er vi selvfølgelig enige om, men siger bare at børn laver nogle dumme ting, som de efter min mening ikke skal staffes for, da man er ung og dum. Men mord er så en helt anden sag, for så er man ikke længere bare dum, men syg. Så hvis den skal sænkes, skal de kun være for grove forbrydelser efter min mening.

  • Ja den skal sættes ned. Men dette alene løser ikke noget. Jeg mener at der skal gøres noget drastisk inden for opdragelsen af børnene i dag. Mange af dem har INGEN respekt for noget som helst.
    Man skal selvfølgelig ikke tæske sine børn. MEN de skal vide at når de laver noget forkert så er der en konsekvens. OG ikke bare at de får at vide: "nej det må du ikke".


    Jeg mener at mange af børnene i dag ville have godt af at få en ordenlig røvfuld!!

  • Jeg har stemt nej, men syntes altså der skal være en opstramning og konsekvens for børn under den kriminelle lavalder, jeg tor ikke på at det hjælper at smide 12 årige børn i fængsel, men der skal helt klart strammes meget op! De skal få nogle hårde konsekvenser X(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel


    Jeg tror der skal være meget bedre fokus på børneopdragelse rundt omkring i de danske børnefamilier, og det samme gælder de etniske. En del af den stigende kriminalitet blandt unge kommer sig nok af at vi får flere og flere utilpassede indvandrerfamilier, samt at børneopdragelsen er for vag eller i visse tilfælde direkte forkert.


    Men som der bliver nævnt i tråden, så ligger fokus hos regeringen primært på skattestop og besparelser alle vegne... De sparer lige indtil bægeret er ved at briste, og derefter sparer de lige lidt mere. :roller:


    Du ser altså gerne, at børneopdragelserne i de danske børnefamilier blev en opgave, som det offentlige skulle varetage? Hvordan skulle det foregå?...skulle vi tvinge alle danske børn i instutionelle opdragelsesanstalter?


    Jeg tror, der er visse opgaver, som staten ikke bør varetage - heriblandt opdragelsen af vores børn (...i langt de fleste tilfælde).

  • Jah sænk bare den kriminelle lavalder... bare ned til 8 år eller lign.. ALLE ved sgu når de gør noget man ikke må... Det som vi ser i dag hvor ældre personer udnytter dem der er under 15 år til kriminalitet synes jeg er for åndsvagt..! Og det skal helst stoppes hurtigst muligt..! Hvis en eller anden lorte knægt fra området kommer med en nøgle og synes det er skide sjovt at rise hele vejen op og ned af min bil, så skal han fandme også tage straffen for det! Og det skal kunne mærkes så han ikke gør det igen!


    Så fint med mig...

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.