Uge #37: HDR

  • HDR = High Dynamic Range. Det gøres ved at tage to eller flere billeder med forskellig indstilling og derefter ligge dem sammen til et på computeren.


    Det her er en opgave der betyder i skal tænke lidt over hvad i går :) Man bruger HDR til at fange et støre område en kameraet normalt kan overskue. Altså for at undgå noget bliver helt sort/hvid steder hvor kontrasten er meget høj.


    Motivet er frit men skal som sagt være HDR.


    Hvis i ikke ved så meget om det så er chancen der for at lære noget, en hurtig google kan helt sikkert gøre jer klogere :)


    Da nogen mener de ikke kan beholde exif når de laver et hdr billede så dropper vi det i den her uge, men SØRG for at billedet er taget i den her uge alt andet er sgu for tarveligt !!!




    Husk nu reglerne også selvom jeg ikke har skrevet det i mega neon grøn :boxing:


    REGLERNE HUSK DEM NU


    Max 800x600px


    EXIF kunne ses så vi kan se dato billedet er taget (problemer læs min blog)


    Billedet skal ses på tweak uden behov for at trykke på det for at se full size


    Billedet skal være taget i den uge opgaven til hører


    Kun et billede pr. person i hele tråden, post kun det billede du deltager med


    Billedet må være behandlet men ikke en collage af flere billeder eller tegnede elementer.



    Ugens opgave uge 37: HDR

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Super god opgave. :clap:


    Mon ikke du skal slette dette i reglerne: EXIF kunne ses så vi kan se dato billedet er taget (problemer læs min blog) , da de bliver fjernet ved HDR sammenlægning. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Henrik|
    Super god opgave. :clap:


    Mon ikke du skal slette dette i reglerne: EXIF kunne ses så vi kan se dato billedet er taget (problemer læs min blog) , da de bliver fjernet ved HDR sammenlægning. ;)


    Nej behøver de skam ikke gøre. Du har et billede som base så kopiere du det andet over i den. Du vil så stadig have exif fra det første billede.


    Eks.: http://www.theis.dk/fotogaller…yimage.php?album=80&pos=2

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Flindt_DK
    Godt emne!
    har desvære ikke stativ i øjeblikket. :( Da det jo er det nemmeste.


    Jeg har før lavet nogen uden. Så har jeg brugt autoeksposure bracketing i kameraet og styttet mig op af noget. Alternativt find noget at stille kameraet på kan være sten, træ hva som helst :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Flindt_DK
    Jah, har jeg prøvet, lykkedes næsten aldrig :)
    Men har hørt noget om, at man med ET raw billede, kan lave et HDR billede. Er det rigtigt?


    Du kan gøre lidt ja men bliver aldrig helt så godt

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Henrik|


    Ok, mener bare at kunne huske at de HDR billeder jeg har lavet i ps, at der ikke var data på dem. Har dem self. ikke mere så kan ikke se efter.


    Alle de billeder jeg har lavet enten i photoshop eller photomatrix der røg EXIF. Syntes altså vi skal droppe EXIF denne måned.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Hvis i åbner de to filer i skal ligge sammen kopierer data fra det ene over i det andet så bliver exif der uden problemer.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Hvis i åbner de to filer i skal ligge sammen kopierer data fra det ene over i det andet så bliver exif der uden problemer.


    Med funktionen "Merge to HDR" i PS mener jeg at dataerne ryger, kender ikke til andre måder at lægge billederne sammen.

  • Som jeg lige sagde kopiere den ene ind oven på den anden. Når det er gjort så fjern noget af det ene lag med eraser eller endnu bedre en maske.


    Meget mere styret resultat :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Som jeg lige sagde kopiere den ene ind oven på den anden. Når det er gjort så fjern noget af det ene lag med eraser eller endnu bedre en maske.


    Meget mere styret resultat :)


    Lyder da lidt mere advanceret.. Hvordan laver man en maske?

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa


    Lyder da lidt mere advanceret.. Hvordan laver man en maske?


    Også her, hælder også til at der ikke behøver at være data på billederne i denne uge.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Angelus
    tror ikke der kommer så mange bud på denne her uge...


    jeg ville sq gerne.. men tror sq ikke jeg kan... vil gerne prøve.. men det er jo ikke spor let


    Det er faktisk røv nemt. Smider kamereret op på et stativ eller et fastunderlag tager en 2-3 billeder eller flere og smider dem sammen i photo merge i photoshop eller i photo matrix.


    Men Theis, syntes nu vi skal kompensere for mangel af EXIF denne uge.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

    Rettet en gang, sidst af celfa ().

  • Lækkert emne.


    Problemet er bare de exif. Når nu de "normale" måder at lave HDR på (photomerge i photoshop eller photomatrix) fjerner exif.


    Jeg kan godt lave et HDR på din måde, men helt ærligt gider jeg ikke eksperimetere med en ny mere besværelig fremgangsmåde.

    AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa


    Det er faktisk røv nemt. Smider kamereret op på et stativ eller et fastunderlag tager en 2-3 billeder eller flere og smider dem sammen i photo merge i photoshop eller i photo matrix.


    Men Theis, syntes nu vi skal kompensere for mangel af EXIF denne uge.


    er det ikke noget med at man skal tag en med lang lukke tid, normal og så en med kort, får at få noget ud af det... hvis jeg tog 3 efter hinanden, så ligner de jo hinanden

  • Tjo du kan som udgangspunkt bare sige 3 billeder: 1 mørk, 1 mellem, 1 lys. Så får man alt struktur med samtidig med at man stadig kan have en flot himmel med.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa
    Tjo du kan som udgangspunkt bare sige 3 billeder: 1 mørk, 1 mellem, 1 lys. Så får man alt struktur med samtidig med at man stadig kan have en flot himmel med.


    men forstår ikke hvordan man kan skældene mellem dem, så man siger den med flot himmel skal beholde den flotte farve... og s de andre på bygningerne eller noget... men jeg må prøve...



    Lidt til folket som vil ha lidt inspireation
    http://www.flickr.com/groups/hdr/pool/show/