Vand eller luft? Spørgsmålet der har plaget mig for længe.

• Jeg har netop erhvervet mig en dejlig Q6600 som jeg naturligvis overclocker så meget som jeg nu kan. Jeg synes dog den er lidt smålun så jeg skal have købt noget bedre køling til den.

Spørgsmålet er nu om jeg skal købe denne Zalman CNPS 9700 NT eller, for første gang i min computer "karriere", få smidt noget vandkøling sammen.

Min største bekymring ved vandkøling er at få bikset noget sammen der passer sammen. Jeg har sgu ikke en skid forstand på om det skal være 3/8" eller 1/2" eller måske et færdigsamlet kit?

Jeg er ikke nogen nybegynder så i behøver ikke komme med alle 'vandkøling køler bedre og er mere støjsvagt' kommentarerne :)

Mit spørgsmål går på, er det virkeligt de ekstra penge værd? Er det nemt at finde de dele man skal bruge (og alle de dele man skal bruge)? Skal man bare købe et færdigt kit? Og i så fald; hvilket?

Jeg er ikke ude efter den absolut bedste performance. Det er vigtigt for mig at det er nemt, for jeg gider simpelthen ikke bøvle med alt det lort længere, det var jeg igennem for flere år siden med min Prometeia, dengang det var smart..

Håber i kan hjælpe mig!

Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

• jamen der jo kun et spørgsmål ;)
    hvor lydløs vil du gerne ha det :)

vand er jo dejlig lydløst, og det klare jobbet meget godt! men det kommer jo også an på hvor mange penge du vil smide i det,, for luft er næsten altid beder end de der færdig samlet lorte kits der er på market, så hvis du skal ha ordenligt vand, så skal du op og ofre lidt mere...

Man kan jo få vand til at se kanon ud! og det kan også gemmes helt væk... man kan en del med det, jo pere penge man vil ofre på det jo beder self...

Men je holder lige øje med tråden, så skal jeg nok hjælpe hvis det er, har leget med vand i 6 år nu, og er admin på et større vand forum ;)

• En super god side at studere på er: http://www.h2okoeling.dk/

Har selv benyttet mig meget af siden, men kom fra Vandkøling igen. Da der andet var nemmere løsning hehe. Men ellers kan man købe noget ret god samletsæt, til 2500-3200kr

CPU: Q9450 2.66ghz OC. 3.3ghz - NorthQ Tiger Water Cooling - GFX: Zotac GTX295 - Ram: 8gb A-data, DDR800 - Bundkort: Asus P5Q Deluxe- HDD: WD Velocity 10k RPM - PSU: CoolerMaster Silent Pro M700 -Logitech Z-5500 / Z-10 Speakers.

• Du kunne jo også bare købe den vildeste luft køler på markedet :)

Den her: http://coolerkit.dk/product.asp?product=765&sub=50&page=1

og så 2 af disse blæsere: http://coolerkit.dk/product.asp?product=780&sub=4&page=1

Og ja, du læser ser rigtigt, den kan tage 2 140mm blæsere :crazyeyes:

Det bliver alt i alt 850kr rundet op...

Og det må kunne holde din cpu temp rimelig meget nede!!!

• Uhh den er kun 150 kr. dyrer end sin lille bror der kun har en enkelt :P Helt klart noget man skal overveje i forhold til vand, men med vand kan du jo også vælge at den skal køle flere ting.

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

• Skulle måske have givet jer lidt flere detaljer :D

Prisen er ikke SÅ vigtig. Regner med at et vandsetup må koste omkring 2k, lidt mere kan jeg gå med til hvis det giver mening. Støjen er heller ikke det vigtigste. Hvis jeg skulle købe vandkøling vil jeg nok også købe kølehoved til mit 8800 GTS, for at fjerne endnu en støjkilde og give lidt ekstra MHz på det også.

Jeg er glad for at jeg har nogle der har mere forstand på det end mig ved hånden :P

edit: eventuelle krav til vandkøling er at det kan være i et Lian Li PC70 (altså, ikke særligt strikse krav :P)

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285

Rettet en gang, sidst af spazoid ().

• Flindt det er godt nok en stor køler du har fundet der.. Lidt for voldsom til min smag måske :o Synes min Scythe var stor, den der er vidst endnu større :o

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285

• http://vcore.dk/shop/ac-system-lian-1059p.html

• En skam du skulle vise mig det.. nu får jeg lyst til at købe det :P

Lidt over mit budget (der er ikke engang kølehoveder med, så jeg ka nærmest købe en Mach2 for de penge) og jeg har kabinet. Men det er godt nok lækkert at se på, og dejligt nemt.

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285

• Den køler jo rigtig godt!!! Det er jo bedre end meget vandkøling til under 2000kr!
    Og du siger jo heller ikke helt bestemt at den skal køle gfx..

• Ifølge den test er den jo knap nok bedre end en luftkøler, eller er det mig der læser tallene forkert?

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285

Originally posted by spazoid
    Ifølge den test er den jo knap nok bedre end en luftkøler, eller er det mig der læser tallene forkert?

Ved ikke..
    Men den kan jo ikke være dårligere end en luft køler, når det er med peltier elementer...
    Man kan jo bare sætte en blæser på som flytter mere luft, så vil cpuen også blive noget koldere!

Til dem der ikke ved hvordan peltier elementer virker, så kommer der her en kort forklaring.

selve elementerne består af 2 plader som typisk er af keramik. Imellem dem er nogle små plader af metal som står lodret på de 2 store. Når man sætter strøm til elementet fungerer det som en varmepumpe. Det vil sige at varmen fjernes fra den ene side, over til den anden. Så den ene side bliver kold og den anden varm, og det er ikke unormalt med en temperatur forskel på 65 grader mellem den varme og kolde side.

Men køler man ikke den varme side, så vil den varme side blive rigtig varm og den kolde vil ikke være videre kold. Men køler man den varme side, så bliver den kolde side koldere.

• Et peltierbaseret kølesystem køler ikke nødvendigvis mere end et alm. luft setup. Det kommer an på mange faktorer; køling af peltieret, peltierets køleeffekt, samlet effekt af det der skal køles osv...

Generelt er jeg ikke så glad for peltier kølere med mindre det er til ekstrem køling.

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285

Et peltierbaseret kølesystem køler ikke nødvendigvis mere end et alm. luft setup. Det kommer an på mange faktorer; køling af peltieret, peltierets køleeffekt, samlet effekt af det der skal køles osv...

Generelt er jeg ikke så glad for peltier kølere med mindre det er til ekstrem køling.

Op til dig..
    Men ja, hvis du skal have noget som køler ligeså godt som det peltier køling der, så skal du jo have noget i retning af den der nye thermalright køler, som ca vejer 1.5kg :crazyeyes:

Originally posted by Flindt_DK
    Op til dig..
    Men ja, hvis du skal have noget som køler ligeså godt som det peltier køling der, så skal du jo have noget i retning af den der nye thermalright køler, som ca vejer 1.5kg :crazyeyes:

Eller bare vandkøling. :roller:

Peltier skal bruges sammen med vandkøling eller ekstrem køling.

• Altså, enten skal jeg have vandkøling til CPU og GFX, top notch vandkøling. Gider ikke skære hjørner nogen steder (dog er jeg ikke et svin med mine penge, betaler ikke meget for design osv med mindre man rent faktisk kan se det), eller også skal jeg have en god luftkøler som ikke er fandens tung.

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285

Altså, enten skal jeg have vandkøling til CPU og GFX, top notch vandkøling. Gider ikke skære hjørner nogen steder (dog er jeg ikke et svin med mine penge, betaler ikke meget for design osv med mindre man rent faktisk kan se det), eller også skal jeg have en god luftkøler som ikke er fandens tung.

Det bedste til pengene imo:

[Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/0707/wc---spazoid.jpg]

• Ser rigtig spændende ud, Spyro!

Har du nogen anelse om den radiator kan monteres direkte på de to blæsere som sidder bag CPU'en og suger luft ud af kabinettet? Det ville spare mig for en masse besvær!

Asus P5B Deluxe/WIFI
    GeForce GTS 285