Lave ens eget spil? Jeg snakker uddannelse, programmer osv :)

  • Hej allesammen.


    Folk herinde plejer at være ret hjælpsomme når det gælder hardware og software, men denne gang har jeg en lidt ualmindelig "request". Jeg kunne godt tænke mig at vide præcis HVAD man skal kunne for at kunne lave ens eget spil. Jeg snakker coding language, engine knowledge osv osv.


    Jeg er virkelig interesseret i det her, og kunne sagtens finde på at bruge resten af mit liv på at udvikle spil, især mmorpg'er o.lign.


    Jeg har lavet en lille "liste" af ting som jeg især godt kunne tænke mig at vide. Det skal siges at jeg stadig er igang med en HF uddannelse, så det jeg leder efter måtte meget gerne være noget læse-stof og evt. manualer til diverse programmer.


    1. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke programming languages der bruges til spil, specielt mmorpg'er eller diablo II lignende spil. Og hvilket er muligvis det bedste?
    2. Jeg kunne godt tænke mig at vide præcis HVAD en engine er, og hvordan den bruges og bearbejdes osv osv.
    3. Til fx mmorpg'er VED jeg at der skal bruges database viden, og det kunne jeg også godt tænke mig at vide noget om. Jeg ved at WoW bruger Oracle, så det må være meget godt, men jeg har ikke kunnet finde noget om oracle selv, så håber i kan hjælpe. Jeg er også åben overfor andre databaser. MySQL er jeg efterhånden ved at have lært, så det er jeg ikke så interesseret i.
    4. Hvilke 3d modelling software kan bruges? 3Dmax har jeg hørt noget om. Og hvordan lærer man at animere de forskellige 3d-figurer man får fremstillet?
    5. Hvordan laver man en "verden" til et spil? Jeg snakker størrelses-forhold, græs, huler, træer osv osv.
    6. Det jeg snakker om er store spil, det er dem som jeg gerne vil være med til at designe og kreere. Derfor er det jeg søger, viden om hvordan man laver grafisk flotte spil med indhold, istedet for de 2d mmorpg'er som findes på nettet.


    Jeg ved godt at alt det her kan være meget svært, for ikke at sige umuligt at "læse" sig til, men derfor kunne jeg virkelig godt tænke mig noget materiale alligevel. Hvis jeg skal starte på en spil-uddannelse, så ville det være rart med lidt pre-knowledge som jeg er sikker på kunne hjælpe mig en del.


    Jeg ville virkelig være taknemmelig hvis nogen kunne hjælpe mig med dette, da det jo stortset er min fremtid og mit liv det handler om :) Jeg brænder virkelig for det her, men kunne godt bruge en hjælpende hånd til lige at sparke mig i den rigtige retning. Som sagt går jeg på HF, så der er ikke tid til at tage en uddannelse eller kurser nu her. Med mindre de ligger i sommerferien?


    Jeg har virkelig prøvet at søge rundt omkring efter det her selv, men alting jeg finder virker virkelig uoverskueligt, og jeg ville være virkelig træt af at bruge en måneds tid på at nærstudere noget som jeg senere finder ud af at jeg ikke kan bruge til noget af det jeg vil.


    På forhånd tak til alle som hjælper mig :)

  • Først og fremmest skal du vide hvilken del du vil arbejde med.
    Musik, lydeffekter, animation, core engine, omgivelser osv.


    Selve engine fylder jo ikke meget, men det kræver selvfølgelig en hel del arbejde.
    Prøv at læse lidt her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Game_engine


    Og der er jo noget uddannelse et sted men jeg kan ikke huske nogle detaljer desværre.


    Hvis du ikke kan få flere svar her, har jeg set nogle der kan svare på dine spørgsmål på dailyrush.dk ;)

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU


  • Tak for det :) Det læser jeg lige.. og så får dailyrush lige en copy paste ;)

  • Quote


    1. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke programming languages der bruges til spil, specielt mmorpg'er eller diablo II lignende spil. Og hvilket er muligvis det bedste?


    Med C++ kommer du uden tvivl langt. Der er vidst ikke rigtig nogen vej uden om. C# (og især mhb. XNA) er også en mulighed, men de større spil skrives så vidt jeg ved i C/C++.


    Quote


    2. Jeg kunne godt tænke mig at vide præcis HVAD en engine er, og hvordan den bruges og bearbejdes osv osv.


    En engine fundamentet for hele spillet, hvilket både inkluderer logik der varetager grafik-rendering, fysik, lyd, netværk og input-håndtering. Jeg ved sådan set ikke helt hvordan det helt konkret foregår, men jeg går ud fra at en engine opbygges som et framework, hvilket gør det let at anvende "motoren" til at bygge selve spillet.


    Quote


    3. Til fx mmorpg'er VED jeg at der skal bruges database viden, og det kunne jeg også godt tænke mig at vide noget om. Jeg ved at WoW bruger Oracle, så det må være meget godt, men jeg har ikke kunnet finde noget om oracle selv, så håber i kan hjælpe. Jeg er også åben overfor andre databaser. MySQL er jeg efterhånden ved at have lært, så det er jeg ikke så interesseret i.


    Du er da godt nok langsigtet :) ... Hvilken database kommer sig vel ikke så nøje, kun når det er i den størrelsesorden som f.eks WoW og øvrige større spil. Men det kunne være at du skulle vente med at kigge på databaser til det bliver aktuelt? At gå i gang med at programmere C++ og lære OpenGL el. Direct3D er i sig selv en rigelig byrde.


    Quote


    4. Hvilke 3d modelling software kan bruges? 3Dmax har jeg hørt noget om. Og hvordan lærer man at animere de forskellige 3d-figurer man får fremstillet?


    Jo 3Dmax kan sagtens bruges. Blender er også et godt alternativt, og det er tilmed gratis.
    Se evt. http://www.pixel2life.com/ under 3D Graphics. Der er en lang række tutorials til en række forskellige 3D-programmer. Bare man kan eksportere ens 3D-meshes i et format der er til at implementere til ens engine, kan det velsagtens være ligegyldigt hvilket program du anvender :)


    Quote


    5. Hvordan laver man en "verden" til et spil? Jeg snakker størrelses-forhold, græs, huler, træer osv osv.


    Det ved jeg egentlig ikke :) Men det må vel nødvendigvis afhænge af den engine man arbejder med, hvordan partikelsystemer håndteres og hvordan formatet for level-konstruktioner skal fastsættes. Typisk laves en editor som anvendes til at lave en "verden". Du ved, eksempelvis hammer-editor til half-life, eller sandbox til Farcry.


    Quote


    6. Det jeg snakker om er store spil, det er dem som jeg gerne vil være med til at designe og kreere. Derfor er det jeg søger, viden om hvordan man laver grafisk flotte spil med indhold, istedet for de 2d mmorpg'er som findes på nettet.


    Var det et spørgsmål? :D


    Mht. uddannelse kan du sikkert også finde noget information på spiludvikling.dk, eller evt. spørge i deres forum. De er vidst rimelig godt inde i sagerne (folk med erhversmæssig erfaring holder vidst til der).