Gym, klage over karakter

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Hørte lige i radioen idag at nogle lærere stadig bedømmer på den samme måde efter den nye som efter de gjorde med den gamle...
    Det er jo lidt et problem hvis de giver 12 efter den nye hvor de ville give 13 efter den gamle, og 10 efter den nye hvor de ville give 11 efter den gamle..
    Så er det sq da nemmere at forstå hvorfor det er så svært at få en god karakter.
    Ligenu ville jeg dog ønske at vi i folkeskolen gik efter den nye, for ville egentlig gerne have lavet mine (hvad jeg har fået indtil videre) 2 11'taller og ene 13'tal om til 12'taller...


    Men er da ikke i tvivl om at det går bedre med den nye skala næste år når lærerne har vænnet sig til ikke at skulle bruge den gamle mere.


    13 og 11 -> 12


    10 er stadig 10


    Men jeg kan ikke forstå hvorfor folk går så meget på i det..


    Men det er helt rigtigt at det er lortet at flere (mig blandt andre) som havde den gamle skala sidste år og den nye i år..


    //Out - EcoPa


  • Det ved jeg udmærket godt.
    Men problemet er at en del lærere giver 12 hvor de før ville have givet 13 - og give 10 hvor de ville give 11 førhen.

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Og hvorfor er det så et problem at de giver 12 i stedet for 13? Det er jo ligesom ikke muligt at give mere end 12 ;)


    Problemet ligger vel i hvis de sidestiller 12 (ny) med 13 (gammel) og 10 (ny) med 11 (gammel) i stedet for 12 (ny) med 11 (gammel)...

  • Quote

    Originally posted by Zulu


    Problemet ligger vel i hvis de sidestiller 12 (ny) med 13 (gammel) og 10 (ny) med 11 (gammel) i stedet for 12 (ny) med 11 (gammel)...


    Endelig en der forstod hvad jeg prøvede at formulere:)

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Endelig en der forstod hvad jeg prøvede at formulere:)


    Præcis. Og det er lige præcis det der frarøvede mig et 12 tal til eksamen i mundtlig engelsk : ' (

  • Til jer der vil klage (og ikke allerede har gjort det) så fik jeg lige proceduren forklaret i dag.


    Man skriver en skriftlig klage med fag, dato, lærer osv. og hvorfor man synes karakteren har været uretfærdig. Den afleveres til rektor som så får en udtalelse fra lærer + censor. Hvis de giver en ret får man rettet karakteren, hvis ikke beholder man den selvfølgelig. Men der kan ikke komme om-eksamen på tale. Det var kun hvis der havde været ydre omstændigheder, sådan som manglende bilag, larm udenfor lokalet osv.


    Så der er egentlig ikke nogen "fare", som hvis man skulle op til en ny eksamen og gjorde det dårligere eller lignende.

  • Godt nok var man vel begyndt at øsle med 13 taller, men synes ikke man kan blive belønnet i den nye, hvis man laver en ekstratordinær presentation.


    Og man kan åbenbart få 12 uden at lave en perfekt presentation.


    Måske det bare er mig, som synes det er underligt.

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    Godt nok var man vel begyndt at øsle med 13 taller, men synes ikke man kan blive belønnet i den nye, hvis man laver en ekstratordinær presentation.


    Og man kan åbenbart få 12 uden at lave en perfekt presentation.


    Måske det bare er mig, som synes det er underligt.


    Enig og der er noget andet, hvis man plejer at ligge på 9 (gør jeg ikke selv:D) men så bliver man sku lige smasket ned på et 7 tal...

  • jamen sådan er det jo. Det er bedre sent end aldrig at vi får international karakterskala. Jeg nåede lige at slutte med den gode gamle 13-skala :razz:

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    10 (ny) med 11 (gammel) i stedet for 12 (ny) med 11 (gammel)...


    Ja så langt var jeg også med, men så er der jo heller ikke noget galt med at give 12 i stedet for 13, men kun noget galt med at give 10 i stedet for 11 ;)


    Den nye karakterskala er kommet for at blive, så vi må hellere vænne os til den. Så mangler der bare, at dem der skal give karakterer kan finde ud af at anvende den.


    Men det er som sådan kun godt, at 11 og 13 er blevet til den samme karakter, da 11 ikke bliver betragtet på samme måde i udlandet som i Danmark. Der kan også være fordele i, at det er blevet "nemmere" at få 12 end det tidligere har været at få 13, da vi på den måde minder mere om de lande vi gerne vil sammenligne os med, hvor det er betydeligt nemmere at få den højeste karakter end det tidligere har været i Danmark.

  • Quote

    Originally posted by Svan


    Enig og der er noget andet, hvis man plejer at ligge på 9 (gør jeg ikke selv:D) men så bliver man sku lige smasket ned på et 7 tal...


    Det er jo så rigtig nok;)
    Men du skal jo ikke forstå 7tallet som en karakter der er mindre værd;).. Den gælder lige så meget som et 9'tal.


    Forresten så er det med den nye skala blevet nemmere at komme ind på videregående uddannelser.. Tjekke UG.dk her sidst, og de fleste steder skal man have et snit på 6,0 efter den ny skala, hvor man før efter den gamle skala skulle have et snit på 8,0.
    Det er jo en positiv ting vil jeg sige når man skal have under middelkarakteren (- 7 -):)

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Forresten så er det med den nye skala blevet nemmere at komme ind på videregående uddannelser.. Tjekke UG.dk her sidst, og de fleste steder skal man have et snit på 6,0 efter den ny skala, hvor man før efter den gamle skala skulle have et snit på 8,0.


    Det gamle 8,0 svarer så direkte til det nye 6,0 ;)


    Der er en omsætningstabel du kan kigge på her.

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Det gamle 8,0 svarer så direkte til det nye 6,0 ;)


    Der er en omsætningstabel du kan kigge på her.


    mmmm... Nej;)
    8 (gammel) = 7 (ny)
    6 (ny) = ca 7,7 (gammel)


    Herudfra kan vi konkludere at det er nemmere at komme ind på universiteterne efter den nye skala er kommet til;)


    Ehm... EDIt:
    Ja - kan godt se hvad du mener. Men.. Men MEN... Man giver jo 7 efter den nye skala, for hvad man efter den gammel skala ville være 8 eller 9.
    7 er middelkarakter på den nye - 8 er middelkarakter efter den gamle.
    Som man kan se så skal man have under middelkarakteren for at komme ind på de fleste Uni-uddannelser med den nye skala.
    Derfor er det blevet nemmere!!!
    AHa!


  • jeg mener/tror kun at det gælder i år at de er sat så langt ned, for at kompensere for eventuelle "uheldige" karakterer som i allerede har været inde om... synes der har været snak om at det skal være sværere at komme ind på uni fremover... de hæver da i hvert fald niveauerne på mange af de fag der kræves på de respektive uddannelser...


    dernæst er der et andet aspekt i den nye karakterskala som mange glemmer... tror nok det er rigtigt, i hvert fald for HF/gymnasier, for vi fik en fin formel seddel med det i skolen for noget tid siden... det er at på A-niveau tæller karakteren dobbelt, på B-niveau tæller den halvanden og på C-niveau for en enkelt når man regner gennemsnittet ud ved afgangseksamen...

  • Quote

    Originally posted by Brandt
    dernæst er der et andet aspekt i den nye karakterskala som mange glemmer... tror nok det er rigtigt, i hvert fald for HF/gymnasier, for vi fik en fin formel seddel med det i skolen for noget tid siden... det er at på A-niveau tæller karakteren dobbelt, på B-niveau tæller den halvanden og på C-niveau for en enkelt når man regner gennemsnittet ud ved afgangseksamen...


    Karakterer givet på A-niveau vægtede også højere end B og C-fag da jeg gik på HHX, mener dog kun det vægtede 1,5 hvor B så vægtede 1 og C 0,75 - men husker det ikke 100% og vil ikke lige finde mit eksamensbevis frem nu.


    Men hvis de skruer op for vægtene, vil det ende med det der er meldt ud - de dygtige studerende skal belønnes. Der kan så være den risiko, at de knap så bogligt stærke, ikke får muligheden for at læse videre, fordi deres A-niveau karakterer ikke er gode nok, og så kan man vel for alvor snakke om et A og et B hold i samfundet.


    Selvfølgelig skal man ikke kunne komme ind på samtlige uddannelser hvis man ikke har de boglige færdigheder, men det er allerede en stigende tendens til at uddannelse bliver mere og mere vigtigt i forhold til at få et job.

  • Klager over eksamen


    Alle og enhver kan føle, at de har fået en dårlig karakter til eksamen; men hvornår er det egentligt værd at klage over sin karakter? Nedenfor er skitsere tre ting, som du kan klage over i forbindelse med din eksamen.


    Bedømmelsen:
    Hvis du mener, du har fået en for lav eksamenskarakter, kan du klage over det.


    Eksaminationsgrundlaget:
    Hvis du f.eks. trækker en tekst i et emne I aldrig har læst, eller hvis der i det hele taget er problemer med eksaminationsgrundlaget, altså reglerne omkring pensum kan du klage over det.


    Eksamensforløbet:
    Gik lyset ud i hallen hvor I skrev? Fik du alt for kort forberedelsestid? Hvis der var praktiske omstændigheder/fejl, der gjorde, at du lavede en dårligere præstation kan du klage over det.


    Hvis du ønsker at klage er det under alle omstændigheder en god id at ringe til DGS'hotline på 70 20 40 17, så sidder vi parat til at hjælpe dig.


    Sådan klager du
    Hvis du mener, der var problemer med nogle af disse punkter, da du gik op til eksamen, kan du selvfølgelig klage:


    Når du klager over en eksamenskarakter skal du indgive klagen til rektor. Klagen skal være skriftlig og skal indgives senest 14 dage efter du har fået din karakter.


    Rektor skal inden en uge efter afgørelsen få fat i de nødvendige udtalelser fra din lærer og censor. Herefter har du en uge til at kommentere på udtalelserne.


    Rektor træffer på baggrund af de forskellige udtalelser en beslutning. Hvis klagen vedrører bedømmelsen skal rektor vurdere, om der er berettiget tvivl om klagen.


    Hvis rektor mener, at klagen er berettiget, sendes sagen videre til Undervisningsministeriet, som derefter afgør klagesagen. Hvis rektor afviser din klage er sagen ikke nødvendigvis tabt. Du kan nemlig indbringe rektors afgørelse til Undervisningsministeriet.


    Det skal du gøre senest 14 dage efter rektors afgørelse. Hvis du går videre med sagen til Undervisningsministeriet, skal rektor også afgive en udtalelse. Derefter træffer Undervisningsministeriet den endelige afgørelse.


    Undervisningsministeriets afgørelse.
    Hvis din klage bliver sendt til Undervisningsministeriet, er der tre muligheder for, hvad der kan ske:
    - Ministeriet kan afvise sagen
    - omgøre bedømmelsen
    - tilbyde omeksamen.


    Hvis Ministeriet giver en ny bedømmelse, kan det ikke medføre en lavere karakter. Hvis du bliver tilbudt omeksamen, og tager imod tilbuddet, vil din karakter fra den nye eksamen gælde uanset om den er højere eller lavere end den, du klagede over. Hvis du går i 1.g eller 2.g, og taber sagen, har du under alle omstændigheder ret til omeksamen næste år.


    Se eventuelt i gymnasiebekendtgørelsen, kapitel 7. Her står reglerne for klager mv. Den kan findes på undervisningsministeriets hjemmeside – http://www.uvm.dk