• jeg tænkte det kunne være lidt sjovt med en lille "kodeleg", hvor hver bruger skriver noget (ligemeget hvad) i en eller anden form for kode, som de andre brugere skal dekode.
    I har lov til at gøre det så svært eller let som muligt

bonuspoint til dem som samtidig kan sige hvilken "dekoder" teknik de har brugt.

et eksempel kan være:

Jgl, okv pcxp gt Hqzz

som vil blive til

Hej, mit navn er Foxx

self skrevet i ROT 2 kode (rotation 2)

første kode:
    Øbmis zåtme

sys vi trængte til en tråd med lidt hjernegymnastik :D
    rigtigt gæt udløser den store ære at man kommer til at lave et stykke kodet skrift med hvilket som helst system man vil bruge

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

Rettet en gang, sidst af Foxx ().

• Ideen er sådan set meget god, men med så få oplysninger og så kort en tekst er det stort set umuligt, og vil kun blive et gæt.

Det kan jo være alt fra cesar shift til substitution eller værrer. Med så lille en teskst er det heller ikke muligt af lave nogen sproganalyse.

Jeg syntes da klart at det kunne være en god ide til en "tænke" tråd. Men der vil højst sandsynligt ikke komme mange bud på et svar....

/ask

• okay... hint: den lille tekst kører på samme pricip som det eksempel jeg lavede til at starte med

på den anden side, under 2. verdenskrig havde de jo heller ikke det store at gå ud fra medmindre de fik "nøglen" til koden fra fjenden... og det var meget mere komplicerede koder.

ROT koder er ret nemme hvis der kun roteres af 1 omgang, det bliver først svært hvis man roterer bogstaverne af flere omgange... det gælder bare om at lave et skema med alle mulige rotationer, antallet af mulige rotationer er lig med antallet af bogstaver i alfaetet

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

Originally posted by Foxx
    okay... hint: den lille tekst kører på samme pricip som det eksempel jeg lavede til at starte med

på den anden side, under 2. verdenskrig havde de jo heller ikke det store at gå ud fra medmindre de fik "nøglen" til koden fra fjenden... og det var meget mere komplicerede koder.

ROT koder er ret nemme hvis der kun roteres af 1 omgang, det bliver først svært hvis man roterer bogstaverne af flere omgange... det gælder bare om at lave et skema med alle mulige rotationer, antallet af mulige rotationer er lig med antallet af bogstaver i alfaetet

Men under 2. verdenskrig var der væsentligt længere tekster at arbejde med (som giver mulighed for linguisterne), samt der blev ofte lavet den fejl at starten af en teskt var bygget op på samme måde, hvilket gav en sprække der kunne rykkes i.

/ask

EDIT: By the way: Øbmis zåtme = Tweak rulez

• En til den næste:

Lk poxx uyh sawrkc wic eke ple pzms

Som hint kan siges at der er brugt en Vigenere kryptering med en nøgle der allerede optræder i tråden.

/ask

• Argh det er svært! :P Måske kan dette billede hjælpe folk lidt, med vigenere og cesar koder..

[Blocked Image: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Vigenere-square.png]

Originally posted by FarFar^
    en der gidder at forklare så man fatter det?

Må indrømme jeg heller ikke fatter noget som helst :S

(\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Rettet en gang, sidst af TheSnake ().

• Der blev lagt ud med en relativ simpel krypteringsteknik kendt som cesar shift. Denne teknik går i alt sin enkelthed ud på at forskyde sit "krypterings-alfabet" ud fra det rigtige - se her

Den næste, som jeg kom med er en videreudvikling af denne, idet den var rimaligt let at bruge. Her laver man en serie af forskydninger (som i det billede der er vist tidligere i tråden). For at bruge denne til noget laves der en nøgle.
    Hvis jeg brugte nøglen TWEAK skulle jeg forskyde første bogstav via den linie der starter med T, andet med W, tredje med E, fjerde med A, femte med K (og her starter man så forfra), sjete med T osv.

Derved kommer der en ret sikker kode (hvis man altså passer på sin nøgle). Læs mere her

/ask

• Spørger lige ind, okay er godt med på du ikke bruger Rotation alene men hvad bruger du så? Bogstavets rækkefølge i alfabetet, sammen med dit hemmelig kodeord?

Eller bruger du dit hemmelig ord sammen med en rotation og bogstavets rækkefølge?
    Det er ikke nok bare at sige en viderudvikling. :)

Skal vide er din kode [SIZE=1](hemmelig)[/SIZE] eller [SIZE=1](den er hemmelig)[/SIZE] eller tager du pis på os? :P Gider ikke sidde og arbejde i lang tid :P

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Rettet 4 gange, sidst af RAC ().

• tror jeg springer denne tråd over, det lyder meget sjovt, men jeg sidder her og fatter ingenting :crazyeyes:
    Ps. Lad være med at prøve at forklare mig hvordan det fungerer ;)

:rules:

Originally posted by Flindt_DK
    Ask, er ''nøglen'' hemmlig ?

Nej da - du kan jo se at den er delt op i flere ord...

Jeg vil gætte på at sætningen starter med "vi".... - Men jeg er ikk helt inde i det med koder - men nu har jeg da givet mit bud..:P

"Lk poxx uyh sawrkc wic eke ple pzms" -

Som du kan se starter det med et ord på 2 bogstaver, så 4, så 3 osv... - det står skrevet ord for ord, men med en rotation af bogstaverne - det står meget godt beskrevet på wiki,,,

2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"