"Permanent" OC?

• Hej Tweakere!

Jeg gik med tanker om, om det er muligt at OC en maskine permanent (på CPU), således at ligegyldig om den formatteres eller tages fra strøm i en længere periode, vil den stadig starte op i OCet tilstand.

Jeg tænkte umiddelbart på et modificeret BIOS, som automatisk OCer, men kan det overhovedet lade sig gøre? Eller er der andre muligheder?

Dare_Devil

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• en computer der er OC'et igennem BIOS kan sagtens stå i et par år inden det lille batteri er fladt.

dit overclock bliver gemt i CMOS og bliver kaldt frem så længe det lille baterri på bundkortet kan holde sig i gang.

BIOS er uafhængig af styresystemet og dit OC vil blive ved med at ligge der, uanset om du formaterer eller smadrer din harddisk med en hammer.

Nogle bundkort kan automatisk OC af sig selv (ASUS A8N5X kan i hvert fald) når der er brug for det. Denne automatiske OC vil dog kun overclocke din CPU med max. 15%.
    Andre metoder, hvor hastigheden holdes uanset hvad, bruges på grafikkort, hvor du kan flashe BIOS og få dit kort til at køre hurtigere uanset om man formatere eller lader maskinen stå i lang tid. Denne metode bruges desværre ikke på CPU og bundkort.

en tredje metode er at lave pinmod (hvis der er en AMD CPU i) og her kan du så sætte de nødvendige parametre (FSB, VCore etc.)

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• kan man selv "lave" sin egen bios er det self også muligt at flashe til den, så default parametrene er sat til oc...men det er dog en hel del risikabelt.....forestil dig at cpu brænder af og den nye du kommer i ikke kan klare så højt et oc....det nemmeste ville da bare være at skrive oc info fra bios ned på et stykke papir og opbevare i nærheden af pc...løber batteriet så tør engang kan man hurtigt sætte det op igen.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• de bios-indstillinger man kan gemme i OC-Profile bliver heller ikke slettet så vidt jeg har prøvet mig med dem

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

Rettet en gang, sidst af hot_fifty ().

Originally posted by Fragman
    kan man selv "lave" sin egen bios er det self også muligt at flashe til den, så default parametrene er sat til oc...men det er dog en hel del risikabelt.....forestil dig at cpu brænder af og den nye du kommer i ikke kan klare så højt et oc....det nemmeste ville da bare være at skrive oc info fra bios ned på et stykke papir og opbevare i nærheden af pc...løber batteriet så tør engang kan man hurtigt sætte det op igen.

"Problemet" er, at PCerne skal sælges videre, og dem, der får PCerne, har ikke forstand på OC.. Så det skal bare køre (et lille OC fx E6420@E6700).. Så de kan ikke lige "sætte det op igen".. Men en sådan BIOS editor, du omtaler, kender du nogle gode?

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

Originally posted by Dare_Devil

"Problemet" er, at PCerne skal sælges videre, og dem, der får PCerne, har ikke forstand på OC.. Så det skal bare køre (et lille OC fx E6420@E6700).. Så de kan ikke lige "sætte det op igen".. Men en sådan BIOS editor, du omtaler, kender du nogle gode?

Er i sikre på at i må sælge det?
    Det er jeg temmeligt sikker på i ikke må nemlig..

Originally posted by Slacker

Er i sikre på at i må sælge det?
    Det er jeg temmeligt sikker på i ikke må nemlig..

Hehe, hvad tænker du på "må"? For hvem? SHG sælger da fx også PRE OCede maskiner..?

Originally posted by Cyclups
    jeg kan ikke rigtig se et problem, jeg tror alle i denne tråd OC'er fra Bios af hvis de køre med en OC hastighed som standart og hvis man sælger sig bundkort så sætter man bare alle indstillingerne tilbage til standart igen, de fleste bundkort kan også genkende at der er kommet en ny cpu i bundkortet og sætte automatisk alle OC indstillinger til standart.

Pointen er, at maskinen skal sælges samlet OG OCet.. Også skal der sikres, at den ikke kommer tilbage til standardhastighed igen :P

ok :)
    så må svaret jo være lige til, det er umuligt :)
    kun ved at putte kode på biosadgangen kan man sikre sig at folk ikke piller ved indstillingerne, men sådan noget kan kun fucke det hele op hvis man så skifter hardware.

ja og koden bliver fjernet med clear cmos, så det kan heller ikke bruges. Men når shg sælger pre oc computere så har de vel også bare indstillet bios til oc?????

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

Originally posted by hot_fifty

ja og koden bliver fjernet med clear cmos, så det kan heller ikke bruges. Men når shg sælger pre oc computere så har de vel også bare indstillet bios til oc?????

Det ville jeg også umiddelbart tro, men det kan jo forholdvis let ske, at CMOS bliver cleared? Right?

Originally posted by Dare_Devil

Det ville jeg også umiddelbart tro, men det kan jo forholdvis let ske, at CMOS bliver cleared? Right?

man skal aktivt gøre noget for at cleare cmos'en eller lade den stå rimelig lang tid uden strøm på, så det sker ikke sådan lige, men problemet med at putte kode på bios er så at det låse hænder på dem som køber systemet, hvis de nu vil ændre boot rækkefølge på systemet eller sådan noget så kan de ikke det.

jeg har lige været inde i kigge på shg og kan ikke lige finde nogle preOC computere, det eneste jeg lige kender til som er OC'et fra standart af er grafikkort.
    men ja hvis man kan købe OC'et computer systemer så er det nok bare bios'en som er blevet indstillet til OC.

Kan faktisk heller ikke se dem lige nu, men de har været der - evt. http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=8004

• jeg fik en mail med shgs nye monster, en Quad core der var overclocket. Det er sikkert jeg så det

Originally posted by Slacker
    Det er også en X-serie processor.
    Ved at gøre det der snyder i jo i og for sig Intel.

Snydder :s.. Vi snydder da ikke mere end hvis folk OCede selv?

EDIT: Skulle der være specielle regeler omkring Xtreme processorer? :ph34r:

Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().