Nikon D40

• Hey Tweakers.

Elgiganten har tilbud på et Nikon D40 inkl. et 18-55mm Nikkor-objektiv til 2999 kr. 8o

Er det det værd?

Hvad med zoom etc. er der 10-12x optisk zoom med dette og er det også noget der kører auto eller skal der fokuseres med hånden?

Det jo lige før jeg køber dette i stedet for Canon S5IS

• Helt seriøst med de spørgsmål du stiller så tror jeg bare du skal købe S5IS istedet for indtil du har lært noget mere om begreberne og hvordan det hænger sammen.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Hvis du virkelig kan få D40 til 3000 kr så er det et rigtig godt tilbud. Jeg kan dog ikke lige finde det på deres hjemmeside til den pris. På EDBPriser koster det 4k.

Der er 3xzoom med kameraet (55/18 = ca. 3). De dækker fra 27-82,5mm pga den faktor som kameraet giver til objektiver (faktor 1,5). Så hvis du skal have mere vidvinkel eller tele end dette skal du ud og investere i flere objektiver.

Objektiver nu om dage til spejlrefleks kan køre både auto og manuelt fokus. Selve zoomingen foregår manuelt.

Læs evt. anmeldelsen på dpreview.com hvis ikke du allerede har læst den.

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Hmm den må jeg lige tænkte over.

3x optisk zoom, hmmm.

Men jeg kan fortælle at det kun er i Elgiganten "Megastore" i Tåstrup, det er vist en ny butik de åbner og derfor åbningstilbud.

Gælder fra 31. Maj

• har stadig ik noget med optisk zoom at gøre ;) Som what siger så ville jeg også forsklog et S5IS i stedet

Originally posted by origin

har stadig ik noget med optisk zoom at gøre ;) Som what siger så ville jeg også forsklog et S5IS i stedet

Hehe fantastisk, men det svarer vel stadig til 3 x optisk zoom, eller hvad? Vil I ikke lige forklare det? Så kan jeg også :idea:

Originally posted by shahid_2dk

Hehe fantastisk, men det svarer vel stadig til 3 x optisk zoom, eller hvad? Vil I ikke lige forklare det? Så kan jeg også :idea:

3 x zoom (eller et hvilket som helst andet tal) er forholdet mellem objektivets vidvinkel og televinkel og bruges primært ved kompaktkameraer. Altså for at få "antallet af zoom" skal man tage teleendens mm-tal og dividere med vidvinklens ende. Altså ved det nævnte objektiv er det 55mm/18mm = ca. 3 x zoom.

Dette betyder altså at et objektiv der går fra 10mm til 30mm og et andet der går fra 36mm til 108mm begge er objektiver med 3 x zoom, men de opfører sig vidt forskelligt. Derfor er det lidt misvisende kun at bruge et eller andet antal zoom for at beskrive objektivets evne til zoom. De fleste objektiver på kompaktkameraer starter dog ved 28mm til 36mm.

En god ide er at smutte over på det lokale bibliotek og en fotobog for at lære de grundlæggende begreber. F.eks. Politikens Store Fotobog har de de fleste steder.

- Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Hvis du er villig til at smide 2-3 k efter et zoom objektiv så snup et D40.

Inden du køber læser du lige alt igennem her: http://www.fotostart.dk
    Der er massere af forklaringer om alt der er værd at vide.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

Originally posted by shahid_2dk
    Så har far og mor været ude i Elgiganten og blandt andet købt et D40 til familien :dance:

Det skal jeg nok blive gode venner med :))

Ved du om det kun var i dag at der var så billigt, ellers flyver jeg ud og anskaffer mig en PS3 i morgen.

Originally posted by BLiX

Ved du om det kun var i dag at der var så billigt, ellers flyver jeg ud og anskaffer mig en PS3 i morgen.

Jeg har ik lige avisen på mig, men det var vist for hele ugen, men der blev hurtigt udsolgt

Originally posted by Lecter
    Ja tror godt du kan glemme det. Jeg tog derud og var der kl 6 ca. og der var allerede en 500 mennesker eller så noget. Så jeg kørte hjem igen :crazyeyes:

Mine forældre tog afsted kl. 9 og var hjemme lidt over 15 !

De fik gratis is og kildevand

• Gad godt have kameraet. Men kunne ikke tænkte mig at stå i kø på den måde. Så skulle jeg dog være sikret at få det i sidste ende. Men hvis jeg endelig kommer igennem og får at vide at der ikke er flere tilbage. Så svarer jeg ikke for konsekvenserne.

;)

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

Originally posted by Berleburg
    Gad godt have kameraet. Men kunne ikke tænkte mig at stå i kø på den måde. Så skulle jeg dog være sikret at få det i sidste ende. Men hvis jeg endelig kommer igennem og får at vide at der ikke er flere tilbage. Så svarer jeg ikke for konsekvenserne.

;)

Hehe præcis også sådan jeg tænkte.

Gratis is og kildevand - WOW haha. Det vil sige de har haft en timeløn på cirka 30 øre + hvad de har sparet.

Originally posted by Lecter

Hehe præcis også sådan jeg tænkte.

Gratis is og kildevand - WOW haha. Det vil sige de har haft en timeløn på cirka 30 øre + hvad de har sparet.

Lige netop min tanke:D