Det er første gang jeg beder om råd i denne sektion, så bær over med mig.
Min chef skal giftes på lørdag og jeg har lovet at komme i kirken til det ceremonielle. Jeg vil meget gerne tage nogle billeder.
Så vidt jeg husker må man ikke bruge blitz i kirken, og det er så her jeg godt kan bruge lidt hjælp. Mit Sony har masser af manueller muligheder, som jeg ikke ved særlig meget om. Bl.a. kan ISO køres op til 1000.
Jeg er klar over der ikke findes en statsgaranteres løsning der bare sidder lige i øjet. Men et par gode råd må der sgu findes, og det er jer der har dem, så "skyd" løs.

Hjælp til manuel indstilling.
-
-
Du skal nok bruen en ISO på mellem 400 - 800, du skal dog påregne støj i billedet, compakt & Semicompakt levere meget støj over ISO 200.
Med det kan du evt fjerne med f.eks Neat Image når du har lagt billederne på computeren.Blænden skal være så stor som mugligt, omkring f/2,8 - 3,5.
Nu ved jeg ikke hvor god/dårlig belysningen er i kirken, men du kan ta' nogle prøve billeder inden du skal fotografere dem, og så se på histogrammet i kameraet om billedet er under eller overbelyst.
Lukkertiden må du prøve dig frem med.
Du skal huske at selvom der er IS i dit kamera, skal du koncentrere om at holde kameraet så stille som overhoved mugligt, for at undgå rystelser da lukkertiden er forholds langsom i sådanne "dårlig" belyst rum.
-
En god ting er at støtte kameraet der hvor du kan komme til det. Allerhelst hvor det står selv og så med selvudløser, men ellers støtte det på kirkebænken eller hvad der nu er tilgængeligt.
- Anders
-
Det er ikke nemt at få nogle gode billeder med et kamera som dit uden blitz. I langt de fleste kirker herhjemme må man faktisk godt bruge blitz nu om dage. Kom lidt før og spørg præsten om hvordan det er med det.
Høj iso på et kamera som dit bliver aldrig helt godt da der hurtigt kommer meget støj.
Sæt dit kamera til av mode og sæt blænden til så lille et tal som muligt.
-
Takker for svarene. Jeg prøver lige at øve mig lidt inden lørdag og krydser fingre for et OK resultat.
-
Det gik ikke særlig godt. Billederne i selve kirken blev ikke særlig gode. Ihf. ikke noget jeg vil vise frem. Dem jeg tog uden for blev fine - syntes jeg.
Syntes især det typiske brudebillede blev godt....
[Blocked Image: http://www.baunkjaer.dk/brudekys.jpg]