Sidste råd ang. nyt udstyr

• Hej.

Jeg er så småt kommet frem til at jeg "nøjes" med et 350D, da jeg også gerne vil have en ordentlig taske og et memorycard på omkring 2 gb til at starte med.

- Men hvad skal man vælge af taske som gerne må have plads til et ekstra objektiv?

- Skal der yderligere tilbehør til kameraet - såsom uv-filter og hvad der ellers findes? Jeg regner med at jeg køber en trådløs afløser til.

- Ang. memorycard hvad skal man så have? Er det ultra eller Extreme?

- Og hvad med et lille redigeringsprogram? Jeg har prøvet både Paint Shop pro og Photoshop elements. Men jeg kan ikke blive enig med mig selv om hvad jeg synes der er bedst? Nogle der kan hjælpe.

- Jeg skal også have købt en smart lille printer som kun skal bruges til billeder. Hvad kan der anbefales her, når max pris er mellem 8-1000 kr.?

Det var lige umiddelbart det jeg var mest i tvivl om, jeg skriver self. på, hvis der kommer mere :)

Tak :9xo

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

• - Men hvad skal man vælge af taske som gerne må have plads til et ekstra objektiv?
    Gå ned i din lokale fotobiks, og spørg efter en taske til et 350D med en telezoom bare sig der skal være plads til en 70-300. Der findes vist modeller til omkring 400 kr. og opefter. Jeg har selv en til 600 kr. som jeg er fint tilfreds med. Det er en löwerpro.

- Skal der yderligere tilbehør til kameraet - såsom uv-filter og hvad der ellers findes? Jeg regner med at jeg køber en trådløs afløser til.
    Til kit objektivet ville jeg ikke bruge penge på et uvfilter. Da et uvfilter koster det samme som objektivet :P Så det giver ingen menig.. Et polfilter kan være en sjov ting at lege med koster fra små 400 kr og opefter. Nu har du fortalt at du har et stativ du kan låne, ellers er det sq en rigtig god ting.

Der er en rimelig foreskel på Ultra og Extreme. Og prisen er ca. 70-100 kr. dyere for et 2 gb kort. Så kan ikke rigtig betale sig andet end at købe et extreme. Det får du meget ud af hvis du tager billedeserier altså mange billeder i træk, er fx. skide godt til sport.

- Og hvad med et lille redigeringsprogram? Jeg har prøvet både Paint Shop pro og Photoshop elements. Men jeg kan ikke blive enig med mig selv om hvad jeg synes der er bedst? Nogle der kan hjælpe.
    Af de 2 nævnte ville jeg klart bruge elements. Men ville anbefale dig at få fat på Photoshop CS2 eller CS3. Lightroom kan også være meget nyttigt, da det er nemt, hurtigt og rimelig effektivt til at redigere i dine raw billeder.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Tak for input Claus :)

Men Elements kan da godt redigere .raw, ikke?

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

Originally posted by Don_Jabbe
    Tak for input Claus :)

Men Elements kan da godt redigere .raw, ikke?

Så lidt ;)

Men ja elements kan godt redigere raw hvis den har plug-in'et Adobe Camera Raw.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

Originally posted by celfa

Så lidt ;)

Men ja elements kan godt redigere raw hvis den har plug-in'et Adobe Camera Raw.

Okay :)

Pt. ser min indkøbsliste sådan her ud:

Canon EOS 350D m. et 18-55mm objektiv.
    Canon RC 5.
    4 gb SanDisk Extreme IV.
    Adobe Photoshop elements.

Så mangler jeg lige en taske, men jeg følger lige Claus' råd og smutter ud til en fotohandler og ser hvad jeg kan få der :) Og så mangles der ellers kun fotoprinteren.

MacBook Pro 13,3" Retina

• - Men hvad skal man vælge af taske som gerne må have plads til et ekstra objektiv?

Tjah, det er jo lidt svært. Det kommer jo an på hvad du kan lide. Tag et kig på de forskellige mærkers hjemmesider. Det kan give lidt inspiration.
    Nogle mærker:
    Lowepro
    Tamrac
    Crumpler

UV-filter gør ikke andet end at beskytte den forreste linse på objektivet så hvis det bare er et billigt objektiv så kan det ikke rigtig betale sig. Men et godt pol-filter (husk det skal være cirkulært) er en rigtig god ide, specielt ved billeder i naturen, men også andre udendørs billeder. Men sørg for det er et ordentligt som Hoya eller B+W og det skal være cirkulært.
    Derudover er det en god ting at anskaffe en microfiberklud, børste eller lignende.

Der er også udstyr som fjernudløser, blitz, stativ, ekstra batteri osv men det kan vente til behovet opstår.

Gå efter Ultra. Tager du jpeg-billeder er forskellen uendelig lille. Bruger du RAW er forskellen en smule større, men nok ikke noget du mærker. Ifølge Rob Galbraith er forskellen ca. 3,4 % ved RAW.
    Rob Galbraith

Jeg vil foreslå Photoshop Elements. Det kan være du på et tidspunkt vil gå over til Photshop CS 2/3 og så er det jo noget nemmere at skifte.
    En anden mulighed er Gimp som er et open source som skulle mere eller mindre kunne alt det som Photoshop CS også kan, og så er det gratis. Men det tager vist lidt længere at lære end PS CS.

- Jeg skal også have købt en smart lille printer som kun skal bruges til billeder. Hvad kan der anbefales her, når max pris er mellem 8-1000 kr.?

Canons Pixma serie er rigtig god til prisen, men husk på at økonomisk kan det bedst betale sig at "fremkalde" ude i byen. Eneste ulempe er jo så at der går lidt tid inden man får billederne.

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Altså lige med printeren, så vil min far også gerne have en, så den splitter vi 50-50. Men jeg ved også godt at det ikke kan betale sig at printe mange ud, dog er selve ideen er også at det er til nogle specielle billeder sådan man kan lave en scrap book med ens mesterværker og sådan i den stil.

Fjernudløser køber jeg nok med det samme, og jeg har mulighed for at låne et stativ.

Lige med det pol-filter, så ville et link ikke skade. Men gør den så stor forskel når man tager billeder, her tænker jeg på natur billeder, som du selv nævner. Er det sådan noget her? http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=310397

MacBook Pro 13,3" Retina

Rettet en gang, sidst af Don_Jabbe ().

Altså lige med printeren, så vil min far også gerne have en, så den splitter vi 50-50. Men jeg ved også godt at det ikke kan betale sig at printe mange ud, dog er selve ideen er også at det er til nogle specielle billeder sådan man kan lave en scrap book med ens mesterværker og sådan i den stil.

Fjernudløser køber jeg nok med det samme, og jeg har mulighed for at låne et stativ.

Lige med det pol-filter, så ville et link ikke skade. Men gør den så stor forskel når man tager billeder, her tænker jeg på natur billeder, som du selv nævner. Er det sådan noget her? http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=310397

Pol-filter gør en hel del. De her 2 billeder tog jeg for en del år tilbage for selv at se forskellen på de 2. Det er en klar fordel ved mange udendørs billeder. Man kan opnå en smule af effekten ved billedbehandlingen, men det er et af de filtre som ikke kan efterlignes alene ved billedbehandling.

Uden pol
    http://www.pbase.com/dna/image/3359953

Med pol
    http://www.pbase.com/dna/image/3359962

Jeg købte mine (B+W) i USA og Hong Kong så jeg har ikke lige noget link til dem i danske butikker, men det var den her jeg købte (dog i anden størrelse):
    http://www.bhphotovideo.com/c/…m_Circular_Polarizer.html

Med hensyn til printer så er mit bud denne:
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234239

- Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

Jeg er så småt kommet frem til at jeg "nøjes" med et 350D, da jeg også gerne vil have en ordentlig taske og et memorycard på omkring 2 gb til at starte med.

Det skal du også nok blive glad for, men hvor stor er prisforskellen op til 400D?

- Men hvad skal man vælge af taske som gerne må have plads til et ekstra objektiv?

Jeg bruger en skuldertaske som denne, hvor jeg snilt har plads til det jeg har indtil videre. Mange snakker dog godt om LowePro's slingshot - dette er desideret kameratasker med rum til de enkelte ting. De koster dog en del mere.

Trådlås udløser - hvad skal du bruge den til? Et UV/clear filter kan være en god ide for at beskytte frontelementet i objektivet. Køb dog ikke bare det billigste!

Hvad skal du tage billeder af, hvis du ikke skal tage lange serier af billeder hvor du fylder din buffer op, så kan du sagtens nøjes med ultraII (og evt bruge de sparede penge på et UV-filter).

Bruger selv photoshop, men du kommer ret langt med elements.
    Evt kan du komme langt med den medfølgende RAW-konverterings-software og the gimp (eller gimpshop)

Jeg kender ikke prisen, men canons pixma serie er ret god. Du skal dog være opmærksom på at det på ingen måde er billigere end af sende dem til "fremkaldelse".

/ask

EDIT: Ja et polfilter er lækkert i nogle situationer!

• Som taske kan jeg anbefale Lowepro Rezo serien, hvis varianter er forskellige i størrelse alt efter hvor mange linser du har brug for plads til. Tag et kig på http://www.lowepro.com

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

Rettet en gang, sidst af MvK ().

• Jeg troede egentlig også at prisforskellen mellem 350D og 400D var så lille at det ikke kunne svare sig at tage den lille af dem.

Som andre siger drop uv på kit optikken kan ikke rigtig svare sig.

Jeg ville også kigge efter photoshop men ellers er elements et ok program.

Taske er meget op til dig selv at finde ud af hvad der passer dig bare sørg for at få en der sider godt og har god padding.

I 350D og 400D tror jeg bare jeg ville tage ultra II da du ikke rigtig vil få noget ud af den forøgede hastighed alligevel da kameraet ikke skriver data ud hurtigt nok til at udnytte det alligevel. Måske lidt ved 400D da det har større filer.

Extreme IV skal du helt sikkert droppe hvis du køber extreme så bare køb III du kan ikke udnytte IV alligevel da kameraet ikke understøtter det.

Generelt ville jeg nok spare på meget af det løse også købe et 400D i stedet for 350D så kan du købe det andet til med tiden.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Okay, men forskellen på et 350D og 400D er lidt over 1000 kr., og jeg vil helst ikke smide for mange penge efter det, da jeg også skal have købt et nyt fjernsyn her engang.

Men jeg køber et Extreme III i stedet så :)

Og fordi jeg helst vil købe det 350D er at jeg gerne vil have en god taske med det samme samt et udemærket hukommelseskort.

MacBook Pro 13,3" Retina

• Men hvis du nu dropper fjernbetjening, uv og pol filter og starter med et 1gb kort så kunne du næsten for 400D for de penge og det tror jeg var en bedre ide.

Originally posted by _WHAT_

Men hvis du nu dropper fjernbetjening, uv og pol filter og starter med et 1gb kort så kunne du næsten for 400D for de penge og det tror jeg var en bedre ide.

Hmm det må jeg lige undersøge. Men synes bare et 1 gb kort lyder så klejn :)

MacBook Pro 13,3" Retina

• Hmm ja, okay. Kan se at et 400D faktisk er helt nede i 5400 kr., så skal lige se om SU'en er gået ind, og hvis den er det, så tror jeg skisme at jeg bestiller den i dag.

MacBook Pro 13,3" Retina

Hmm ja, okay. Kan se at et 400D faktisk er helt nede i 5400 kr., så skal lige se om SU'en er gået ind, og hvis den er det, så tror jeg skisme at jeg bestiller den i dag.

Ellers så vent den tid det tager til du har råd dumt at forhaste sig med det her bedre at få det du virkelig kan bruge i fremtiden.

Ellers så vent den tid det tager til du har råd dumt at forhaste sig med det her bedre at få det du virkelig kan bruge i fremtiden.

Fandt så lige ud af at det slet ikke er penge jeg skal bekymre mig om :)

Men pt. så ser det ud til at jeg køber det EOS 400D samt det 4 gb Extreme III. Og så må jeg se om min kære fader og jeg ikke lige laver en bytte handel med mit gamle cam for en god taske :)

MacBook Pro 13,3" Retina

Fandt så lige ud af at det slet ikke er penge jeg skal bekymre mig om :)

Men pt. så ser det ud til at jeg køber det EOS 400D samt det 4 gb Extreme III. Og så må jeg se om min kære fader og jeg ikke lige laver en bytte handel med mit gamle cam for en god taske :)

Det lyder da som en god ide :)

Jeg har lige modtaget 2x8gb extreme III og en 500gb ekstern disk :))

Det lyder da som en god ide :)

Jeg har lige modtaget 2x8gb extreme III og en 500gb ekstern disk :))

Var der ikke noget med at du skulle sende det videre til mig? :))

MacBook Pro 13,3" Retina

Okay, men forskellen på et 350D og 400D er lidt over 1000 kr., og jeg vil helst ikke smide for mange penge efter det, da jeg også skal have købt et nyt fjernsyn her engang.

Men jeg køber et Extreme III i stedet så :)

Og fordi jeg helst vil købe det 350D er at jeg gerne vil have en god taske med det samme samt et udemærket hukommelseskort.

Men hvis du godt vil spare lidt hvorfor så ikke købe Ultra istedet eftersom du ikke får nogen ekstra ydelse ud af Extreme!

- Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne