P5N32 E sli + E6600 @ 3000MHz

• Hej

I forbindelse med at jeg nu har fået planslæbet min CPU skal der self også leges med OC, det var jo grunden til at slipe :)

Indledende ændringer ;)

I samme omgange som der blev slebet CPU blev der også installeret nye kølere på bundkort, da dem der sidder på som standard bliver meget meget varme. Så her kommer der lidt billeder.

Bundkortet som det ser ud som standard:
    [Blocked Image: http://i33.photobucket.com/albums/d69/Stubkier/bundkort1.jpg]

Så er den orginale køler blevet pillet af:
    [Blocked Image: http://i33.photobucket.com/albums/d69/Stubkier/kler1.jpg]

Så er der blevet monteret nye kølere.
    [Blocked Image: http://i33.photobucket.com/albums/d69/Stubkier/nykler.jpg]
    På Chipsetene (NB og SB) er det Thermalright HR05 og HR05 SLI der er blevet brugt, på voltregulatorene er der blevet brugt Swiftech MC21 da de lige passer på.

Så er det hele kommet tilbage i kabinettet:
    [Blocked Image: http://i33.photobucket.com/albums/d69/Stubkier/ikabinet.jpg]
    CPU køleren er dog blevet vænt 90 grader i forhold til billedet, for at hjælpe med at køle NB.

Efter at have installeret HR05 er det dog ikke muligt at bruge SLI længere, men da det ikke var noget jeg havde planer om gør det ikke så meget.

Resultaterne :D
    Jeg har nu en load temperatur på 57 grader efter 1 times ORTHOS - ved alle blæser på lav.
    Før var denne på 67 så det er en klar fremgang.

Jeg kører nu ved 3000 MHz stabilt ved x9 multi og en vcore på 1,3.
    Alt undtagen RAM kører ved standard/Auto.

Jeg kan ikke få den til at være stabil ved 3100 uden at hæve Vcore mere, eller er der andre ting jeg skal hæve?

Edit: Det eneste problem ved denne løsning er at temperaturen for mit GFX er steget fra 63 til 70 grader uden belastning.

Mvh Stubkier

• Det ser sgu meget sjovt ud.

Dog synes jeg at 57 grader er en del ved 3Ghz.. Min kører 3.2, og bliver MAX 61 grader. Den ligger lidt og hopper imellem 55 og 60. Har desuden 1.41V på min Vcore ifølge PC Probe..

Min nordbro bliver desuden 49 grader efter en halv dags gaming.. Så det burde i hvert fald være rigeligt med den der kæmpe-fætter af en køler. (måler i bunden af køleren)

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Rettet en gang, sidst af urbananen ().

• De 57 grader er også ved så lave blæser hastigheder at jeg næsten ikke kan høre den er tændt.

Tester lige hvad temperaturene er hvis jeg sætter fuld smeld på alle mine blæsere.
    Nå det ændre ikke så meget at skrue op for blæserene - nu ligger den på 55.

gider du ikke lige skrive dine bios indstillinger? Mest hvad volten er på SB og NB, for det andet har ud jo skrevet!

Mvh Stubkier

• Det meste står på auto..
    Det enste jeg har pillet ved er Ram timings, og unliket dem, og så skruet op for FSB.
    Har ikke prøvet at skrue længere op, men tror faktisk den kan ta det.
    -Sådan synes jeg selv jeg slipper lettest over tingene. :D
    Og mine blæsere kan man så godt høre lidt. Dog kun Zalman'en som står på lidt over 2.000RPM

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

• se det kunne betale sig at planslibe :finger:

Mit gfx var 65 idle før og 84 load.. med lidt blæser mod dvs. smide en 120mm, som i mit tilfælde kører 800RPM, tæt på std. blæseren. Så er idle 60 og load 80.

Stubkier - Har du pillet HS af dine corsair ram?

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

Rettet en gang, sidst af hot_fifty ().

Originally posted by hot_fifty
    se det kunne betale sig at planslibe :finger:

Mit gfx var 65 idle før og 84 load.. med lidt blæser mod dvs. smide en 120mm, som i mit tilfælde kører 800RPM, tæt på std. blæseren. Så er idle 60 og load 80.

Stubkier - Har du pillet HS af dine corsair ram?

Yes det har jeg :D der er også en guide til under kommentare til testen af HR07 køleren.

Lige nu sidder jeg og bakser med en bios opdatering, og derefter skal der leges noget mere.

Mvh Stubkier

• Hvad måler i gfx på, gpu'en eller dioden, når min står i idle er gpu og ram 49° dioden 61° og hvis jeg går i Nvidia control panel viser det 61° og blæseren står ca på 55% og jeg kan ikke stille den højere(vist64).

Asus roc strix z390-f gaming, I9 9900k på vand,
    Msi Geforce rtx ventus 8Gb
    32Gb hyperX, 1333 dual
    Samsung 970 evo plus nvme 500Gb,970 win10p ,evo plus nvme 1tb spil,860 evo 500Gb lager
    Corsair 750m psu, Samsung rog strix xg258, Samsung 27” buet skærm
    2 ek-m2 nvme heatsink

Originally posted by GummiMogens
    Hmm, er de små alu-profiler tilstrækkeligt med køling til Mosfeets?

Ja - det tror jeg, lige nu virker det fint, og de er ikke nær så varme som før jeg skiftede min køleprofiler ud.

Du kan kigge lidt i denne tråd:
    http://www.overclock.net/intel…e-overclocking-guide.html

Der er faktisk en del af dem som slet ikke har noget køling på Mosfeets. Det er også der jeg har fået ideen til netop at bruge de profiler jeg har valgt.
    http://www.overclock.net/intel…overclocking-guide-7.html

Har også haft fat i coolerkit for at hører hvornår de for dem her hjem:
    http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr_09.htm
    Da det nok vil være et bedre valg.

Originally posted bu SchimmellHvad måler i gfx på, gpu'en eller dioden, når min står i idle er gpu og ram 49° dioden 61° og hvis jeg går i Nvidia control panel viser det 61° og blæseren står ca på 55% og jeg kan ikke stille den højere(vist64)

Jeg bruger ATitool og nVidiamonitor, de giver mig kun 1 temperatur.

Mvh Stubkier

Originally posted by GrillRotten
    Har det så givet nogle forbedringer i max FSB, eller har det bare hjulpet lidt på temperaturen ?

Har ikke lavet så meget OC inden jeg fik ordnet alle de ting jeg viser her i tråden - da jeg som sagt havde lidt varme problemer.

Dog havde jeg svært ved at komme over de 2700MHz før, og det kan jeg sangtens nu, så det har da hjulpet.

Men først og fremmest var det pga af varme jeg gjorde som jeg gjorde.

Mvh Stubkier

Men først og fremmest var det pga af varme jeg gjorde som jeg gjorde.

Mvh Stubkier

Jeg synes da også det ser bedre ud nu med et mere ensfarvet bræt.
    De der mosfets klarer jo også deres job selv over 100 grader celsius.

• Okey. Var ellers lidt nysgerrig om hvad din max FSB var før og efter du skiftede kølingen ud på bundkortet. Har samme bundkort og umiddelbart syntes jeg ikke lige det er så fandens samarbejdsvilligt :crazyeyes:

Originally posted by Cyclups
    fulgte der ikke en køler med fra asus som du kunne sætte på dit chipset køleprofil, det gjorde der med mit commando bundkort, som også har samme køleprofiler som dit.

Ikke med mit, så det gjorde der forhåbenligt heller ikke med hans :))

Hvordan ser den blæser så ud ? .... Nysgerrig er man vel altid :))

Okey. Var ellers lidt nysgerrig om hvad din max FSB var før og efter du skiftede kølingen ud på bundkortet. Har samme bundkort og umiddelbart syntes jeg ikke lige det er så fandens samarbejdsvilligt :crazyeyes:

Det synes jeg heller ikke lige at det var, så jeg læste lidt rundt på nettet, og kom frem til 3 vigtige ting.
    1) Hav bios 0902 eller 1002 de andre har problemer med Vcore
    2) Få noget andet køling på Chipset hvis man vil oc meget, da de bliver meget varme.
    3) Nvidia GPU Ex: Disable it (Known to cause issues)
    Linkboost: Disable it (Known to cause issues)
    Spread Spectrum Control: Disable all of them
    Execute Disable Bit: Disable it
    Virtualization Technology: Disable it
    Enhanced Intel Speedstep: Disable it
    Enhanced C1 (C1E): Disable it
    Legacy USB Support: Disable it
    HPET: Disable it

Se evt. denne tråd: http://www.overclock.net/intel…e-overclocking-guide.html

Ang den omtalte blæser så er det vel den her der snakkes om:
    http://hwt.dk/images/litteratur/th-6786-4.jpg

Mvh stubkier

Ah okey..... mosfet-kølere. Også nice nok hvis det ikke var fordi at det nok ville være en ulempe med hensyn til CPU-kølingen :O

der står også at den skal bruges hvis man ikke bruger en blæser løsning til køling af cpu, hvad jeg bruger da jeg har vandkøling og den køler jo også chipsettet ved hjælp af headpipes, mit chipser ligger omkring de 35c, men det kan jo også være at Intel chipset ikke bliver ligeså varmt som et nVidia chipset.

• 1) Har smidt BIOS 0903 ind. Har hjulpet lidt, men ikke nok IMO :))
    2) Hvad er "meget" ? :$ - men ja har overvejet at bruge mit chipset til lidt "hjemme-branding" når det bliver "presset" :crazyeyes:

Hm, der er vist lige en ting eller to på den liste jeg ikke har fået kigget på. Må lige undersøges. Er sgu belastende at jeg ikke har fået bundkortet højere op end FSB/QDR 390/1560 indtil videre. Giver Asus skylden for det :boxing:

Har dog heller ikke en top-notch CPU, så er sgu lidt belastende at computeren opførre sig mega underlig når jeg sænker multi´en ... Har du prøvet at sænke din ?