Øl/sodavands flaske prik-dimser

  • Hey, jeg sad lige og drak en øl, og så kom jeg tikl at kigge ned, 1 cm over bunden sidder der en vel 7-9 prikker/ små buler, og så kommer jeg til at tænke (det sker sjældent, men lige igår skete det :P ) Hva pokker er de der små buler, og de sidder også på sodavandsflasker, og har vidst også set noget lignede på en sanex sæbe-ting.. Er det et eller andet til blinde, eller? :D nogen der ved det herinde på tweak? :rules:

  • Quote

    Originally posted by Prectar
    Hey, jeg sad lige og drak en øl, og så kom jeg tikl at kigge ned, 1 cm over bunden sidder der en vel 7-9 prikker/ små buler, og så kommer jeg til at tænke (det sker sjældent, men lige igår skete det :P ) Hva pokker er de der små buler, og de sidder også på sodavandsflasker, og har vidst også set noget lignede på en sanex sæbe-ting.. Er det et eller andet til blinde, eller? :D nogen der ved det herinde på tweak? :rules:


    Sanex blindemærker deres ting.
    Ølflaskerne ved jeg ikke hvad det er der for på. Det er evt til at vise hvordan epper hvornår flasken er lavet eller hvor mange gange den har været brugt?

  • søgte lige på google og fandt det her:


    Det betyder prikkerne:


    I sidste uge bragte vi et spørgsmål, som vi ikke selv kunne besvare – nemlig hvad de ophøjede prikker, der findes længst nede på mange vinflasker, betyder.


    Nu har vi fået et svar fra Frank Andersen på Provino. Han skriver: – Prikkerne stammer fra de forme, hvori flasken er støbt, og hver form har sin egen kode.


    Flaskerne gennemlyses og scannes på produktionsbåndet, og hvis der opdages en fejl i en flaske, kasseres denne og de øvrige flasker fra samme form kasseres også automatisk, før de når at blive pakket og solgt til tapperiet.


    Rexam Glass Holmegaard, der fremstiller ølflasker til bryggerierne, bruger også dette system, og her fortæller man, at prikkerne kaldes en dot-kode.


    På ølflasker vil der altid være ni af prikkerne, som er "aktive", og man kan således skelne mellem i alt 99 forme. Som regel har man dog kun 30 forme i gang.


  • Fedt :9xo så blev man lige det klogere :D