Zoom valg til Canon EOS 400D

  • Da jeg er lige på vippen til, at invistere i det nye EOS 400D, som er landet (fået en pæn sjat penge fra Pensionskassen 8) ).
    Så er det lige om jeg skal snuppe dette sæt med
    Canon EOS 400D + 18-55mm + 55-200mm + BG-E3 (8300 kr.)
    Eller snuppe dette
    Canon EOS 400D + 17-85mm IS USM (9225 kr.) + BG-E3 (599 kr.)


    Det der IS USM - hvor meget bedre er de ift. de alm. EF-objektiver ?


    Et tillægsspørgsmål: Når der står 17-85mm - er det så den rigtige betegnelse el. gør kameraet's mekanisme "tallene" større ?


    Derudover så vil jeg lige spørge om, der kan bruges genopladelige AA batterier i "grebet" ?
    (Mener at ha' læst et sted, at man godt kan bruge AA.)


    Er der andet som er et absolut must ?
    UV-filter er det okay med standard udgaven ? og ligeså med Blitzen ?
    Er en Sigma Flash EF 500 S god nok ?
    Eller kan jeg måske bruge min gamle Hanimax TZ*2 ? (fra mit gamle analoge Minolta X-300) (Blitzen skal hovedsagligt bare bruges til alm. indendørs situationsbilleder)


    [Blocked Image: http://img465.imageshack.us/img465/9342/hanimaxtz28wm.th.jpg] [Blocked Image: http://img171.imageshack.us/im…093/hanimaxtz2bej6.th.jpg]


    Noget jeg ellers har glemt ? (Har et 2gb + et 1gb highspeed CF-kort.)


    På forhånd tak. :9xo

  • IS er Canons betegnelse for billedstabilisator (Image Stabilizer), så i det store hele er det lidt op til den enkelte at vurdere om det er noget man vil kunne gøre gavn af eller om det er de ekstra penge værd. Jeg ved med mig selv at jeg ihvertfald gerne, såfremt det måtte være muligt, vil have IS på mine objektiver, ligesom jeg har det på min store Canon 70-200/F2.8L IS USM.


    USM står for UltraSonicMotor, her er noget taget fra Canon.dk:
    ".... Canon blev i 1987 den første kameraproducent, der tog den avancerede USM (ultrasonisk motor) i brug, da EF 300 mm f/2.8L USM forbløffede verden med sin stille, superhurtige autofokusfunktion. Derefter udviklede Canon i 1990 den billigere ringtype USM, der kunne anvendes i en lang række mere prisbillige objektiver. Denne bedrift blev i 1992 efterfulgt af udviklingen af en ny type mikro-USM, der muliggjorde automatisering af produktionen. Hver dag kommer Canon tættere på at realisere målet med at udstyre hvert EF-objektiv med en USM. Funktionerne i ringtypen af USM omfatter muligheden for let at opnå egenskaber som lav hastighed og højt drejningsmoment, som skal bruges for at opnå direkte drive. Et stort holdemoment betyder, at skivebremsen automatisk holder objektivet på plads, når motoren stoppes Konstruktionen er utroligt enkel, brugen af den praktisk taget støjfri, og den udviser glimrende start/stoprespons og styring. Høj effektivitet og lavt strømforbrug gør, at objektivet kan få strøm fra kameraets batteri Motorens ringform er uhyre velegnet til objektivets anvendelsesområder, og den lave rotationshastighed er ideel til at drive objektivet. Styring af rotationshastigheden dækker et stort variabelt område fra 0,2 til 80 omdrejninger pr. minut med høj nøjagtighed og høj hastighed. Fås også med elektronisk manuel fokus med variabel følsomhed. Det brede temperaturinterval under drift på -30ºC til +60ºC (-22ºF til 140ºF) sikrer stabil drift selv under vanskelige forhold. Og al kontrol med objektivdrevet udføres af den mikroprocessor, der findes inde i objektivet." .... så en ret lydløs, hurtigere fokusering.


    Med hensyn til kvalitet af billeder, så prøv at tag et kig på PBase.com, den er ret lækker når man vil prøve at danne sig et overblik over hvordan linserne yder i forhold til hinanden.


    Når en af Canons linser er opgivet med 17-85mm, så er det en 17-85mm objektiv.
    Dog skal der tages forbehold for dette med bl.a. Canons 400D som ikke et et fullframe kamera, da dette har en omregningsfaktor på 1.6x - ergo skal du lige gange brændvidden på 17-85 med 1.6x, og får derved cirka 27-136mm. Har man f.eks. et Canon EOS 1Ds Mark II som et et fullframe kamera, så skal der ikke "ganges op".


    Se f.eks. illustrationen her:
    [Blocked Image: http://www.bobatkins.com/photography/digital/fullframe/image_circle.jpg]
    Kilde: http://www.bobatkins.com/photo…/full_frame_vs_aps-c.html


    Ovenstående illustration illustrerer hvordan en fullframe kamera kan udnytte f.eks. en vidvinkel til ren vidvinkel, hvor den på et kamera med en mindre sensor (som f.eks. 400D), kun vil udnytte en vis del af den, og brændvidden derfor bliver det tilsvarende højere og man derved ikke vil kunne udnytte objektivets brændvidde til det fulde.


    Hvad angår batterigrebet til 400D, så kan der i dette bruges 1-2 stk. NB-2LH, eller også 6 AA batterier istedet.
    Kilde: http://www.steves-digicams.com…eviews/rebelxt_views.html


    Mht. blitzen, så er jeg lidt blank på det område, men det kan være at Theis (WHAT) lige kan komme med lidt guldkorn der :)


    EDIT: Af de 2 "pakker" du står og vipper lidt imellem, så vil jeg som WHAT også er inde på, vælge 17-85'eren, simpelthen fordi denne er den anden noget overlegen hvad angår kvaliteten af billederne.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Sparker da gerne lidt i :)


    Jeg vil klart anbefale dig at tage den løsning med 17-85 da du for et meget bedre objektiv end du gør med den anden løsning.


    Batterigreb kan som engle siger godt tage AA men se det som en absolut nød løsning da den sluger dem med ok tempo :)
    Hvis du har 2 batterier i grebet kan du tage rigtig rigtig mange billeder, jeg har endnu ikke haft problemer med at løbe tør.


    Med hensyn til flash, nej du kan ikke bruge den gamle desværre. Hvis du skal købe en flash så køb en Canon Speedlite 430ex der for du overdrevet meget flash for pengene, klart der du for mest for pengene.


    Du kunne evt. vente med at købe flash og bruge den i selve huset til at starte med også ofre lidt mere på glas. Canon EF-S 17-55 F2.8 IS er et voldsomt godt objektiv hvis du kan finde penge til det.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by Bentzin
    Tusind tak for jeres to meget brugbare indlæg - simpelthen verdesklasse. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/55.gif
    Så blev den gamle dælmene lidt klogere igen. :9xo - og hold da fest, hvor jeg allerede glæder mig, som en lille knægt. :))


    Det kan du også roligt gøre det er nice legetøj :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote


    Thx - Andet link: Til sidst Skriver han, at hvis man er ny i digi-spejlrefleks, så er det nok bedst, at prøve med kit-linsen et stykke tid, for at finde ud af hvilket behov man har ?
    Hmm - så er det måske bedre, at nøjes med standard kit + greb og så evt. forbedre senere ? Nu bli'r jeg lige lidt i tvivl ! [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/dunno.gif]

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Thx - Andet link: Til sidst Skriver han, at hvis man er ny i digi-spejlrefleks, så er det nok bedst, at prøve med kit-linsen et stykke tid, for at finde ud af hvilket behov man har ?
    Hmm - så er det måske bedre, at nøjes med standard kit + greb og så evt. forbedre senere ? Nu blev jeg lige i tvivl ! [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/dunno.gif]



    Det er der delte meninger om, du vil jo gerne tage billeder det ved du og du har rodet med dit S1 IS i længere tid så snup du bare den anden.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_



    Det er der delte meninger om, du vil jo gerne tage billeder det ved du og du har rodet med dit S1 IS i længere tid så snup du bare den anden.


    Ja det er også lidt så'n jeg ser på, efter at ha' tænkt lidt over det.


    Forresten er der nogle batterier, der er bedre frem for andre ?
    Hos kamerashop.dk er der et Canon NB-2LH Originalt Canon batteri (600 kr. - rimeligt dyrt)
    og så et Batteri HL-2L Super tilbehør til strømkrævende situation - koster kun det halve. :rolleyes: Har du nogen idé om, "what" ;) jeg skal vælge ?

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Ja det er også lidt så'n jeg ser på, efter at ha' tænkt lidt over det.


    Forresten er der nogle batterier, der er bedre frem for andre ?
    Hos kamerashop.dk er der et Canon NB-2LH Originalt Canon batteri (600 kr. - rimeligt dyrt)
    og så et Batteri HL-2L Super tilbehør til strømkrævende situation - koster kun det halve. :rolleyes: Har du nogen idé om, "what" ;) jeg skal vælge ?



    Det er vist samme batterier som 350D kører med så vidt jeg kan se så gå ind på http://www.batterier.dk og finde derinde der et til 199,- og det er et godt batteri har lige smidt et i min fars kamera.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Det er vist samme batterier som 350D kører med så vidt jeg kan se så gå ind på http://www.batterier.dk og finde derinde der et til 199,- og det er et godt batteri har lige smidt et i min fars kamera.


    Okidoki. :9xo - Lige til sidst ang. UV-filtre: Nogen væsentlig grund til at gi' det mere, frem for "standard" (dem de har hos kamerashop)

  • Kan forstille mig at forskellen er minimal, men ikke noget jeg kan svare på som prof.
    Jeg købte et "billigt" et, og er lykkelig for det.
    Ikke kun pga. flottere farver, men pga. der er kommet lidt risser i det.. Ikke fordi jeg er lykkelig over ridser, men hvis det ikke havde været på, så havde det været linsen det var gået ud over.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Jeg bruger kun B&W filtre på mine objektiver men tror det er længe fint med den billige der.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Som de andre også siger, så ville jeg nappe det objektiv med IS USM.
    Den jeg bruger til alle mine anmeldelser, er en 28-135mm IS USM.


    Eneste problem jeg har oplevet, er at hvis man bruger selvudløser på stativ, så skal IS slåes fra, da den ellers ryster billedet ret kraftigt.


    Ang. flash, så skal du vælge en SpeedLite - og hvis du mener at du har råd, så den helt store 580ex. Den sidder jeg selv med, er det er simpelthen en fantastisk flash.

  • Martin: Her en af dagene - når de 120k ryger ind på kontoen. Har kun fået det bekræftet over telefon, så må hellere lige afvente. Ik' fordi jeg tror hun lyver, hende jeg talte med.


    Happy^: Thx - har kigget lidt på den der 580ex - får gode anmeldelser. 8)
    Jeg har faktisk også tænkt på den der 28-135mm IS USM. Der er vel ikke den store forskel på den og så den 17-85 IS USM, jeg havde tænkt på. Jo den er billigere - men det er vel minimalt kvalitetsmæssigt i optagelser ?


    Hardstyler: Ja forhåbentligt bli'r det bedre. ;)

  • Quote

    Originally posted by Bentzin
    Martin: Her en af dagene - når de 120k ryger ind på kontoen. Har kun fået det bekræftet over telefon, så må hellere lige afvente. Ik' fordi jeg tror hun lyver, hende jeg talte med.


    Happy^: Thx - har kigget lidt på den der 580ex - får gode anmeldelser. 8)
    Jeg har faktisk også tænkt på den der 28-135mm IS USM. Der er vel ikke den store forskel på den og så den 17-85 IS USM, jeg havde tænkt på. Jo den er billigere - men det er vel minimalt kvalitetsmæssigt i optagelser ?


    Hardstyler: Ja forhåbentligt bli'r det bedre. ;)


    580ex er nice er også den jeg bruger men det kan også være overkill 430ex er næsten lige så god og man sparer nogle penge.


    Snup 17-85 tror du vil savne noget vidvinkel ved den anden.


    Jeg har lige leget lidt med 400D i dag. Nice lille kamera jeg vil klart mene man skal have grebet til den ellers er det for lille i min hånd, men ok den er også stor :)


    Virker til at være et godt kamera havde ikke lige selv et cf kort i lommen så har ikke nogen billeder med hjem


    Den nye funktion med lcd skærmen der viser info og automatisk slukker når kameraet kommer op til øjet er faktisk god og jeg tror mange vil få glæde af den.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Har sonderet lidt rundt for at finde ud af, hvad jeg skal vælge og har - (efter review og test af dem, som passer til et 400D (bl.a. Photozone's)) - fundet frem til denne kombination.


    [Blocked Image: http://img86.imageshack.us/img86/2892/kamerak1rq4.jpg]


    Ser det ikke meget godt ud ? - det skulle vel nok ku' dække mine behov, for både at ha' et rimeligt stort zoom område og rimelige priser ift. hvad jeg havde tænkt mig, at ofre.


    Ved godt man kan få bedre, men også utroligt meget dyrere objektiver. Og det siger pengepungen nej til. ;)


    Mit spørgsmål er så, om der inden for den pris, kan kombineres anderledes - med andre anbefalelsesværdige objektiver ?
    Eller er det okay ? Vil godt være helt sikker, inden jeg invisterer så forholdsvis mange penge i noget grej. ;)


    Lige nogle link til de 2 objektiver:


    http://www.photozone.de/8Revie…sigma_1770_2845/index.htm


    http://www.photozone.de/8Revie…non_70300_456is/index.htm

  • Det ser sgu ikke helt dumt ud bentzin. 400D er nice nok som vi jo har været forbi jeg har været ude og fotografere lidt med en og er sgu et helt ok kamera selv efter mine høje standarder :)


    70-300 IS USM er en rigtig rigtig god tele til prisen, min far har en og det er sgu et godt objektiv.


    Den sigma kender jeg desværre ikke så meget til men syntes godt nok distortion virker meget voldsom på den. Den ser også ud til at være noget blød i sider og hjørner af billederne og har noget vignetting.


    Du kan evt. prøve at gå ind på http://www.ac-foto.com de er ofte billigere end de danske sider. De har hurtig levering, super service gennerelt bare en super nice shop.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy