Jeg søger et vidundermiddel - lidt ligesom Acetone - men ikke acetone da det waster flamingo og plast temlig meget...
Ethanol, er det optimalt??
Fyr løs kemikere
Jeg søger et vidundermiddel - lidt ligesom Acetone - men ikke acetone da det waster flamingo og plast temlig meget...
Fyr løs kemikere
Ethanol lyder fornuftigt ja, mener det har et frysepunkt på omkring -75 grader?
Ellers kunne Benzin (ca -30?), salmiakspiritus (-60?) også overvejes:)
QuoteOriginally posted by DeH
Ethanol lyder fornuftigt ja, mener det har et frysepunkt på omkring -75 grader?
Ellers kunne Benzin (ca -30?), salmiakspiritus (-60?) også overvejes:)
benzin er for farligt da det brænder ret nemt, og salmiak opløser plast - blød plast self
QuoteOriginally posted by M.Beier
Fyr løs kemikere
Når du siger "koldeste kølervæske" hvad mener du så helt nøjagtigt?
Tænker du på en væske der kan gå langt under frysepunktet eller hvordan?
MaGiX
QuoteDisplay MoreOriginally posted by MaGiX
Når du siger "koldeste kølervæske" hvad mener du så helt nøjagtigt?
Tænker du på en væske der kan gå langt under frysepunktet eller hvordan?
MaGiX
Det vil jeg sige, da acetone jo som regel er det medie man bruger når man køler med tøris - og vil gætte på at det rent faktisk er det der er planen
Men jeg ville nok snuppe noget sprit.
QuoteOriginally posted by Slacker
Det vil jeg sige, da acetone jo som regel er det medie man bruger når man køler med tøris - og vil gætte på at det rent faktisk er det der er planen
Men jeg ville nok snuppe noget sprit.
Jeps, hensigten er at smide tøris i en balje og bruge det som res og radi...
-70 graders væske ville jo sige spar-es til f.eks northbridge hvis man ville op efter de 600FSB ?
kviksølv!!?... hehehe
langt de fleste højbrandbare væsker, ødelægger plastik i mere eller mindre grad, på grund af deres lange strukturkæder. af eksemplerne der er kommet har alle (på nær kviksølv) været opløsende for plastik. sprit, ethanol, alcohol, salmiak (brug det IKKE).
men desværre for os, har langt de fleste flydende væsker som fryser under 0 grader, lange strukturformler, og opløser derfor plastik (især flamingo).
jo koldere frysepunktet er, desto længere er strukturformlen, og altså den grad det opløser plastik i. så det er lidt af et dilemma hvis du skulle gøre noget, så skulle det jo være at købe en 5 liters benzindunk, som jo kan holde til en del mere. eller endnu bedre, dunke fra opløselige kemikalier (men de har jo nok ikke størrelsen til det)
eller også gå helt udenom plastik og vælge træ/metal
held og lykke med projektet
Kølervæske til bil?
PÅ Gorilla'en er frysepunktet -45grader
QuoteOriginally posted by Shooqer
Kølervæske til bil?
det flyder ikke ret godt i kulde. Det flyder end ikke ret godt uden kulde.
Jeg holder stadig på sprit, især når man skal ned på ca -78 grader.
Ahh hvad, hvorfor ikke bare en masse luft ?
Når jeg og nogle venner virkelig skal oc, og have det sjovt, så finder vi hardware'et frem, og en gammel metal plade, og smider helle lort'et ud i haven, og efter det, smider vi en ny windows på, og overclocker
Bare et problem, der er ikke net, med mindre man ikke har spartlet sit 30 meter net kabel ind i gennem en mur for at få kablet ind til der hvor pc'en står
Sidst jeg legede med sådan noget, fik jeg mit 6800LE kort op på 5677point i 3dmark05
http://peecee.dk/uploads/pics/dsc01657.jpg
http://peecee.dk/uploads/pics/dsc01658.jpg
Dog fik jeg vist ikke oc'et cpu der, da det blev være lort'e vejr hend på aften.
Men ja, vær' sin måde
Men Held og lykke med projekt'et
QuoteOriginally posted by Shooqer
Kølervæske til bil?
Ikke helt, det er muligt at væsken i det blandingsforhold hedder at det kan tåle ned til -45° C men det betyder KUN at køleren ikke frostspringer ned til den grænse (hvilket for det meste er stærkt overdrevet sat) selve væsken kan allerede ved -15 til -20° C blive svært grødet, og ligne blå grødis
MaGiX
QuoteOriginally posted by Porre_kaj
kviksølv!!?... hehehe
desværre så fryser kviksølv ved -38,8C
Ren glycol (kølervæske fra bil) - holder til -58 mener jeg, men, problemet er bare det ikke flytter varme super godt, ifølge det link slacker har smidt er numsegas med ilt i valget...
Methanol flydende...
ja hvorfor ikke bare en træ/metalkasse, og så med kobberrør til profilerne? er ret sikker på at man kan lave en tæt lodning som også er til at få op igen`? og så kan du jo bruge acetone
Jeg ville bruge vidundermidler isopropylalkohol
QuoteOriginally posted by Cyclups
desværre så fryser kviksølv ved -38,8C
ja men det er da en begyndelse,,,,, ellers så har helium smeltepunkt på -269
men der skal satme noget af et system til at holde det flydene
QuoteOriginally posted by Jepson
ja hvorfor ikke bare en træ/metalkasse, og så med kobberrør til profilerne? er ret sikker på at man kan lave en tæt lodning som også er til at få op igen`? og så kan du jo bruge acetone
Jeg tror faktisk sådan en gang kobberrør er en rigtig god ide når man arbejder med væsker som dem M. Beier har i tankerne her. Så er der jo bare tilbage at finde ud af om pumpen kan klare væsken, og hvordan pumpe og kobberrør sættes sammen?
Kobberrør kræver en god sjat isolering, men ja, kunne da været et forsøg værd, så virker det andet type isolering, den billige slags også
QuoteOriginally posted by M.Beier
Kobberrør kræver en god sjat isolering, men ja, kunne da været et forsøg værd, så virker det andet type isolering, den billige slags også
Hvilken pumpe har du tænkt dig at bruge? For der skal da lidt mere til end en lille hydor L20
en hydor l20 kan forresten starte ved -10ºC og køre ned til ihvertfald -15ºC, men den kan ikke starte ved -15ºC.