Koldeste kølevæske som IKKE buster plast.

• Ethanol lyder fornuftigt ja, mener det har et frysepunkt på omkring -75 grader?

Ellers kunne Benzin (ca -30?), salmiakspiritus (-60?) også overvejes:)

Originally posted by DeH
    Ethanol lyder fornuftigt ja, mener det har et frysepunkt på omkring -75 grader?

Ellers kunne Benzin (ca -30?), salmiakspiritus (-60?) også overvejes:)

benzin er for farligt da det brænder ret nemt, og salmiak opløser plast - blød plast self :P

Originally posted by M.Beier
    Jeg søger et vidundermiddel - lidt ligesom Acetone - men ikke acetone da det waster flamingo og plast temlig meget...

Ethanol, er det optimalt??

Fyr løs kemikere ;)

Når du siger "koldeste kølervæske" hvad mener du så helt nøjagtigt?

Tænker du på en væske der kan gå langt under frysepunktet eller hvordan?

MaGiX

• Det vil jeg sige, da acetone jo som regel er det medie man bruger når man køler med tøris - og vil gætte på at det rent faktisk er det der er planen :)
    Men jeg ville nok snuppe noget sprit.

Originally posted by Slacker

Det vil jeg sige, da acetone jo som regel er det medie man bruger når man køler med tøris - og vil gætte på at det rent faktisk er det der er planen :)
    Men jeg ville nok snuppe noget sprit.

Jeps, hensigten er at smide tøris i en balje og bruge det som res og radi... :)
    -70 graders væske ville jo sige spar-es til f.eks northbridge hvis man ville op efter de 600FSB ? :D

• langt de fleste højbrandbare væsker, ødelægger plastik i mere eller mindre grad, på grund af deres lange strukturkæder. af eksemplerne der er kommet har alle (på nær kviksølv) været opløsende for plastik. sprit, ethanol, alcohol, salmiak (brug det IKKE).
    men desværre for os, har langt de fleste flydende væsker som fryser under 0 grader, lange strukturformler, og opløser derfor plastik (især flamingo).
    jo koldere frysepunktet er, desto længere er strukturformlen, og altså den grad det opløser plastik i. så det er lidt af et dilemma :/ hvis du skulle gøre noget, så skulle det jo være at købe en 5 liters benzindunk, som jo kan holde til en del mere. eller endnu bedre, dunke fra opløselige kemikalier (men de har jo nok ikke størrelsen til det)
    eller også gå helt udenom plastik og vælge træ/metal :)
    held og lykke med projektet :)

Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

• Ahh hvad, hvorfor ikke bare en masse luft ? :9xo

Når jeg og nogle venner virkelig skal oc, og have det sjovt, så finder vi hardware'et frem, og en gammel metal plade, og smider helle lort'et ud i haven, og efter det, smider vi en ny windows på, og overclocker :D

Bare et problem, der er ikke net, med mindre man ikke har spartlet sit 30 meter net kabel ind i gennem en mur for at få kablet ind til der hvor pc'en står ;)

Sidst jeg legede med sådan noget, fik jeg mit 6800LE kort op på 5677point i 3dmark05 :9xo

http://peecee.dk/uploads/pics/dsc01657.jpg

http://peecee.dk/uploads/pics/dsc01658.jpg

Dog fik jeg vist ikke oc'et cpu der, da det blev være lort'e vejr hend på aften.

Men ja, vær' sin måde ;)

Men Held og lykke med projekt'et :9xo

Originally posted by Shooqer
    Kølervæske til bil?

PÅ Gorilla'en er frysepunktet -45grader

Ikke helt, det er muligt at væsken i det blandingsforhold hedder at det kan tåle ned til -45° C men det betyder KUN at køleren ikke frostspringer ned til den grænse (hvilket for det meste er stærkt overdrevet sat) selve væsken kan allerede ved -15 til -20° C blive svært grødet, og ligne blå grødis :boxed:

MaGiX

• Ren glycol (kølervæske fra bil) - holder til -58 mener jeg, men, problemet er bare det ikke flytter varme super godt, ifølge det link slacker har smidt er numsegas med ilt i valget... :|

Methanol flydende... :|

• ja hvorfor ikke bare en træ/metalkasse, og så med kobberrør til profilerne? er ret sikker på at man kan lave en tæt lodning som også er til at få op igen`? og så kan du jo bruge acetone :)

Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

Originally posted by Cyclups

desværre så fryser kviksølv ved -38,8C

ja men det er da en begyndelse,,,,, ^^ ellers så har helium smeltepunkt på -269 ^^ men der skal satme noget af et system til at holde det flydene ^^

-E6600
    -Abit AW9D
    -Corsair pc5400c4
    -1X WD raptor 36GB..
    -2X Seagate 7200.10 250gb
    -ASUS 7900GT TOP 570:800
    -Thermaltake Armor + Bigwater

Originally posted by Jepson
    ja hvorfor ikke bare en træ/metalkasse, og så med kobberrør til profilerne? er ret sikker på at man kan lave en tæt lodning som også er til at få op igen`? og så kan du jo bruge acetone :)

Jeg tror faktisk sådan en gang kobberrør er en rigtig god ide når man arbejder med væsker som dem M. Beier har i tankerne her. Så er der jo bare tilbage at finde ud af om pumpen kan klare væsken, og hvordan pumpe og kobberrør sættes sammen?

Originally posted by M.Beier
    Kobberrør kræver en god sjat isolering, men ja, kunne da været et forsøg værd, så virker det andet type isolering, den billige slags også :D

Hvilken pumpe har du tænkt dig at bruge? For der skal da lidt mere til end en lille hydor L20 :))

en hydor l20 kan forresten starte ved -10ºC og køre ned til ihvertfald -15ºC, men den kan ikke starte ved -15ºC.