Lyst motiv samtidig med blå himmel. Er dette muligt?

  • Tit når jeg fotograferer på langeland fotograferer jeg marker.
    Et billede af en mark er ikke særlig flot hvis man ikke får lidt himmel med.
    Desværre sker det at når jeg fokuserer på marken bliver himlen helt hvid og der er ikke en eneste blå plet på himlen.
    Modsat, hvis jeg fokuserer på himlen først bliver marken alt for mørk til at man kan se nogen detaljer.
    Jeg mener ikke at have oplevet dette problem med mit Canon Powershot S2 IS før.


    Hvordan gør i når i vil have begge dele?

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Har det ikke også noget med lysmålingen at gøre? Lysmålingen er det område hvorpå kameraet evaluere lyset og indstiller blænde og lukketid så du får den rette eksponeringen.


    I det der tilfælde kunne jeg tænke mig at den skal være indstillet sådan at den evaluere hele billedet. Normalt kan du også sætte den til at lave lysmålingen på center delen af billeder eller bare som et brik, hvilket hedder spotmåling.


    Men altså hvis det kunne lade sig gøre med et S2 så kan det selvfølgelig også lade sig gøre med dit spejlrefleks.


    Men i mange tilfælde hvor du har et stærkt skygge område og et meget kyst område så er det jo normalt at alle kameraer har svært ved det. Derfor er der nogle der gør det, at de tager 2 billeder hvor det ene er eksponeret mørke del og det andet billede vil man så have den lyse del korrekt eksponeret. Bagefter kan man rimeligt simpelt sætte billeder sammen i photoshop så man har et perfekt eksponeret billede.

    Asus ROG Maximus III Formula
    Intel I5 750 @ 4 GHz; Cooled by Prolimatech Megahalems
    4 GB G.Skill DDR-1600
    Sapphire ATI Radeon HD 5850 @ 940/1215
    Samsung F3 500 GB
    Corsair HX-750w
    Silverstone Raven RV02
    LG 24" 1920x1200
    etc...

  • Jeg kan umiddelbart ikke se hvad det skulle gøre godt at ændre forholdet mellem blænde og lukketid.

    Asus ROG Maximus III Formula
    Intel I5 750 @ 4 GHz; Cooled by Prolimatech Megahalems
    4 GB G.Skill DDR-1600
    Sapphire ATI Radeon HD 5850 @ 940/1215
    Samsung F3 500 GB
    Corsair HX-750w
    Silverstone Raven RV02
    LG 24" 1920x1200
    etc...

  • Slå op i din manual og læs om de forskellige lysmålings metoder og vælg den rigtige så burde du komme et stykke af vejen.


    Du kan dog nemt løbe ind i en scene hvor kameraet lige meget hvilket det er ikke kan spænde over det dynamiske område. Så kan du som en er inde på tage to billeder hvor du eksponerer efter de forskellige områder og derefter ligge dem sammen i photoshop.


    En anden mulighed er at købe et graduations filter som man holder foran objektivet det vil gøre den lyse del af billedet mørkere og dermed gøre det muligt at få hele det dynamiske område med.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy


  • Hvad med at tage de 2 billeder som du siger, og så HDR merge dem, og derefter en gang tonemapping?


    Tror det ville blive godt! :D

  • Quote

    Originally posted by Almegaard


    Hvad med at tage de 2 billeder som du siger, og så HDR merge dem, og derefter en gang tonemapping?


    Tror det ville blive godt! :D


    Skal så vidt jeg husker midst 3 eksponeringer til for at lave et ordentlig HDR desuden er metoden med at ligge dem i to lag og maske noget af det ud mindst lige så god.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy