2 triple radiatorer i serie?

• Vil det give lavere CPU temperaturer/bedre overclock at sætte 2 tripple radiator i serie end nøjes med en triple radiatorer?

Er der nogen der har erfaringer med 2 X dual eller 2 X triple radiatorer?

Originally posted by BH-5
    Vil det give lavere CPU temperaturer/bedre overclock at sætte 2 tripple radiator i serie end nøjes med en triple radiatorer?

Er der nogen der har erfaringer med 2 X dual eller 2 X triple radiatorer?

Har kørt med single extreme + dual + triple extreme i serie, og det er selvfølgelig langt bedre end kun en radiator.

Kunne holde mine Opteron processorer ved 2.2 @ 2.6GHz en 2-3 grader over stue temperatur med en Laing D4 pumpe og Swiftech Storm kølehoveder.

Originally posted by Martin

Har kørt med single extreme + dual + triple extreme i serie, og det er selvfølgelig langt bedre end kun en radiator.

Kunne holde mine Opteron processorer ved 2.2 @ 2.6GHz en 2-3 grader over stue temperatur med en Laing D4 pumpe og Swiftech Storm kølehoveder.

Det lyder jo godt :)
    Jeg har tænkt på at lave en sandwich med 3 blæsere - radiator - 3 blæsere - radiator og stille hele molivitten ovenpå kabinettet.

• Det kan altså også godt forværre performance ;)
    Der kommer et punkt hvor der bare ikke er mere varme i vandet, eller det fjernes meget langsomt ved lav temperaturforskel.
    Til gengæld er der et vist trykflad i en radi. Så afhængig af pumpetype og hovedernes design er det ikke nødvendigvis en fordel.
    Skal det være mener jeg at de bør sidde så cpu sidder LIGE efter pumpen. dvs uden en radi derimellem. Har du flere hoveder på ville jeg ikke køre begge radiatorer lige efter hinanden, men smide dem mellem hovederne for at mellemkøle vandet.
    Men alt i alt mener jeg det er et temmelig voldsomt overkill med mindre dit vand er godt og vel overdimensioneret ;)

Originally posted by SlackeR
    Det kan altså også godt forværre performance ;)
    Der kommer et punkt hvor der bare ikke er mere varme i vandet, eller det fjernes meget langsomt ved lav temperaturforskel.
    Til gengæld er der et vist trykflad i en radi. Så afhængig af pumpetype og hovedernes design er det ikke nødvendigvis en fordel.
    Skal det være mener jeg at de bør sidde så cpu sidder LIGE efter pumpen. dvs uden en radi derimellem. Har du flere hoveder på ville jeg ikke køre begge radiatorer lige efter hinanden, men smide dem mellem hovederne for at mellemkøle vandet.
    Men alt i alt mener jeg det er et temmelig voldsomt overkill med mindre dit vand er godt og vel overdimensioneret ;)

Ja man skal selvfølgelig have en pumpe med stort nok tryk til at få vandet rundt i systemet.

• Ja, pumpen skal være meget kraftig ellers opnås intet.
    Er der nogen her, der har prøvet og lavet en direkte sammenligning mellem PA120.3, BIX3, BIP3 m.fl. med en kraftig pumpe.

• Skal ha en til til mit system, så jeg mener da ja ;)
    Mener du kan finde en del om det på XS.org.. Der er ihvertfald tests af dem enkeltvis..

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

Rettet en gang, sidst af teko ().

• Det kommer an paa om en enkelt tripple kan klare opgaven :)

En tripple kan fjerne ret meget varme...

Men hvor meget skal den koele, hvilke maerke og model og hvilke blaesere og paa hvilken volt taler vi om?
    /Thomas

Originally posted by hestenhenning
    Det kommer an paa om en enkelt tripple kan klare opgaven :)

En tripple kan fjerne ret meget varme...

Men hvor meget skal den koele, hvilke maerke og model og hvilke blaesere og paa hvilken volt taler vi om?
    /Thomas

Har Black Ice egentlig sænket FPI (fins per inch) på deres nye CrossFlow serie? (du sælger dem jo)
    På deres normale Xtreme serie er den vidst 17,5 og Thermochill's gamle HE serie er 22,5.

For at low noise blæsere skal have en chance for at blæse noget luft igennem lamellerne på vandkøleren skal man jo ned under en FPI på 14 - det er vidst kun heatercores, Thermochill's PA serie og Swiftechs Quite Power radiatore som har det.

Amerikanerne har jo ikke nogen problemmer med at rive luft igennem tætte lameller når de kalder Panaflo M1A "low noise" (120x38mm @2100RPM) - den laver jo en helvedes masse tryk (og støj) pga. tykkelsen og flytter 86CFM.
    De Papst 120x25mm rated 26db (1600RPM) som de fleste vandkølere har larmer ifølge 9/10 af ejerne på fuld hastighed....

Originally posted by hestenhenning
    Saa vil en enkelt vaere mere end nok... :)
    /Thomas

Ja, en kan fjerne rigtig meget varme :)

#10 Interessant problematik du tager op her :) Jeg mener at Thermochill PA serien er med 12FPI.

Jeg mener også have set BI Extreme i to tykkelser både i 40mm og i 45mm. Hvad forskellen er på dem ved jeg ikke.

• For at vaere helt aerlig, saa ved jeg det ikke... Har kigget paa deres hjemmeside, men der staar ikke noget om det...
    Jeg hoerer lige Morten hvad han kan finde ud af :)

Heatcores er ret restriktive naar de kommer til luft... De skal helst have noget kraftige blaesere foer de yder bedst...
    De eneste decideret low air restriction radiatorer der er pt er TC's PA serie og Swiftech Quite Power/Cooltek Extream...
    http://www.technic3d.com/?site=article&action=article&a=182

Det er helt sikkert en diskution som er meget interessant, og er meget oppe i tiden... Vi kommer helt sikkert ogsaa til at se mange flere radiatorer som bliver med lavere FPI.

Som Thermochill selv skriver, saa skal du over 100 cfm foer deres HE serie er bedre end PA serien... Saa er der ikke meget low-noise tilbage :)

Jeg kender ikk noget til forskellige tykkelser paa BIX serien... Den nye X-Flow Xtreme serie er 2mm tyndere end den gamle BIX serie...
    /Thomas

• Rimelig tankevækkende test egentlig - Cooltek Extream er klart bedst med Black Ice Pro som nærmeste forfølger. Det må som sagt være fordi at de er så tynde at vores sarte europæiske øre kan tolere blæsere som faktisk kan hive luft igennem dem.

Men problemmet med heatercores er vel at overfladen somregel er en del større end 120mm blæseren og derfor skal der lidt blæs på for at skabe tryk mellem lamellerne så luften tager ordenligt imod varmen. Er dog ikke expert - kun en teori.

Jeg har 2stk Swiftech Quite Power på vej imod min dør. Billigste vandkølere også køler de tilsyneladene overlegent alternativerne med de blæsere jeg har i sinde at bruge.
    Ægreligt de var så svære at få fat i. Er bare ingen Swiftech forhandlere i Europa.

• Ja, meget og BIP er bedre en BIX :S
    Testen er lavet med en 50cfm fan.... Paa 5V smider den ikk ret meget igennem...

Heatcores yder ogsaa klart bedst med shroud paa... De er dog ikk bedre end almindelig rads mere, da TC PA og Swiftech Quite rads er kommet... De er FOR tykke og har for mange FPI, hvis man er til low noise...

Swiftech skulle eftersignende vaere noget svaere at danse med for Europaeiske forhandlere... BS Multimedia dropper dem, da de har utroligt lange leveringstider og de ser ikk ud til at blive bedre...
    Studiedata ser ud til at droppe vandkoeling helt, saa har de ikk nogen forhandler i dk...

Dog har kig paa nogen radiatorer der ligner deres meget (12 FPI) og til cirkus samme penge :)
    Nu vi maa vi se hvad der er muligt.
    /Thomas

• Med hensyn til radiator testen er der ikke helt styr på rum temperaturen og HPPS+ pumpen er vel heller ikke lige den bedste pumpe på markedet. Men interessant er testen da. Det kunne have været interessant at se ved hvilken CFM radiatorerne ville begynde at opføre sig anderledes.
    Her er testsystemet:
    http://www.nethands.de/pys/show.php4?id=29414

Disse radiatorer kunne måske være interessante:

http://www.coolingworks.com/

Designed af Bill Adams som også designede Swiftech QP og med 12FPI.

De er 40mm tykke:

http://xtremesystems.org/forum…hp?p=1350266&postcount=13

Men så vidt jeg ved er der ikke publiceret nogen FPI værdi for TC PA serien. Dog skulle den være den laveste på markedet, men TC er så til gengæld tykkere end BIP, MCR200 QP, Coolrad, nemlig 61mm.

PA120.3:

Dim: [LxWxD (mm)] 430x128x61

http://www.thermochill.com/guides/PA120-3.pdf

• Pumpen har ikke ret meget at sige ved en radiator test... Radiatorer yder kun bedre ved hoejere flow end hvad vi aldrig nogensinde kommer i naerhecen af i vores vandkoelingssystemer...

De koerer jo den 50CFM fan paa 12V og 5V... Er det ikk nok? :)

CoolingWorks rads er rigtig interessante :) De er mere eller mindre en kopi af TC's PA serie, dog til billigere penge...

Single versionen er smart nok tykkere end Dual'en og tripple'en (45mm vs. 40mm):
    http://coolingworks.com/products/CoolRad12T.htm

PA serien har saa vidt jeg ved 12 FPI, dette samme som CoolingsWorks...
    /Thomas

• Jo da, 50CFM er nok ellers larmer blæserne bare for meget :)

Interessant er det, at BLack Ice Extreme III er rated til 2445KCal per hour (9702 BTU per hour):
    http://hwlabs.com/products/blackicextreme3.htm/

Coolrad 32T har de samme værdier (hvis de altså passer):
    http://coolingworks.com/products/CoolRad-32T.htm

Dimensionerne er sjovt nok de samme på BIX og Coolrad 32T.

• Det kommer an paa hvordan de er regnet ud, og under hvilke omstaendigheder...
    Det er meget svaert at sige :)

Desvaerre maa jeg sige, at HW-Labs ikke er de bedste til at komme testresultater af deres radiatorer, og specielt hvordan de er kommet frem til dem...

I forhold til dimensioner saa ligner naeste alle radiatorer hinanden... De skal opfylde samme kriteriums... Skal passe med 1,2 eller 3 120mm, saa har du mere eller mindre bredden og laengden, saa er tykkelsen en lidt stoerre variabel...
    /Thomas