Hvad ville i rede fra et brændende hus el. lejlighed?

  • Var udsat for, at underboens lejlighed var udsat for brand her idag. Heldigvis er der ikke kommet nogen videre skader på de resterende lejligheder i opgangen. Mest røglugten der lige hænger ved noget tid.


    Var ikke hjemme da tingene skete, umidddelbart, da brænden nok har været opstart, da jeg drog i motionscenter. Kommer tilbage til en masse brændfolk, falkfolk og generelt folk som altid skal se sådan noget. Lidt af en chok man alligevel får.


    Fik mig til at tænke lidt på, hvad man vil gøre, hvis man står i sådan en situation.


    Kan være nogle af jer har stået i en sådan situation? Men ellers hvad vægter i højt, hvis det var jeres hjem der blev ramt ?

  • ville ALDRIG forsøge at redde noget ud af et brændende hus... altså af matrelle ting... men vil altid forsøge at redde liv..!
    (har prøvet det et par gange.)

    CHIFTEC HIG TOWER ## SOYO DRAGON KT333/ULTRA BLACK
    Onboard:LAN, SOUND6.1, 8XUSB, IDE&RAID CONTROLLER
    256 MB DDR2100 RAM ## AMD ATHLON XP-M 2000+ ## WATER COOLED
    NVIDIA GEFORCE2 GTS/GEFORCE2 PRO 64MB ## WD HD 20GB
    Maxtor DiamondMax 10- 200 GB - 7200 rpm## CPU TEMP: UNDER PROGRESS

  • Hvis der var tid, og alle mennesker var ude sååå :


    Pas, sygesikring eller lign. vigtige kort.
    forskellige parfumer osv. ikke fordi jeg vil dufte godt, men det ikke godt med sådan nogle i en brænd.
    Tøj. Altså baer så jeg ikke løber nøgen ud ;)
    Hmmm måske ting som betyder noget specielt, kan være familiebilleder, dimsedutter osv.



    Mine lektier :))

  • Min kat i hvertfald, måske nogle billeder og sår'n. Hvis der var tid til det.

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

  • Hvis jeg fandt brænden i tide ville jeg nok lede i køleskabet efter drikkevarer med kulsyrer i... Med mindre det er en elektrisk brand altså...
    Ellers lede efter den rette ildslukker i opgangen eller faste tæpper...


    Men hvis jeg vågnede af naboer der vækkede en midt om natten, fordi der var ild i en anden lejlighed, så ville jeg nok bare hoppe i tøjet og redde personlige og andre vigtige papirer... Det er jo let når man bor i så lille en lejlighed som mig, men hvis nu jeg havde 2-3 værelser, så havde jeg nok bare løbet ud så hurtigt som muligt...



    Fik brandbekæmper beviset her for nogle måneder siden forresten :) Egentlig utroligt hvor "nemt" det KAN være at slukke en brand, under de rette omstændigheder... Fjerner man bare EN af de 3 ting en brand består af, så dør den ud... Varme, brændbart materiale og ilt

  • Hvis det er en brand der ikke kan slukkes ved egen hjælp og der ikke skal reddes nogen, så ville jeg bare snuppe min mobiltelefon, pung og 2.5" backup-harddisk og smutte ud og få noget frisk luft.


    ... Havde jeg godt tid, så ville jeg nok slæbe en laptop med så jeg kunne sidde og spille 7-kabale på kantstenen imens brandsprøjten kom og druknede lejligheden :))

  • Det materielle skulle man jo gerne få dækket af forsikringen, men billeder og andre personlige genstande er ikke sådan lige.


    Dog kan det undrer mig at en brænd altid får så mange tilskuer som bare skal se på. Det samme med biluheld og andet. 8o

  • Min hund min kone min stedsøn, ikke nødvendigvis i nævnte rækkefølge. ;)
    Hvis jeg kunne komme afsted med det, ville jeg nappe dokumentmappen med vigtige dokumenter med og så ellers gå ud og tænde for pumpen i den nedgravede regnvandstank og slukke ilden, når jeg havde ringet efter forstærkninger.


    Hmmm... En brænd, brænden og brændfolk.. :idea: En brand, branden og brandfolk må det være. ;)

  • Tjah alt det der har betydning for mig følelsemæssigt :) Det kan også godt være materielle ting dog, fx billeder. De materielle ting vil nok ikke komme i første rækker, men kommer også an på omfanget af branden. Hvis den kan slukkes på en fornuftig måde med brug af pulverslukker, brandtæppe osv så ville jeg da skynde mig at gøre det :) Kan så ikke sige om jeg ville blive så forskrækket at jeg bare ville gå i panik, har heldigvis aldrig været i den situation!

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    Det materielle skulle man jo gerne få dækket af forsikringen, men billeder og andre personlige genstande er ikke sådan lige.


    materielle ting kan også være personlige.


    Quote

    Originally posted by Macimuz
    Dog kan det undrer mig at en brænd altid får så mange tilskuer som bare skal se på. Det samme med biluheld og andet. 8o


    tja det er menneskelig natur, så der er ikke noget at undre sig over

  • Nu har jeg selv været ud for at vores hus brændte..


    Det var da jeg var 15-16 år, og bode sammen med min far..


    Min mor var død på det tidspunkt...


    Og må sige at jeg tænkte faktisk kun på min far og jeg selv..


    I sådan et tilfælde når man ikke at tænke på at redde ting..
    Man skal bare ud...

  • Ville tage min harddisk, og måske min computer hvis der var tid.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • først og fremmest de folk der opholder sig i huset, derefter så mange materielle ting som muligt. Her får de vigtigste ting første prioritet såsom minder, eksterne harddiske, vigtige papirer, computere der indeholder vigtige ting, og diverse andre ting der har brug for at blive reddet.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Først og fremmest, så skulle min familie ud. Dernæst skulle min harddisk ud, da jeg har den stoppet med flere gigabyte af billeder som jeg IKKE vil miste..!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • mine eksterne hdd :D hvis der var tid.. ville sku værer ked af at miste alle de ting jeg har liggene der.. og self mine herfølge trøjer fra 1991/2006 de skulle sku ikke gå tabt!

  • Heh.. Man kan godt høre i ikke har prøvet at være i et brændende hus..


    Tro mig.. Hvis i kan se flammerne er på vej ind af døren til ens værelse, så tænker man hverken på eksterne harddiske eller mobiltelefoner..


    Og ja, det ved jeg alt om.. ;)

  • Først alle dyrene og alle andre familiemedlemmer selvfølgelig.


    Derefter billeder - der er trodsalt for over 25 års familie-billeder (Bor stadig hjemme :P)


    Hvis der var tid til det, jamen så vil jeg begynde at tømme nogle af rummene - fx hvis ilden var i stuen eller soveværelset, så ville jeg nok tømme mit eget værelse, da det ligger helt for sig selv.


    Jeg ville redde mine film og mine cd'er!


    Og min "The Life and Times of $crooge McDuck"!


    Selvfølig mine billeder fra folkeskoleture...


    Og min bærbar, så jeg ikke mister alt mit skolearbejde.


    Og hvis der er tid, harddiskene i min stationære, men også KUN harddiskene, det andet måtte godt nå en lille vand/sod/varme skade, mere er de sq ikke værd :P


    Og så var der nok heller ikke mere tid.


    Evt tømme kælderen for min fars gamle Anders And blade (ligger i en bygning for sig selv, men alligevel tæt nok på til at ilden KAN spræde sig når det har futtet mit værelse af ) - der er alle eksemplarer fra 1968.