HTX eller STX

  • Jeg går på HTX og er sku egentlig meget glad for det.


    Kan godt lide de fleste af fagene og synes undervisningen er spændende nok.


    Piger er der dog for lidt af, men det overlever man nok når man svømmer:D der er sku kvinder :T


    Jeg havde også svært ved at vælge, men det blev HTX fordi jeg tænker lidt i noget civil ingeniør og der mener jeg, at den er bedst.


    De fleste som går der ude er da lidt computer freaks, men tager du en tur ud på det almne er det IMO lige så mange "nørder" bare andre typer, musik nørder, hippi'er osv.


    Men vælg med hjertet - vælg det som DU synes bedst om ikke, hvad dine venner synes, eller hvor du synes de hotteste kvinder (dem kan man jo altid jagte i byen;) ). Vælg det sted som DU føler du bedst kan holde ud at være i 3 år.

  • Tog også HTX eftersom det alemen gymnasium jo har en masse fag som jeg nok aldrig ville få brug for.
    Personligt syntes jeg at HTX er meget mere anvendelig og næsten alle fagene var da super brugelige.
    Ja der var mange lektier og ingen tøser på skolen, men det var da det hele værd.


    Hvis du gerne vil være i det naturvidenskabelige område er HTX da klart det smarteste.


    Og ja, oldtidskunskab, historie og alt det fis er da åndsvagt på et gymnasie skema.


  • Sister? :evil:

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    STX har jeg valgt fordi jeg gerne vil have en bred viden.


    Jeg vil ikke favorisere htx frem for stx med den brede viden, men på htx får du en gennemgående bedre viden og mere brugbar viden hvis man ser på det med øjne der vil på uni og have en ingeniør udd f.eks.
    Så det er en stor prut i en bøtte det der du siger.


    Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    HTX begrænser sig meget indenfor de naturfaglige fag.


    Ja, det gør det. Men de forbereder dig også til de videre gående udd. de er mere up to date mht. undervisning og de kører ikke på de meget gammeldags systemer som de almene gymnasier er under. SAMT!!!!
    Hvilket jeg syns er vigtigt.
    Htx er en forholdsvis ny udd (set ift. stx) det vil sige at vi ikke er plaget af de her supergamle møglærere som har undervist 70 generationer af elever.
    Mange af de lærere som arbejder på htx er lærere som kommer endten fra universiteterne, eller som har været ude og arbejde som ingenienørere osv. f.eks. har vi i skive:


    Mat/fysik: Designede det kraftvarmeværk der er i viborg.
    MAT: Forstander på DTU.
    Kemi: apoteker (farmaseut)
    Dansk: AAU lærer
    Des og pro/fysik: B&O i 22 år.


    Som man kan se er det yderst kompetente lærere, som har noget viden udover lige hvad der står i lærerbogen, hvilket giver meget varieret undervisning.


    Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    STX er cool er godt fordi man får mange fag som man lærer meget af.


    Hvad i alverden baserer du den udtalelse på?


    Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Historie er et kolosalt vigtigt fag IMO, det sætter alting i perspektiv, alt fra muhammedtegningerne til den kolde krig. Fra matematik til Naturalistisk skrivestil (dansk) etc. etc. etc.


    Historie får du ind igennem faget dansk. Det har man valgt at kombinere der, godt nok ikke så meget historie, men på den anden side, så er det meget få som egentlig går ud og bruger deres historieviden i deres videre uddandelse.



    Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Vil sige at du skal besøge et STX og et HTX og selv finde ud af hvad du vil :cheers:


    Se HER er jeg enig :)


  • Kan du ikke lige slå din lærer fra mig, og sig at det "skib" satme er grimt? Det er det første man ser når man kommer ind fra en af siderne, og det er jo et skændsel - men ok, overgår ikke den statue de fik lavet et sted hvor der ikke kommer andet end 5 turister om året og som kostede flere millioner.


    Bred viden, knap så bred viden - snak da i ord som alle kan forstå!


    På HTX lærer man MEGET om LIDT.
    På STX lærer man LIDT om MEGET.


    Så er den vidst ved at være til at forstå. :)


    Desuden foretrækker jeg at bruge min tid på noget jeg kan bruge til noget, i stedet for alle de andre humanistiske fag.


    Når man går på STX må man heller ikke være vandt til ret meget skrivearbejde. Damn alle mine venner pev over de sølle 15 sider de skulle skrive i deres SSO - de får godt nok problemer når de kommer på universitetet.

  • Quote

    Originally posted by Zlinky


    Kan du ikke lige slå din lærer fra mig, og sig at det "skib" satme er grimt? Det er det første man ser når man kommer ind fra en af siderne, og det er jo et skændsel - men ok, overgår ikke den statue de fik lavet et sted hvor der ikke kommer andet end 5 turister om året og som kostede flere millioner.


    hehe...


    vi er ved at få ham fyret da han er en dør.
    Nevertheless så er det ikke selve bygningen han har designet, men han har designet den varmegenvindingsteknologi osv de bruger der i. :)

  • Quote

    Originally posted by Zlinky
    Når man går på STX må man heller ikke være vandt til ret meget skrivearbejde. Damn alle mine venner pev over de sølle 15 sider de skulle skrive i deres SSO - de får godt nok problemer når de kommer på universitetet.


    Jeg aner ikke hvad de er vant til på STX, men hvis man læser videre på universiteter / handels- og ingeniørhøjskoler, så gælder det jo heller ikke kun om at være i stand til at skrive lange rapporter. Det er jo ligeså svært at begrænse sig, og kun have det allermest relevante med og så stadig få en rapport der virkelig hænger sammen som slutresultat.

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Jeg aner ikke hvad de er vant til på STX, men hvis man læser videre på universiteter / handels- og ingeniørhøjskoler, så gælder det jo heller ikke kun om at være i stand til at skrive lange rapporter. Det er jo ligeså svært at begrænse sig, og kun have det allermest relevante med og så stadig få en rapport der virkelig hænger sammen som slutresultat.


    Det er jo så lidt svært, når de ikke har skrevet rapporter før. :)

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Tja, det er jo også svært for dem der er vant til at skrive 70+ sider, hvis de pludselig skal holde sig på 30.


    Vores opgave gav os muligheden for max 60 sider.


    Men grundet opgavens omfang blev både censor og lærer enige om at de sidste 10 sider var ok at have med. (også fordi at vi allerede der kunne fortælle at vores idé blev brugt til i industrien).

  • Quote

    Originally posted by Zlinky
    Det er jo så lidt svært, når de ikke har skrevet rapporter før. :)


    Hvis man aldrig har skrevet en rapport før man begyndte på STX, så er kravne for STX sgu små ... :boxed:


    De lukker vel ikke hvemsomhelst ind ? For at man aldrig har skrevet en rapport før, så kræver det man har sovet det meste af folkeskolen væk. Medmindre der er stor forskel på diverse folkeskoler rundt omkring i Danmark. Er der vel nok lidt, meen ... Vel ikke alt for meget.


    Personligt syntes jeg både HTX og STX er spild af tid, men det er også fordi jeg ikke kan bruge dem til en flyvende fis ... Folk er jo forskellige. Nogle kan bruge det ene, andre det andet ... og nogen ingen af tingene ... :))


  • Det er den opgave sidst på 3. år jeg snakkede om, hvor de begyndte og whine, for de "havde sq da aldrig skrevet sådan en rapport før!"


    Men OK - Viborg Katedralskole er også fucked, så det kan være at det kun er dem der ikke har den slags arbejde.


    Og jo - alle bliver lukket ind alle steder - du skal bare have gået i 9. klasse - og nogen steder have bestået den.

  • Quote

    Originally posted by Zlinky
    Det er den opgave sidst på 3. år jeg snakkede om, hvor de begyndte og whine, for de "havde sq da aldrig skrevet sådan en rapport før!"


    Hm, så har de altså spildt nogle år af deres liv ved at sove ? ... Skræmmende, men sådanne folk findes jo også. Hvis man lige ser bort fra de folk der hyler bare fordi de skal lave noget ... :))


    Quote

    Originally posted by Zlinky
    Men OK - Viborg Katedralskole er også fucked, så det kan være at det kun er dem der ikke har den slags arbejde.


    dunno.


    Quote

    Originally posted by Zlinky
    Og jo - alle bliver lukket ind alle steder - du skal bare have gået i 9. klasse - og nogen steder have bestået den.


    Thats it ?... Spooky ... Men det kan jo forklare nogle af de tumper jeg har set på STX ... :))


    Hvis der ikke er flere krav end det, så er der jo nogle af dem som ikke engang kan blive visse typer af håndværkere ... :))

  • Okaj, jeg går på HTX i silkeborg, og er lige kommet der fra 9. klasse. Umiddelbart vil jeg sige, at niveauet ikke er skide højt (endnu). Og jeg fortryder ikke jeg har taget den her uddannelse.


    Der er en 3. års på skolen der har udviklet et eller andet vandforsyningsprodukt til en alle de små landsbyer i afrika. Det er blevet sat i produktion, og alt muligt sygt 8o Han fik også 13 for det :))


    EDIT: Jeg har sku heller aldrig skrevet en rapport før jeg kom hertil, men hey.. har da ikke fået under 9 endnu.

  • Lad mig lige starte med at sige at jeg ikke rigtig kender så meget til de nye reformer osv.


    Da jeg for nogle år siden skulle vælge mellem HTX og STX var jeg også meget i tvivl - det endte med STX og det blev jeg da glad nok for. Studerer i øjeblikket Civil Ingenør på DTU og der er folk fra både STX og HTX. Der er ikke den store forskel på folks kundskaber, andet end dem fra HTX har lidt erfaring med nogle teknologiske fag - MEN det er ikke af større betydning.


    Anyways jeg sagde som dig også hvad hulen skal jeg fx bruge Oldkundskab til? Det endte dog med at mange i min klasse inklusiv mig selv blev ret glade for faget, det meste handler nemlig om kildeanalyse og ikke bare tørt krukkestuff.
    Det er også altid rart at have nogle fag til at udvide horisonten, ellers ender vi sq allesammen som socialhandikappede zombier.


    I de tre år du skal gå der sker der også en social udvikling og der er piger da altid rare at have omkring sig :razz: så pigerne har da også lidt at sige.


    Til slut - uanset hvad du vælger vil du kunne starte på diverse videre gående med begge valg.

    AMD 64 3500+ & ASUS A8V Deluxe Wi-Fi
    4*512 DDR Corsair Value Kit PC3200 & Antec Super Lanboy
    Maxtor Diamondmax 10 300gb Sata & Seagate Barracuda 120gb
    DELL 2005FPW

    POV GeForce 6800GT & Audigy 2 ZS

    Rettet en gang, sidst af Hytzon ().