Er jeg uheldig, eller kan folk ikke stresse deres HW ? :S

• Jeg er nysgerrig, er jeg bare sygt uheldig eller er folk dårlige til at finde loadtemp på deres HW !?

http://img472.imageshack.us/img472/5093/50grader7my.jpg

Jeg ved at min væske i vandkølingssetuppet er 28 grader atm, loadtester...

Jeg har fjernet IHS (den blev 53 grader load ved 20 graders væske før det!)

Har haft en 3700+ før denne, og den blev også godt derop af...

Synes ofte man ser folk der siger de får 3x grader load med vandkøling... Kan jeg simpelthen ikke få til at hænge smamen, når det drejer sig om de tungere CPU'er :S

- Er stensikker på vandkølingen er sat op, store bløde buer så slangerne ikke kan bukke, optimalt flow, testet og kan mærke en stråle med en nogenlunde kraft :S - GPU får det absolut varmeste vand i øjeblikket...
    CPU -> GFX bagside(ram) -> GPU + ram på forsiden.

Tell me how ya do ppl?
    Gælder også folk med phasechange, har set et par stykker der skriver -48 og deromkring... - Har hørt om folk med cascade som ikke rammer de temps, og med DICE + god tube er det typisk -60 grader og deromkring..

Originally posted by TheNIX

Øhh hvad er ricky tweak???

Noget der kan give en en højere score i 3dmark, men udføres dette tweak, så udvikler ens cpu mere varme (da det er et cpu tweak). Jeg ved at Beier roder meget med bench, så at han kører med Ricky tweak er ikke utænkeligt :))

• min lå omkring de 40 under full load v 1.65vcore med xp120+low noise blæser...med ihs..

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Ved heller ikke hvad der går galt.. min FX rammer også over de 50c medFX-57 køler ved stock, og med VapoPE kom den oppå 3-5grader stock under load :D

Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

• Har sagt det mange gange før, og siger det gerne en gang mere til kong Knud :)

Man kan ikke sammenligne temperaturer direkte på tværs af platforme, slet ikke basseret på bundkorts målinger, de er kort og godt alt for unøjagtige til formålet, husk at det jo er den billigeste af den billigeste føler der sidder på sådan et bundkort, det gider producenten ikke bruge ret mange cent på...

Kan kun anbefale at læse den her artikel, skrevet af undertegnede: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=349

Eneste man reelt kan sammenligne to systemer på er ved hjælp af C/W målinger, for den ene CPU udvikler måske 60W mens den anden udvikler 150W, og så er det jo logik at der vil være en voldsom temperatur forskel, da den sidste jo udvikler 150% mere varme end den første.

Skal det gøres ordentligt, så skal man over i K prober, og de koster ca 50 kr stk og et godt termometer til formålet (såsom GMH 3250) koster omkring 1500,- kr, men så kan man også tage nøjagtige målinger der kan bruges til noget (+/- 0,1°C)

MVH:

MaGiX

• Jeg er gået over til T prober, som kan fås ned til 0,4mm tykkelse. Den er ret nem at liste op på siden af kernen eller ind under IHS for at røre ved kernen.

Og nej man kan ikke sammenligne temperaturer på tværs af platforme som MaGiX så fint udtrykker det.

Kan heller ikke se nogen grund til at gøre det... ;)

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• Det er super individuelt fra cpu til cpu... FAKTUM. ;)

Fx. havde jeg engang en 3200+ winchester (0450), på et sli-dr board.
    Skidtet clockede af h...... til, 2500mhz var absolut max stabilt, og det var endda ved en 1,55v og STOCK køker, men ifølge smart guardian, speedfan, mbm og bios blev cpu'er aldrig en dag over 42grader, ved cpuburn k7 (det program der absolut giver mest varme udviklende overhovedet).

Så fik jeg en 3000+ venice (0507), til samme board, den kogte som en gal, stock køler og hastighed = 55grader, thermalright slk 948u + 92mm enermax blæser = 50grader.
    Så rykkede jeg ihs af, det gave mig ca. 8 grader load temp ved stock alting, så købte jeg en big typhoon og smækkede på, 54grader ved 2,7ghz og 1,48v. :pokey:

Så købte jeg en 3700+ (0540) som ikke blev en dag over 52grader ved 1.62v, i lukket kabinet cheiftech klods ting, med en zalman cnps9500 sat til 7v og ihs intakt.

Nu sidder jeg med en opteron 170 (0550) der bliver 42grader (udenfor kabinet) og uden ihs ved 1,36v med en big typhoon.
    Med ihs og stock køleren som ellers er ret god blev det 55grader (dog indenfor i kabinet (lian li v1000)).

Håber det hjalp lidt? :cheers:

• Kører ikke ricky tweak eller andet på winxp :)
    Large FFT's efterfulgt af small FFT's er at foretrække til heattest, især på A64.

Snakker ikke om at teste på tværs af CPU'er, synes blot det er sjældent at man høre om folk med luft eller vand som erkender de 6x grader som er ganske lette at ramme med IHS på, på rigtig mange CPU'er...

Kan ikke teste videre herfra, skal lige have fixet mig lidt lak, fandt lige en lille liter kølevæske + demivand på mit gulv her tidligere, så tømt res og påfylder først når der er lakeret...

Sidst men ikke mindst, det er noget fis det folk påstår med at mobo tempmålere er noget bras, så har de fandeme ikke haft et ordenligt kort af nyere dato..

• Nu gør du det fandeme igen. Fortæller lige hele Tweak hvor skabet skal stå. Følg det link Magic har smidt.
    Vi er klar over, at dit gear er alle vores overlegent i enhver henseende.
    Tjek de forskellige signaturer og du vil opdage, at mange faktisk har noget ganske godt grej.

Originally posted by Maverick

Nu gør du det fandeme igen. Fortæller lige hele Tweak hvor skabet skal stå. Følg det link Magic har smidt.
    Tjek de forskellige signaturer og du vil opdage, at mange faktisk har noget ganske godt grej.

Også lige noget, der slog mig. Yderligere kommentarer vil jeg spare tråden for. Har forklaret ham min mening over flere PM. :rolleyes:

Originally posted by Maverick

Nu gør du det fandeme igen. Fortæller lige hele Tweak hvor skabet skal stå. Følg det link Magic har smidt.

Har jeg gjort, men har du?
    Magic skriver ikke noget om motherboard probes? :S
    Han linker til et program der skriver det er godt men ikke hvad det reelt gør, jeg kan give dig en længere forklaring på hvorfor det ikke er det bedste program til formålet, især med A64, men er irrelevant for tråden, den korte version: A64 har indbygget memcontroller, for at belaste CPU mest muligt skal man både anvende instrukser som belaster CPU såvel som ram - da idet ram bliver belastet hjælper memcontroller delen godt til med at varme, det er den ikke så gennemgående version, men der er den :roller:

- Har på intet tidspunkt sagt mit gear er overlegent, for er det bestemt ikke, tværtimod.

• Min er ofte, hver gang den er under heavy load, oppe ved de 65 grader, ifølge temp-sensoren på mit MAX3 (som jo har tendensen til at vise 10 grader for meget, ifølge mange folk). Det skal dog siges at den ved stock FSB er meget køligere. Dog synes jeg at Delta-temperaturen er underligt høj ved OC, hele 20 grader, fra laveste idle til højeste load (~45 grader til ~65, hvilket jeg ikke er helt sikker på er normalt).

• Som sædvanligt behøver vi ikke din livshistorie hver gang du skal deltage i en debat.

Desuden tror jeg lige du skal gasse lidt ned med at svine folks bundkort til. Der er sygt mange fejlmuligheder når man skal aflæse temperatur.

Først kan der være upræcision i selve temperaturproben i CPU'en - men når det sker, er det gerne en hel wafer der har samme fejlvisning.

Så kan der være en upræcision i kontakten mellem føler benet på bunden af CPU'en og modtageren - eller mellem den stelforbindelse og modtageren i soklen som er parret med proben.

Så er der lige det faktum at bundkortets printbaner kan krydse på en sådan måde at temperaturudlæsningen ikke er lineær. Ved en vis belastning eller temperatur kan der komme forskellige påvirkninger fra de omkringliggende kobberbaner - det er set masser af gange før.

Hvis vores stakkels temperatursignal når i nogenlunde uskadt tilstand frem til chipsettets A/D ( Analog / Digital ) konverter, hvis præcision oftest bestemmes af chipsettets revision, skal det stadig fortolkes af en software baseret - og eventuelt fejlbehæftet BIOS revision - og til sidst ende som et tal på din eller min lille skærm.

Med andre ord, er man vist ikke for alvidende hvis man skærer så dybt i sandet og siger "SÅDAN HER ER DET ALTSÅ" som du vælger at gøre på din sædvanligt patroniserende måde.

Hold op med det når du ikke har ret, plz... :crazyeyes:

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....