Er det lovligt at ringe til folk ?

• Måske nogle her ved det.

Jeg er ved at være godt træt af underlige opringninger fra aviser, forsikringsselskaber, analyseinstitutter osv.
    Det er blevet særligt slemt den senere tid, så ordet belastende ligefrem er begyndt at passe på det.
    Er det i det hele taget lovligt, at belemre folk med sit bras på den måde ?
    Hvor kan man klage over sådan noget henne ?
    De skal nakkes skal de..... hrmmmpff. :roller:

• Det er ulovligt at ringe til en forbruger med henblik på nu eller senere at indgå en aftale, medmindre forbrugeren på forhånd har givet sit samtykke til det. Forbrugeraftalelovens § 2

Bestemmelsen gælder ved siden af § 6a, stk. 3, i markedsføringsloven, der giver forbrugeren og andre mulighed for at frabede sig bl.a. uanmodede telefoniske henvendelser.

-------------

Markedsføringsloven

Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.

Stk. 4. Stk. 3 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.

Stk. 5. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Stk. 6. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som nævnt i stk. 3 frabedes.

Stk. 7. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 5 og om pligten til at give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3.

http://www.forbrug.dk/markedsf…ven/markedsfoeringsloven/

Originally posted by GrillRotten
    Det er ulovligt at ringe til en forbruger med henblik på nu eller senere at indgå en aftale, medmindre forbrugeren på forhånd har givet sit samtykke til det. Forbrugeraftalelovens § 2.

Bestemmelsen gælder ved siden af § 6a, stk. 3, i markedsføringsloven, der giver forbrugeren og andre mulighed for at frabede sig bl.a. uanmodede telefoniske henvendelser.

Aha... Takker Grill. Den tror jeg lige, at jeg vil læse op næste gang Jydske Vestkysten ringer og vil sælge deres elendige avis. :evil:

• Det må de godt!
    Så længe det drejer sig om aviser, bøger og forsikringer (Mener også der er andre produkter).
    Havde tidligere samme problem, hvor man kunne blive ringet op 2-3 gange i løbet af en uge. Kan huske at jeg læste noget om en liste man kan føre sig på, hvorefter disse sælgere ikke må kontakte dig.
    Men droppede det til fordel for lidt morskab. Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har fået en opringning, men ellers gør jeg brug af den velkendte "Jeg bruger ikke..." metode. Så alt efter hvor meget tid jeg vil bruge på et opkald...kører jeg den længere og længere ud, indtil at personen i den anden ende bliver træt af at høre på mig eller fatter at jeg tager pis på ham/hende.

Et brugbart link http://vibrugerikke.dk/ jeg har selv lavet et par stykker der var lige så morsomme som dem du finder på siden.....det er go' spass.

Originally posted by vandahl
    Det må de godt!
    Så længe det drejer sig om aviser, bøger og forsikringer (Mener også der er andre produkter).

Hov ja ... :boxed:

"Telefonisk eller personlig henvendelse
    En sælger må ikke uanmodet henvende sig til dig ved at ringe på din dør eller telefon for at sælge eller reklamere for produkter.
    En sælger må dog gerne henvende sig, hvis det drejer sig om salg af aviser, ugeblade, tidsskrifter, bøger, forsikringer og abonnement på redningstjenester og sygetransport."

http://www.dr.dk/Forbrug/Artik…gheder/20051206145612.htm

Nå, men kan stadig sige til dem at de ikke skal ringe ... og så må de ikke :boxing:

• nope, det må de ikke, slet ikke. Det er kun diverse undersøgelser der må ordnes telefonisk af firmaer, ingen telefonsalg er lovligt i DK, dog kan det være besværligt at identificere dem der ringer da de bruger hemmeligt nummer selv

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• Hvorfor kender jeg så så mange unge, der er telefonsælgere? Selvfølgelig må de det. Men som allerede nævnt, gældet det kun en bestemt gruppe produkter.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

Originally posted by zobbe
    Du kan også snakke med din tlf udbyder, jeg mener man kan få noget på sin tlf nr, lige som sin postkasse (Nej tak til reklame)

Tvivler... - Men man vil nok godt kunne få Gallup til at stoppe med at ringe hvert kvartal :S

Sådan fravælger reklamer
    Hvis du ikke ønsker at blive ringet op eller at modtage reklamer, der er adresseret til dig, skal du henvende dig til CPR-registeret i din bopælskommune. Her kan du komme på den såkaldte “Robinsonliste”. Firmaerne skal tjekke “Robinson-listen” hvert kvartal, før de kontakter folk personligt.

• Kiggede denne tråd igår, og gik så ind i stuen....kort efter ringede telefonen og en "båndoptager" sagde at jeg havde været med i en konkurrence og var blevet "randomly selected"...Foregik på engelsk, og det næste jeg skulle gøre var så at trykke på 9 for at gå videre.....

Det var så deromkring jeg smække røret på....

:finger: Hader sådan noget svindel...man ender sikkert med ringe op til en i uganda og ska så betale en hel del for opringningen :finger:

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

Originally posted by JuiCe
    Kiggede denne tråd igår, og gik så ind i stuen....kort efter ringede telefonen og en "båndoptager" sagde at jeg havde været med i en konkurrence og var blevet "randomly selected"...Foregik på engelsk, og det næste jeg skulle gøre var så at trykke på 9 for at gå videre.....

Det var så deromkring jeg smække røret på....

:finger: Hader sådan noget svindel...man ender sikkert med ringe op til en i uganda og ska så betale en hel del for opringningen :finger:

Hørte du med så langt? Jeg smækkede på efter randomly .. Det er den nye form for kreditkortsvindel, og der er adskillige mennesker der er hoppet på den .. Så snart du har oplyst dit kreditkortnummer er pengene snuppet fra din konto ..

Julemanden har også ringet rundt ..

Og det er så ikke ligefrem det samme som det der gør ind under "dørsælger-loven" ..

Originally posted by Burger
    Hørte du med så langt? Jeg smækkede på efter randomly .. Det er den nye form for kreditkortsvindel, og der er adskillige mennesker der er hoppet på den .. Så snart du har oplyst dit kreditkortnummer er pengene snuppet fra din konto

Men er man dååm nok til at hoppe på det, så fortjener man det næsten også. Folk med en IQ på det niveau burde slet ikke have et kreditkort ... :)) ... men det er jo det bankerne (osv.) mange gange regner med ... Folks mangel på sund fornuft ... :))

• Ja var klar over hva det var med det samme :P

Men ville da li høre hva der skete...

Meeen, når man så ska taste tilfældige tal står jeg af..

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

• Omg http://www.vibrugerikke.dk er grineren! Glæder mig til jeg blir ringet op!
    Sorry for OT.

/ OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

• Det har jo ikke noget at gøre med at taste tilfældige tal .. De vil jo - nok efter du har trykket 9 - have dig til at taste dit kreditkortnummer ..

Og ja, vibrugerikke.dk er genial .. Har efterhånden læst den side igennem mange gange de sidste par år ..

• Yup det ved jeg :)