Underskriftsindsamling imod graduering af SU'en

• Regeringen har i et debatoplæg til globaliseringsrådet foreslået, at graduere i SU'en alt efter hvor tidligt man påbegynder en videregående uddannelse og hvorvidt man bliver forsinket i løbet af sin uddannelse. Vi mener det er udtryk for en uheldig tendens, at man vil differentiere i SU-systemet. Vi frygter at man med forslaget vil skabe a- og b-studerende, og vi mener, at SU systemet skal give lige muligheder for alle for at gennemføre en uddannelse.

Uddannelse og en SU til at leve for skal være en rettighed for alle i Danmark, og vi opfordrer derfor regeringen og folketinget til ikke at benytte SU-systemet til at diskriminere ældre studerende.

http://www.studenterraad.dk/su/

NOTE: Hvis du er medlem af et andet fora - så post den der, det her er virkelig vigtigt for danmarks fremtidige udannelsesmiljø!
    Så det gælder om at få så mange stemmer som overhovedet muligt

• Tja jeg syntes at det skal have økonomiske konsekvenser for studerende hvis de ikke passer deres skole og hopper fra den ene uddannelse efter den anden. Det er jo en udgift for os andre. Det er jo trods alt os der betaler de deres SU via vores skat.
    Hvis folk passer deres uddannelse og gennemføre den, så får de også deres SU.

Vi andre bliver jo også trukket i løn hvis vi ikke møder på arbejde.

SU er ikke en ret, det er et privilegie.

• Hmm girll læs lige forslaget :)

Det går primært ud på at hvis man efter gymnasiet vælger at arbejde et år så man bedre har råd til at være på studiet man vil på. Eller arbejder et halvt år og rejser et halvt år.

Hvis man vælger at gøre dette og derefter vælger at begynde en uddannelse så skal man have mindre i SU end dem som ikke har det år indimellem. Det syntes jeg sgu er til grin fordi man begynder et år senere skal man sgu ikke straffes... det vil da bare resultere i at folk lader værd fordi de simpelthen ikke har råd. Det er jo ikke ligefrem nemt at leve på en SU i forvejen.

Syntes det er et latterligt forslag at fordi man springer et år over og arbejde og ligger penge i statskassen skal man straffes når man vil have en uddannelse.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by GrillRotten
    Tja jeg syntes at det skal have økonomiske konsekvenser for studerende hvis de ikke passer deres skole og hopper fra den ene uddannelse efter den anden. Det er jo en udgift for os andre. Det er jo trods alt os der betaler de deres SU via vores skat.

Nu er det jo sådan at man skal være myndig for at modtage SU ergo betaler man selv skat af sin SU så det er ikke kun "jer" der betaler for "vores" SU :)

men for at kommentere emnet synes jeg at det er et stort dilemma fordi jeg tror mange vil føle sig presset til at tage en hurtig uddannelse fordi deres SU ryger hvis ikke de går i gang med noget med det samme :(

Jeg tog også et sabbatår inden handelskolen og det er jeg glad for at jeg gjorde, fordi jeg synes jeg har fået en god erhvervserfaring som jeg nu kan bruge på mit studie, og så har man også tid til at finde ud af hvad man egentlig vil med sit liv, for det er nu de vigtige beslutninger skal tages, og det burde efter min mening ikke fremskyndes af SU'en

Originally posted by D-Zs

Nu er det jo sådan at man skal være myndig for at modtage SU ergo betaler man selv skat af sin SU så det er ikke kun "jer" der betaler for "vores" SU :)

men for at kommentere emnet synes jeg at det er et stort dilemma fordi jeg tror mange vil føle sig presset af at de SKAL gennemføre den uddannelse de vælger også selvom de måske ikke synes om den efter et par månederm fordi de frygter at de så får mindre SU næste gang de starter på et nyt studie, sådan har jeg ihvertfald opfattet det, correct me if i am wrong :)

Ja det er sku flot. Du betaler "skat" af nogle penge du modtager af samme kasse. Er det ikke til grin? Desuden er skatten så vidt jeg husker en meget lille procentdel. Noget med et par hundrede kroner ud af de 4000kr jeg modtog dengang.

Så jo, det er os skatteydere der betaler jeres SU. Helt og holdent. Det er også fair nok, men kom ikke og påstå noget andet.

Originally posted by Torque

Ja det er sku flot. Du betaler "skat" af nogle penge du modtager af samme kasse. Er det ikke til grin? Desuden er skatten så vidt jeg husker en meget lille procentdel. Noget med et par hundrede kroner ud af de 4000kr jeg modtog dengang.

Så jo, det er os skatteydere der betaler jeres SU. Helt og holdent. Det er også fair nok, men kom ikke og påstå noget andet.

Jeg arbejder skam også 70 timer ved siden af mit studie, Det kunne du ikke vide, men betaler også min del skat så derfor syntes jeg ikke om Grill's kommentar ;)

Fuldstændig enig.
    Vi er enormt heldige at have et system der tillader at enhver kan have råd til at gå i skole.

Fuldstændig enig.
    Vi er enormt heldige at have et system der tillader at enhver kan have råd til at gå i skole.

Ja det er en god ting med SU, synes det er en skam det ikke er alle lande der kører med det. Det er bare så irriterende og ærgeligt nå den hele tiden skal tilpasses og laves om på, og ikke nok med det så skal vi nu også have nyt karaktersystem :boxed: men for at blive på Topic, jeg har sendt min underskrift, og håber at de ikke får vedtaget det nye forslag.

Tja jeg syntes at det skal have økonomiske konsekvenser for studerende hvis de ikke passer deres skole og hopper fra den ene uddannelse efter den anden. Det er jo en udgift for os andre. Det er jo trods alt os der betaler de deres SU via vores skat.

Så er der os der betaler det meste af vores SU gennem skat alligevel :P

Originally posted by Zlinky
    Så er der os der betaler det meste af vores SU gennem skat alligevel :P

he he nej ikke ligefrem. Hvis du ser sådan på det, så betaler jeg da mere i skat hver måned (og dermed tilskud til SU) end en studerende gør på et halvt år

Originally posted by Aerial

he he nej ikke ligefrem. Hvis du ser sådan på det, så betaler jeg da mere i skat hver måned (og dermed tilskud til SU) end en studerende gør på et halvt år

Ja det er rigtigt nok, men skal vi nu til at sidde og fortælle hvor meget vi hver betaler i skat? :D hehe for så bliver det her en meget lang tråd :))

Originally posted by Aerial

Ja. Men jeg betaler nu stadig den mængde skat som svarer til min SU om måneden... eller næsten den mængde..

• Optagesystemet skal tilskynde til en tidligere start. De ændringer der allerede er lavet i kvote 2 ses som en del af dette. Fra 2008 skal optag på kvote 2 udelukkende ske ved individuel vurdering, og ikke ved pointsystemet, samtidig med at optaget på kvote 2 sættes markant ned. Det nye i oplægget derimod er, at man ikke kan søge optag på kvote 1 hvis det er mere end to år siden man fik sin adgangsgivende eksamen. Der dispenseres fra barsel (for kvinderne), værnepligt (for mændene), sygdom (for alle) ”og lignende”.

Sætter man disse to tiltag sammen virker det som om beskeden der sendes til de unge er: Få en uddannelse hurtigt, eller drop ideen.

Kan ikke se problemet i det. Alle der har taget uddannelse for et stykke tid siden og ikke brugt det nogle år ved hvor hurtigt mange ting ryger ud når man står med hænderne & hovedet begravet i noget andet.

Skal man læse videre, så ingen tvivl om at tingene er mere "friske" hvis man hopper direkte til den videregående uddannelse.

Og det er vel ikke så underligt at kvote 2-vudering skal ske ved en individuel vudering når man har gået lang tid uden at være på skole ?

Gennemførselstiden skal fremgå af eksamensbeviset. Det eneste argument der findes for dette i debatoplægget er, at de studerende har lettere ved at få høje karakterer, hvis de bruger længere tid på at læse. Med andre ord er beskeden: ”Folk bliver klogere af at bruge mere tid i uddannelsessystemet, og det kan vi ikke have!”

Det er da også et godt argument. Som arbejdsgiver ville jeg da godt vide om personen jeg skal ansætte har været de normale 3 år (f.eks.) om sin uddannelse eller dobbelt så lang tid (6 år). Det er jo ikke just den store kunst at få gode karaktere hvis man bruger en evighed på det.

Et sabbatår er ikke, som ordet egentlig antyder, et år hvor man bare holder fri. Mange studerende rejser ud i verden og opkvalificerer sig både sprogligt og forståelsesmæssigt, og mange arbejder i nogle år inden de begynder studierne, hvilket giver penge til statskassen og nyttige erfaringer til dem selv. For netop disse mennesker, der har prøvet at tjene penge, er det ofte en stor udfordring at skulle vænne sig til at leve på en SU...

Hvis det er så stor udfordring at vænne sig til at leve på en SU, så skulle man måske have tænkt på det før man gik ud og tjente penge og derved fik sig en højere levestandard ? ... Eller også må man jo finde sig et studenter-arbejde. Man kan ikke forvente at få alt serveret på et sølvfad. Der er folk uden SU der kan klare sig i andre lande ... Hvorfor piver folk i danmark over SU´en ? ... skal den fjernes ?

Når de skriver "Mange studerende rejser ud i verden og opkvalificerer sig både sprogligt og forståelsesmæssigt" ... så mener de "fåtal" ... men det er jo lige hvordan man ser på det. Vil ikke kalde Tequila-aften på Ibiza for "opkvalificering på en sproglig og forståelesmæssig måde" ... men bevares. Der findes jo få folk der rent faktisk udvider deres horizont i deres fritid. De kan dog nok tælles uden de helt store problemer hvis man ser på de folk de kommer lige frisk ud fra skolen af.

...At skære ned i SU’en vil for disse mennesker gøre barrieren ved at skulle starte på en uddannelse endnu større, og i værste fald vil det helt afholde dem fra at begynde, til skade for dem selv og for samfundet.

Åh tud ..

I Danmark derimod forventes det, at en nyuddannet kandidat er i stand til direkte at træde ind på arbejdsmarkedet og udfylde en jobfunktion.

Åh nej da .. Arbejde. fy for satan ... :))

Ej pjat. Ja, naturligvis forventer ens arbejdsgiver at man kan finde ud af teorien arbejde man har brugt f.eks. 3-10 år på at uddanne sig til. Ja, man har ikke erfaring som en der har lavet det arbejde i 30 år, men hvem tror på at arbejdsgiveren forventer det ? :boxed: ... Helt ærlig. Mal lige fanden på væggen ?

Ja, man skal stadig lære ting når man kommer ud på arbejdsmarkedet. Ingen tvivl om det, men det er vel ikke nødvendigt med en støttepædagog ved siden af sig ? ... Før eller siden må man da blive voksen ?

Men ja, arbejdserfaring ved siden af skolen er et klart plus. Så ved ens kommende arbejdsgiver jo at han ikke skal betale for en fuldtids støttepædagog når hans nye medarbejder starter.

Der er mange uhensigtsmæssige barrierer i uddannelsessystemet, som medfører forsinkelser, der kunne have været undgået. Det skal vi gøre noget ved!

Joh tak.

Men ikke alle studietidsforlængelser er af det onde, og Studenterrådet tror i hvert fald ikke på, at løsningen er at straffe folk økonomisk hvis ikke styrter igennem uddannelsessystemet på det tidspunkt hvor det passer regeringen og velfærdskommissionen

Nej ikke alle er, men alt for mange. Det koster samfundet (os) alt for meget når folk hopper til, fra, frem og tilbage mellem uddannelser. Hvis de ikke ved hvad de vil, så må vi fandme hjælpe dem til at finde ud af det istedet for de bare skøjter rundt i systemet og spilder vores penge.

Der er ingen gevinst i det for os som samfund hvis folk tager den ene uddannelse efter den anden hvis de ikke vil/kan bruge den til noget.

Hvis uddannelsestiderne er for lange, så er det vel fordi at danskerne fatter langsommere end folk i de lande omkring os ? ... enten det, eller også er der for meget "fyld" og tidsspilde i uddannelserne som ikke er nødvendigt. Det er der ihvertfald i nogle uddannelser. Skær det væk ... Det hjælper alle parter.

Danmark har som samfund ikke en interesse i, at nyuddannede akademikere er en homogen masse af 25-årige, som aldrig har oplevet andet end at sidde på skolebænken, og derfor er Studenterrådet imod regeringens forslag om ændring af SU-systemet.

Altid lækkert når nogen udtaler sig på baggrund af et helt land....

Kan ikke se problemet hvis man er uddannet akademiker som 25-årig. Så har man masser af tid til at få sig en masse extra arbejdserfaring, men bevares. Vi kan da også gøre uddannelsen længere, så vi står med et gennemsnit på 40 år før folk er uddannet. Det skal sgu nok være godt for skattetrykket ... :boxed:

• Jeg er student om ½ år! Og jeg kan kun se to ting lige nu! en studenterhue, og en hulens masse øl!

Hvis jeg skulle på Uni med det samme bagefter ville jeg højst sandsynligt miste lysten så hurtigt at jeg ville droppe ud! Et års arbejde / rejse er jeg sikker på ville give en gejst til at komme videre! Det er lysten der driver værket, at miste penge hjælper ikke i længden! Men det har regeringen jo ikke forstået, og det gælder flere områder end SU.

Originally posted by -Sandman-
    Jeg er student om ½ år! Og jeg kan kun se to ting lige nu! en studenterhue, og en hulens masse øl!

Hvis jeg skulle på Uni med det samme bagefter ville jeg højst sandsynligt miste lysten så hurtigt at jeg ville droppe ud! Et års arbejde / rejse er jeg sikker på ville give en gejst til at komme videre! Det er lysten der driver værket, at miste penge hjælper ikke i længden! Men det har regeringen jo ikke forstået, og det gælder flere områder end SU.

helt enig.. (btw. er også færdig til sommer)
    har pt. heller ikke mod på at fortsætte med det samme.. pause min. ét år

Derimod syntes jeg at man skal kunne få SU fra man starter på gym. istedet for aldersgrænsen på 18 år.. det opfordre til at man efter 9 eller evt. 10 klasse holder en pause indtil man bliver 18

• Hvorfor har man brug for flere penge når man går på gymnasiet end når man går i folkeskole?

Jeg mener man udelukkede skulle give SU til udeboende. Der er absolut ingen grund til at staten skal smide 1200kr i nakken på en eller anden unge, der alligevel spiser hjemme ved mor og arbejder på grillbar for at have penge til at drikke bajere.

Hvorfor har man brug for flere penge når man går på gymnasiet end når man går i folkeskole?

Jeg mener man udelukkede skulle give SU til udeboende. Der er absolut ingen grund til at staten skal smide 1200kr i nakken på en eller anden unge, der alligevel spiser hjemme ved mor og arbejder på grillbar for at have penge til at drikke bajere.

Forskellen er at man i mange tilfælde skal rejse en del længere, da skolen ikke længere ligger lige rundt om hjørnet....

Mange fra min skole har over 1½ times transport til skole (syd-fyn til odense med offenlig transport), og det er ikke alle der vil stå op halv 6. for at komme i skole..
    Med den nuværende SU ordning, er det i mine øjne en opfodring til at vente indtil man for SU og en højere løn i fritids-job, og dermed har råd til lejlighed tættere på ens skole.

Hvorfor har man brug for flere penge når man går på gymnasiet end når man går i folkeskole?

Ehem... Nu mister forældrene altså børnechecken når man fylder 18. Og det er ikke alle dar har det privilegie at kunne tude over topskatten! Hvis jeg ikke fik SU som hjemmeboende var husstandens budget 1.200 kr.- tyndere om måneden. Kan du undvære 1200 om måneden i dit budget?

hold lige i mente at SU ordningen tjener sig selv hjem!

Originally posted by -Sandman-

Ehem... Nu mister forældrene altså børnechecken når man fylder 18. Og det er ikke alle dar har det privilegie at kunne tude over topskatten! Hvis jeg ikke fik SU som hjemmeboende var husstandens budget 1.200 kr.- tyndere om måneden. Kan du undvære 1200 om måneden i dit budget?

hold lige i mente at SU ordningen tjener sig selv hjem!

Tjah, hvor kom de 1200kr da du gik i folkeskole? hvor var de i "husstandsbudgettet"? Jeg tvivler på at du bruger dine SU penge til at betale mor og fars licens med.
    Ja børnechecken ryger. Og så har dine forældre også mindre udgifter i kraft af at du flytter ud. Så mon ikke det alt sammen hænger sammen? Mine forældre har ihvertfald ikke haft rum til at bruge børnechecken på andet end børn.

• Præcis, synes heller ikke om det ...

Derimod har Grill dog også ret i det han siger, for der er immervæk mange der lige starter på en uddannelse for at kunne få SU et havlt år....

Nææh nej, skær ned ved folk der bor hjemme ... Medmindre økonomien virkelig er noget lort i familien hvor man bor ...