Gode råd om fremlæggelse ønskes.

  • Hej Allesammen.


    Vi skal fremlægge vores projekt i morgen og jeg har det altid sådan at jeg bliver vildt nervøs når jeg skal fremlææge. Det er et kæmpe problem fordi at hvis jeg er nervøs glemmer jeg altid hvad jeg skal sige eller også kommer jeg til at snakke alt for hurtigt og nærmest få det til at virke som om at jeg bare ønsker at få det hurtigt overstået.
    Dette er tit noget der trækker meget ned i min karakter da vi får individuelle karakterer.
    Er der nogen der har nogle gode råd der kan få en til at slappe mere af eller gøre at man ikke glemer hvad man skal sige?


    Håber i kan Hjælpe.
    Anders.

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Hvis du er godt inde i dit stof så skal du bare tag det stille og roligt.. for jeg tror rigtigt mange har det samme problem som dig med at snakke for hurtigt.. at bare "ville" få det lappet af så hurtigt som muligt, uden selv at ville det.. men sådan føles det på tilhørerne..
    Men altså det du skal gøre er at være rigtigt godt inde i stoffet, for så bommer du dig ikke.. og ellers bare tage det stille og roligt.. bare lidt ad gangen.. hellere det tager lidt længere tid og alle får det hele med end at du bare gir den gas og noget blir noget forvirende noget eller endda sludder..


    Håber dette kunne hjælpe lidt.. eller måske var det bare noget du vidste...
    Og så lad være med at pille ved noget hele tiden.. lig dine papirer fra dig, så har du det mindre at pille ved.. og så lad din trøje være.. for den er oz god at pille i ;)


    Mvh Mads :T

  • Ja undgå øøhh lydene og lad vær med at kigge på folk. Bare bestem et eller andet på modsatte væg du kan kigge på mens du fremlægger.


    Og for guds skyld, ikke begynd at grine! Det gør jeg altid :oops:

  • Quote

    Originally posted by Butcher_hik


    Ahhh det er fandme for langt ude....


    Det er da ikke for meget, jeg går da i klasse med 1 som tager nogle beroligende piller når vi har fremlæggelse for forældrene. Hun bliver simpelthen bare så pisse nervøs.


    Så det er slet ikke så langt ude ;)


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • ja, det vigtigste er, ikke at gå i stå, også selvom det er "øhhh".


    kig ikke nødvendigvis på folk, men kig rundt i lokalet i stedet for at kigge ligeud, derved føler publikum at du giver dem alle opmærksomhed.


    Lad være med at slå over i den lokale dialekt hvis du er vant til at tale den, og hold dig til rigsdansk. (skete meget for mig, slog altid over i sønderjysk)


    lav nogle kort som tv-værter også har, med stikord eller punkter på programmet, kan hjælpe dig meget.


    Spis så vidt muligt inden du fremlægger, først noget til middag og fx et æble lige inden. De fleste fejl sker på tom mave.


    virk frisk og brug et friskt sprog


    og så er det self. altid godt med at slutte af med " er der nogle spørgsmål?"

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • man ska også passe på ikke at støtte sig for meget til notater, men det er selvfølgelig bedere end at gå helt i stå...


    lige det jeg ku komme i tanke om som ikke er nævnt allerede....


    Held og lykke med det :cheers:

    Asus P5B Deluxe Wifi-AP
    Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.0 Ghz [333*9]
    Mushkin 2x1 Gb DDR2 @ 667 mhz/ 4-4-4-10
    Asus x1900xt 512mb @ std. Clock
    Wester Digital WD2500KS 250 Gb HDD
    Silverstone st60F 600 Watt
    ViewSonic vx922
    Lian Li Pc-7b SE
    Logitech Z-5500


    Scores:
    3dMark06: 6173; 3dMark05: 12200; SuperPi 1M: 16.906

  • Det bedste man kan gøre er at have helt styr på emnet man skal fremlægge, så føler man sig mere selvsikker og dermed mindre nervøs. Man skal også huske at der er god tid, snak derfor langsomt og tydeligt, så kommer man heller ikke til at sige noget forkert fordi man har for travlt ;)

  • Skal selv op og fremlægge imorgen (godt nok i en gruppe).. Mit eneste råd til dig er at sige til dig selv, at det nok skal gå! Hvis man begynder at tænke negativt, bliver man bare mere og mere nervøs..


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    origin
    undgå så meget som muligt at sige "øøh"


    Quote

    Vigilant


    lig dine papirer fra dig, så har du det mindre at pille ved.. og så lad din trøje være..


    Hoooold kæft jeg er god til de 2 ting.. Går også tit og sparker til alle mulige ting, og kigge ned i jorden.. Hader seriøst fremlæggelser som bare fanden!

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Quote

    Originally posted by HuleFanden
    Evt, kan du spise meget tykmælk lige inden, gerne med rosiner.


    Ellers kunne du lave små kort som kan være i en hånd, ellers er nerve medicin også en udvej


    Hvad tænker du dog på .. Nervemedicin ... :ohmy:


    Narj, en god idé er at øve det godt (som nævt med din gruppe) .. Fremlæg for hinanden, vurder hinanden fremlæggelsen udfra nogle kriterier ..


    En god idé er talepauser .. men ved det er svært når man er nervøs ...


    Som nævnt er kort med stikord en god ting .. ikke lange sætninger man skal stå og læs inden man skal sige dem .. læs heller ikke op fra dine kort ...


    Bruger du derimod et stykke papir, så lig det på bordet foran dig .. så kan du altid lige kigge ned på det ...


  • Men det er en SUPER ide at have små lapper i hånden.. Har jeg selv lige lavet.. Er allerede lidt nervøs for imorgen..! :rolleyes:


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Yes man..
    Jeg brugte næsten alle rådene og det gik bare kanon..
    Tusind tak for hjælpen..

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Quote

    Originally posted by Tarantula


    Men det er en SUPER ide at have små lapper i hånden.. Har jeg selv lige lavet.. Er allerede lidt nervøs for imorgen..! :rolleyes:


    intet at sige til, lidt nervøs skal man altid være :)


    Quote

    Originally posted by Aagaard1000
    Yes man..
    Jeg brugte næsten alle rådene og det gik bare kanon..
    Tusind tak for hjælpen..


    Lyder godt :D