Hvordan opfører hhv. Hydor L30 og L20 sig i vand ved ca. (-10) - 10 grader?
Hvad er bedst til vand ved den temp.?
Eheim 1048
L30
L20
1046
Kan de godt klare at være neddykket i vand ved den temp?
Hvordan opfører hhv. Hydor L30 og L20 sig i vand ved ca. (-10) - 10 grader?
Hvad er bedst til vand ved den temp.?
Eheim 1048
L30
L20
1046
Kan de godt klare at være neddykket i vand ved den temp?
Hvis vandet er vand skulle de gerne alle kunne klare sig.
Dvs undgå isklumper osv.
Undskyld, men vand ved -10C.. er det ikke pænt meget is?
QuoteOriginally posted by Alaza
Jo, men han vil nok putte kølervæske i det.. Det hjælper.
Men hvis man skal kløve ord, så jo.
Det har intet med ordkløveri at gøre, men tænkte bare på en pumpe under is. Så hvad siger I? Man kan have vand ved -10C (og hvordan får man det nemmest og billigst?), hælde kølervæske i (hvor mange % af opblandingen?), og så skulle man køre?
Det har intet med ordkløveri at gøre, men tænkte bare på en pumpe under is. Så hvad siger I? Man kan have vand ved -10C (og hvordan får man det nemmest og billigst?), hælde kølervæske i (hvor mange % af opblandingen?), og så skulle man køre?
Ja man kan køle vandet til -10 med en kompressorkøler eller noget. Den kan hives ud af et køleskab eller en fryser (det står der noget om på http://www.try-this.dk) jeg har selv køledelen af en fryser stående udenfor. Den har måske mistet noget gas, men den bliver da kold. Mangler bare lige det meste før jeg kan lege med vandkøling..
jeg mener en 50-50 blanding af vand og kølervæske til biler er god for -20.
Bliver lidt tykkere end almindeligt vand, men er okay.
Man kan da også køle det endnu mere og køre med ren alkohol i sine slanger hvis man har denslags lyster
Men der kommer kondensvand udenpå ens slanger når man kommer under ca 15C.
Okay, men vel også ved -10C skal man til at isolere, ikke?
Okay, men vel også ved -10C skal man til at isolere, ikke?
Jo. Det er det jeg mener med det sidste - ved +15 begynder problemerne at dukke op..
Modsiger du ikke lidt dig selv? Jo til, at man skal isolere ved -10, men ved -15 dukker problemerne først op.
Så det helt fino med en L30.
Offcourse en blandning da jeg godt ved at vand fryser fast ved 0
Tror han mener at ved -10 - -15 dukker der props op uden isolering
Modsiger du ikke lidt dig selv? Jo til, at man skal isolere ved -10, men ved -15 dukker problemerne først op.
Nej jeg har hele tiden skrevet +15?
Han mener at når Vandet i slangerne er under +15 grader så begynder der at komme kondens uden på slangerne
Hvordan kan vand i storebælt være fx -5C ?? Svaret er: Salt.
Salt nedsætter temperaturen for hvornår vand fryser til is. Samme gør kølervæske og andre addiktiver.
Iflg. hva folk på XS siger er det god for det... Skal selv anvende en eheim 1048 til -25 / -35 graders væske
Ved delta 10 fra amb, bør man isolere, altså ved 10 grader koldere væske end omgivende temp..
QuoteOriginally posted by M.Beier
Iflg. hva folk på XS siger er det god for det... Skal selv anvende en eheim 1048 til -25 / -35 graders væske
Ved delta 10 fra amb, bør man isolere, altså ved 10 grader koldere væske end omgivende temp..
Det kommer an på. På værelser er det garanteret ofte mindre, da der tit er lidt fugtigt hvis man har sovet osv.
Her er et skema hvor man kan se det præcist i forhold til luftfugtighed og temp:
[Blocked Image: http://www.h2okoeling.dk/images/articles/diverse/skema2.bmp]
T-max og jeg selv prøvede for noget tid siden at køle 2 78 kort med Kølervæske i slangerne, også radiatoren ned i en spand fuld med tøris.. Det virkede fint og pumpen kørte fint UDEN for spanden.
Væsken faldt stille og roligt.. ( Egentlig målte vi kun på coren på det ene kort via driveren. )
Da der så blev hældt en smule acetone ned over radiatoren og Bang, temperaturen faldt lynhurtigt til -15, -20, -25 og -30 . .Derfra stoppede den, da væsken i radiatoren var frosset, så der var ingen cirkulation i væsken.
Kort og godt - En Hydor L20 fungere fint ved -25 grade koldt væske.
QuoteDisplay MoreOriginally posted by Jacob Hansen
T-max og jeg selv prøvede for noget tid siden at køle 2 78 kort med Kølervæske i slangerne, også radiatoren ned i en spand fuld med tøris.. Det virkede fint og pumpen kørte fint UDEN for spanden.
Væsken faldt stille og roligt.. ( Egentlig målte vi kun på coren på det ene kort via driveren. )
Da der så blev hældt en smule acetone ned over radiatoren og Bang, temperaturen faldt lynhurtigt til -15, -20, -25 og -30 . .Derfra stoppede den, da væsken i radiatoren var frosset, så der var ingen cirkulation i væsken.
Kort og godt - En Hydor L20 fungere fint ved -25 grade koldt væske.
Og sikkert koldere - Kodeordet er væske
Hvor megen luftfugtighed er der i et normalt værelse? Overvejer nemlig at få fat i noget mere ekstremt, da jeg har fået en del HW ind efterhånden som jeg kan teste lidt mere ekstremt på.
Hvor megen luftfugtighed er der i et normalt værelse? Overvejer nemlig at få fat i noget mere ekstremt, da jeg har fået en del HW ind efterhånden som jeg kan teste lidt mere ekstremt på.
Jeg er faktisk ikke sikker. Kunne godt lige se om jeg kan finde et hygrometer herhjemme, men er ret sikker på mit værelse er fugtigere end snittet.
Men hvad vil de i snit være?