Overclock af en Athlon64 3500+

• Hej jeg har lige et lille spørgsmål jeg vil godt ha lidt råd og vejledning til hvordan man på en sikker måde kan Overclock sin Athlon64 3500+ på et MSI K8N Neo4 Platinum/SLI Mainboard

Så vis der er nogen der kan hjælp mig med hvordan jeg skal gør lige fra hvordan man låser sine PCI-E porte så de ikke får for meget strøm og så vider så vil jeg blive glad

På forhånd tak

Thomas R

• Ja tak du men den er ikke på dansk så den hjælper mig ikke ret meget ked af det

Den kan jo heller ikke sig mig hvad jeg præcist skal gør for at sæt min bios op på mit Mainboard

Så vis der er en her på Forumet der har eller ved hvordan jeg skal sæt mit Mainboard op så vil jeg sæt pris på det ;)

• Hmm okay måske forklar jeg mig ikke godt nok men mit spørgsmål går på hvordan jeg Overclocker min Athlon64 3500+ Venice på mit MSI K8N Neo4 Platinum/SLI Mainboard

Det jeg bliver nød til at vide er hvordan gør jeg og her tænker jeg på skal jeg hæve min FSB eller hvordan og i så fald skal jeg så kun låse mine låse mine PCI-E porte og hvor gør man det på et MSI K8N Neo4 Platinum/SLI Mainboard ???

• gå ned i begynder forum og find den guide jeg har lavet dernede..........

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Undskylde mig men læser du ikke hvad det er jeg skriver :) Jeg skal ha hjælp til det Mainboard jeg har

Jeg skal bar vide hvad jeg skal stil op og om jeg skal låse mine PCI-E porte eller om det er noget den gør selv

• undskyld mig men læser du ikke hvad jeg skriver....læs i guiden.....og gå så ind og led efter de ting der er beskrevet.....har du ikke modet på selv at gøre den slags bør du nok holde dig helt fra det.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Originally posted by NintendoBamsen
    Så så du RO på ! Vis det er den her guiden du tænker på http://tweak.dk/forum/thread.php?threadid=44881&sid= så er den ikke til nogen hjælp for mig da den ikke er på dansk

Det er den her fragman henviser til http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=51711&sid=

Læs den først og så spørg hvis der er noget du ikke forstår;)

Originally posted by NintendoBamsen
    God guide må jeg nok sig

Men skal jeg forstå guiden sådan at jeg bar skal sæt FSB,en op
    og så bar sæt mine PCI-E porte til at kører 100 ?
    og ellers søger for at sætte Vcore lidt op

Tja - det er det der står i guiderne. Ift. dit noget kontante spørgsmål og din attitude, så kræver OC, at man sætter sig lidt ind i hvordan og hvorfor man skal gøre de forskellige ting. Der er ikke noget entydig svar på hvordan man OC'er.
    Det kommer helt an på hvilke komponenter man har sat sammen i sin maskine. Det være sig MB (Bios), Ram (timings og volt), CPU (størrelse, HTL o.lign.), Psu (ydelse og stabilitet), GFX og køling af cpu og kabinet (e.x. airflow).

Så det er nok en go' idé, at prøve at læse nogle af de ting, vi henviser til. For at få en større indsigt i det fundamentale i OC af en A64. Det er ikke bare noget man gør og jeg snakker af erfaring. Blev selv nød til at læse en del - inden jeg jeg bare fandt lidt ud af det. ;)

• Tak for dit svar Bentzin :)

Ja men jeg vil da give dig helt ret i at man bliver nød til at sætter sig lidt ind i hvordan man skal gøre de forskellige ting klart nok men det jeg prøvet at fisk efter var en eller anden her ind fra der kan fortel mig lidt om hvordan jeg bar mig af med at set min bios op måske en der kun sig hey der nu skal du bar hører lige prisis det Mainboard du har skal du bar gører sådan og sådan og så er den hjem der står jo hvad der er i min pc i min Signature ja okay lige min PSU gør ikke men ellers gør det.

Det er jo ikke fordi jeg ikke har prøvet at OC en pc før men det var sku noget nemmer den gang man bar skul set sin multiplier fra 12.5 til 11 og så sin FSB fra 166 til 200 og så set Vcore lidt op så var den der men nu har jeg fået et nyt system nyt Mainboard hvor biosen langt fra liner den anden jeg hade før så jo jeg bliver da nød til at set mig ind i alle de nye ting som er i den nye bios før jeg kan OC uden at fuck det hele op.

Det jeg bar ville var om ikke der bar var en her ind på tweak som kendt til mit Mainboard og som måske kun fortelle mig hvordan Man OC på det det var bar det.

• 1....rart du lige kommer lidt ned og rent faktisk selv gør en indsats nu.

2....det er ALTID rart for en overclocker at kende det meste i sin bios inden man starter...pludseligt skal man måske ændre noget i en fart :)

3....vær glad for du ikke er startet med et DFI board......der er FANME mange indstillingsmuligheder...også nogen der kan brænde skidtet af.

fortsæt med den der attitude på istedet, og velkommen til så :)

• Jamen så er der her et par generelle bios-ting, som jeg vil foreslå du skal overveje. (Kig i din MB manual, hvor du kan finde dem)

COOL N' QUIET => Disable - da det jo logisk vil forsøge at UNDER-clocke, for at begrænse varme og støj.

AGP/PCI/: agp/pci sat til 67MHZ og som skrevet andet sted "PCI-E lock/PCI-E BUS" sat til 100MHz for at låse den

Memory-divider => På A64 er der indbygget memorycontroller i cpu'en, så der er efter en dels mening ikke noget at hente, ved at køre 1:1.
    Det enste man får ud af det, er at du begrænser dine muligheder for OC. Det er ihf. hvad der er blevet ud af div. benchmarks og tests.
    Hvis jeg er helt forkert på den, så må nogle af "eksperterne" lige råbe "vagt i gevær" !

CPU volt => forøg kun med 10-20% med luftkøling. Lidt mere hvis det er vand.

Husk at den samlede HyperTransport Link (HTL) ikke må overskride 1000 Mhz for at undgå, at systemet fryser.

Timings => Alt afhængig af hvilke Ram og hvilke versioner. Men husk, at jo mere du OC'er dincpu - jo slappere timings skal der til for at opnå stabilitet.
    Så det gælder om at finde frem til en gylden mellemvej, som findes ved at forsøge sig frem og tilbage med forskellige settings.

På mit setup, har jeg fundet frem til flg. opsætning som den bedste, hvad angår hurtighed kombineret med stabilitet.

CPU overclock => 243 mhz
    CPU voltage => 1,425V
    DDR voltage => +0,1V

CPU Multiplier => default = 9x

HT Link multiplier => 4x
    Ram (divider) => sat til 133 Mhz
    Ram timings => 6-2-2-2 1T (disse er afhængige af hvilken slags ram man har)

Alt i alt giver dette:
    CPU hastighed => 2.187 Mhz
    HyperTransport Link => 972 Mhz
    Memorybus => 327 Mhz

Ka' nok få presset det lidt højere - men denne opsætning kører uden problemer alt det, som jeg bruger min PC til ( Spil, billedbehandlig og alt det almindelige brug.)

Ved ikke om dette ka' hjælpe lidt - men håber det. ;)

• faktisk vil jeg sige at når du kender max fsb og multi til din cpu så sætter du nogle temmelig stramme timings og så bruger divider......husk FOR stramme timings gør ofte at spil fryser hvorimod mange programmer ikke gør....