Købeloven - hvor står jeg som forbruger?
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=598
Skrevet af: Burger.
[Blocked Image: http://www.tweak.dk/test959/paragraf.jpg]
Købeloven - hvor står jeg som forbruger?
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=598
Skrevet af: Burger.
[Blocked Image: http://www.tweak.dk/test959/paragraf.jpg]
Fint stykke arbejde Burger
Giver et hurtigt overblik.
Ja tak for hjælpen
Det var skam så lidt .. Skulle det være en anden gang ..
Det ser skide godt ud, burger
Skide godt stykke arbejde, Burger. Med lidt held slipper vi nu for alle de tråde med samme emne...
QuoteOprindeligt indlæg af Maverick
Skide godt stykke arbejde, Burger. Med lidt held slipper vi nu for alle de tråde med samme emne...
Det var netop derfor jeg skrev den .. Der er utrolig mange tråde om emnet, og købeloven er ikke altid lige nem at forstå .. Forhåbentlig kan dette hjælpe lidt ..
Og tak for de pæne ord ..
Hejsa Burger,
Godt arbejde med guiden.
Der er dog et par småting jeg har en kommentar til.
Ang CISG:
Du skriver "Ved køb foretaget i udlandet er det CISG, også kaldet den internationale købelov, der skal bruges."
Dette kan være korrekt, men du nævner ikke noget helt centralt, nemlig at CISG ikke gælder i forbrugerkøb, jf. CISG art. 2a.
Jeg synes faktisk hvis du skulle rette lidt i guiden, at du skulle vælge kun at skrive den angående forbrugerkøb. På den måde undgår man også misforståelser angående hvilke regler der gælder for hvad, da man også i dansk køberet skældner mellem forbrugerkøb og handelskøb (og civilkøb).
Ang forsinkelse:
1. Du skrev "Så derfor skal en forsinkelse være vurderet væsentlig på et objektivt grundlag, før køber får misligeholdelsesbeføjelser."
Det er muligvis det du mener med "objektivt grundlag", men der kan også ligges vægt på købers individuelle forhold. Det kræves dog, at disse var kendelige for sælger. Til illustration af dette kan man fx. sige at, hvis du køber en hest til et specifikt væddeløb, vil man som udgangspunkt vurdere situationen efter hvornår en forsinket levering af en hest vil være væsentlig. Men hvis du fortæller sælgeren at du skal bruge hesten til vædeløbet, vil dette spille ind i væsentlighedsvurderingen.
Man deler derfor normalt væsentlighed op i generel og konkret væsentlighed.
2. Der fremgår desuden en mulighed for køber ved forsinkelse, for at fastsætte en yderligere rimelig frist (nachtfrist), og hvis sælger ikke levere inden denne kan køber hæve.
3. Det er desuden forkert når du skriver at forsinkelsen skal være væsentlig før køber får misligeholdelsesbeføjelser. Det er alene hævebeføjelsen som er betinget af væsentlighed.
Ang afhjælpning og omlevering:
Du skriver "Køber kan kræve omlevering hvis manglen er væsentlig eller kendelig for sælger."
1. Der er ikke noget krav om at manglen skal være væsentlig før at køber kan kræve omlevering. Dog §78, stk 2: "Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
2. Du bør også være opmærksom på, at sælger kan afværge passende afslag og hæve beføjelsen ved at tilbyde afhjælpning eller omlevering.
Ang Forholdsmæssigt afslag:
Køber kan kræve et afslag i købesummen. Afslagets størrelse vil udgøre "værdien af manglen".
1. Hvis man skal være en rigtig flueknepper (hvad os jurastuderende er ) hedder det faktisk et passende afslag, jf. Kbl § 78, stk 1, nr. 3. Dette skyldes at ved sidste revision af købeloven fjernede kravet om at manglen skulle være værdiforringende, for at man kan få et afslag.
2. Jeg er usikker på om den ovenstående ændring har medført en ændring af praksis, men ellers vil en værdiforringende mangel normalt give et afslag som er forholdsmæssigt. dette kan vises ved et eksempel:
Man køber en ting til 50 kr. Tingens værdi uden mangler er 100 kr. (godt tilbud). Der er dog en mangel som gør at tingens reale værdi er 75 kr. dvs. værdi forringelsen er med 1/4. Man vil derfor få et afslag på 1/4 af 50 kr. dvs. 12,5 kr, og ikke det som tingen realt har tabt i værdi nemlig 25 kr.
Jeg håber at ovenstående kan hjælpe til at gøre guiden endnu bedre.
Med venlig hilsen
Morten Meizner Rasmussen
stud.jur
Flot arbejde, kan du godt være stolt af.
godt arbejde
Det er sgu et godt stykke arbejde Burger
Nice one Bruger.. Eller Burger om du vil..
Min svoger sidder med et Bose lyd system som for 3. gang er inde til reperation med samme fejl ( Købt i fona ). Den har været længere tid til reperation end de har kunne nyde varen, men er der ikke noget med at man har ret til en ny vare hvis problemet ikke bliver løst efter 3 gang. eller husker jeg forkert ?
Sidder lige og søger lidt på nettet, men ikke fundet noget konkret endnu. Kan ske det bare er os der er helt hen i vejret, men hvis der er noget om sagen, vil jeg gerne kunne finde det på skrift som man kan tage med ind. Så hvis en lige ved hvor det står, eller om det bare er os der husker forkert må i gerne sige til, vil lede videre imens.