På tide med en forklaring omkring *Medhjælp*

Oprindeligt indlæg af Ulrik
    Alaza --> Men det er jo bare typisk her på Tweak :boxed: For lidt handling og ALT for meget ligegyldig diskussion.

Jeg kan godt forstå hvad du mener, og har også godt været opmærksom på problemet. Men har du noget forslag til forbedringer? Fordi jeg synes oprigtigttalt at det her er et problem, og et eller andet sted skal man jo starte. Jeg har sendt en mail til KM. Hvis jeg får et brugbart svar indenfor en måned imponerer det mig stærkt...

Axasion:

Tråden handler i lige så høj grad om at få afklaret hvad der skulle være af eventuelle løse tråde.

• Men det var ikke det, der blev spurgt om.

• For lige at køre Thog's så udmærkede topic videre her, så vil jeg gerne høre hvad Tweak og Bentzin vil svare til følgende, som jeg netop har spurgt Kulturministeriet om, nu hvor de mener de så tydeligt følger lovgivningen:

"Hvad er et eksemplar helt præcist? Hvis vi f.eks. snakker musik, er det så en perfekt kopi, er det en forringet kopi i form af komprimering til f.eks. mp3?

Hvor mange er enkelte eksemplarer - HELT præcist?

Hvad er en fremmed? Min nabo? Den ukendte på gaden? Ham jeg aldrig før har kommunikeret med på nettet?

Må jeg godt få hjælp til at kopiere et computerspil eller program af mine forældre eller søskende?"

• Eksempel !!!Eksempel !!!Eksempel !!!

Hvis du f.eks. ønsker at tage en back-up af en DVD-film som du har købt, men ikke kan finde ud af det, så er det ikke tilladt at få hjælp til dette fra personer ikke fra din husstand. Det vil sige, at du godt må få hjælp af din fader, men ikke af din nabo - f.eks.

Oprindeligt indlæg af Ulrik
    Eksempel !!!Eksempel !!!Eksempel !!!

Hvis du f.eks. ønsker at tage en back-up af en DVD-film som du har købt, men ikke kan finde ud af det, så er det ikke tilladt at få hjælp til dette fra personer ikke fra din husstand. Det vil sige, at du godt må få hjælp af din fader, men ikke af din nabo - f.eks.

Tak tak, så blanke er vi heller ikke.

Oprindeligt indlæg af Alaza
    Jamen er det din tolkning af medhjælp? For når jeg ser på Bentzins link, så står der bare medhjælp, men ingen forklaring på hvem...?

Jeg prøver igen :boxed:

Det er IKKE tilladt at få hjælp til kopiering, hvis denne hjælp er uden for egen husstand.

Ovenstående sætning kommer direkte fra Kulturministeriet, og det er derfor deres fortolkning. Sjovt nok, da det er dem, der har defineret den!

• Ah okay, den kommer DIREKTE fra KM. Okay, så var det mig der var blank på det område. Der står bare intet i stickyen om, hvor den kommer fra. Men forstå mig ret, når I skriver:

"Må jeg lægge mine CD’er ned på computeren, og høre dem via computeren?

ja - Læs også svaret på spørgsmålet om du må kopiere en dvd til brug i sommerhuset..

Må jeg konvertere denne musik til MP3 for at spare plads?

Ja bestemt."

Men jeg ikke må få hjælp til hvordan man gør, med mindre det er en, som jeg bor sammen med, der rådgiver mig, så bliver man forvirret.

Nu kan man jo så diskutere, om en ripning i 320kbps fra en cd er kopiering eller ripning, og om det i virkeligheden er det KM mener?

Nu kan man jo så diskutere, om en ripning i 320kbps fra en cd er kopiering eller ripning

Nej, det kan man ikke.

og hvis du syntes at reglerne er selvmodsigende, så skulle du måske nok lige læse dem en gang til.

Det eneste vi ved er, at der på "infokiosk" står, at man ikke må fremstille eksemplarer med andre medhjælp - der står intet om hvorvidt man må få hjælp til komprimering eller ripning af samme.

Det er ligegyldigt om du kalder det "komprimering", "ripning" eller "kopiering" ... du laver et eksemplar af originalen .... Er det svært at forstå ?... :]

• Hej hr lærer, jeg vil gerne tage en sikkerhedskopi af det dokument til på fredag, vil du ikke lige hjælpe mig?

Jeg hjælper dagligt kunder med at lave en kopi af f.eks. deres pas, men det er jo ikke ulovligt, selvom pas har copyright. Den her lov bliver kogt ned på et meget koncentreret område..

"Må jeg scanne bøger og artikler, så jeg har dem på computeren.

Du må gerne scanne bøger og artikler til personligt brug."

Hvad skal man gøre hvis man ikke kan finde ud af at bruge skolens scannere?

Der er selvfølgelig ingen af jer der kan gøre noget ved det her, men jeg tror jeg ringer ind til Kulturministeriet i morgen (mandag hvis der er lukket) og spørger dem ad, for den her lov bliver jo brudt 1000vis af gange hver dag på samtlige skoler osv.

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

• Hvis du nu gad at undersøge bare LIDT før du vrøvlede løs, så ville du finde ud af at lovgivningen ikke er ens for private, skoler, firmaer, sygehuse, biblioteker, museumer osv ....

... men næ nej .... lyd bedrevidende istedet for ... :crazyeyes:

• Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
    1) opføre et bygningsværk,
    2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,
    3) fremstille eksemplarer af edbprogrammer i digitaliseret form,
    4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller
    5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.
    Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.
    Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
    1) musikværker,
    2) filmværker,
    3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,
    4) værker af brugskunst eller
    5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.
    Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.

Tager fra: http://www.kum.dk/sw5905.asp

Der står;

stk.1 =

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
    1) musikværker,
    2) filmværker,
    3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,
    4) værker af brugskunst eller
    5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Der står faktisk ikke nogen steder at man må hjælpe sin mor eller far for den sags skyld hvem en der sagde det...

At definere medhjælp tja... det har vi hvis alle sammen vores definition af men jeg vil definere det som "hjælp" bare...

Bentzin: jeg har respekt for det arbejde du gør for det gør du godt ;) (seriøst ment) men jeg sys sku du lige er gået for langt... en mand sagde sin ærlige mening omg dig også sletter du hans indlæg og sviner ham til i hans indlæg... det for groft :roller:

Ud over det så er tweak.dk's regler ikke den Danske lovgining men den er er bygget op der fra så den må man altså respektere også.

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

Oprindeligt indlæg af GrillRotten

Hvis du nu gad at undersøge bare LIDT før du vrøvlede løs, så ville du finde ud af at lovgivningen ikke er ens for private, skoler, firmaer, sygehuse, biblioteker, museumer osv ....

... men næ nej .... lyd bedrevidende istedet for ... :crazyeyes:

Så hvis jeg spørger en statsansat er det ok?

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2