Loddekolbe Projekt!!!

• hey!!!
    vi er igang med et projekt omkring loddekolben..!
    er der ikk en der har nogen sider med loddekolbens opbygning og generalt historie om loddekolben..?

BET^Zeno

Igg - 60 Tauren Shaman - PVP specced @ Sunstrider

Hildegard - 60 Undead Rogue - Dagger Specced @ Sunstrider

Rettet en gang, sidst af BET^ZeNo ().

Oprindeligt indlæg af BET^ZeNo
    hey!!!
    vi er igang med et projekt omkring loddekolben..!
    er der ikk en der har nogen sider med loddekolbens opbygning og generalt historie om loddekolben..?

BET^Zeno

Sorry for offtopic, men damn et kedeligt emne :))

• jeg havde da helt klart valgt ocilloscop i stedet for... der er da noget mere spændende historie...

en loddekolbe er jo bare bygget op af et varme legeme ude ved spidsen... ingen fanzy pants der..
    man kan få nogen dyrere loddekolber som har varmestyring i spidsen, men de koster helvedes meget...

den er lidt en biatch at søge efter på google... det er ikke rigtig til at finde noget der... men eventuelt, så gå på biblioteket og find bogen anvendt elektronik af jan soelbjerg... jeg mindes at der står noget om loddekolbens opbygning i den version jeg har af bogen derhjemme...

BTW så er den bog nærmest en bibel... man kan virkelig finde mange gode/ nyttige kredsløb i den.

~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

• Et Ocilloskop måler den effiktive spænding ;)

Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

Oprindeligt indlæg af Karse
    Et Ocilloskop måler den effiktive spænding ;)

Hehe det lyder stadig som om I har Per på Nordstrandsskolen :) Lærte også om oscilloskoper af ham nemlig ;)

Men det er et apparat der kan måle effektiv spænding som Kasper siger og det er et emne, der kan komme ind på hvordan næsten alle kraftværker fungerer, nemlig ved at få en turbine til at køre rundt (På damp eller what ever) og så lave strøm ud fra det :) Ka ikk lige huske præcis hvordan det nu var at det skete, men .. stadig :boxed: :)

• jeg har kigget i den.. altså "anvendt elektronik af jan soelberg og der var kun noget om hvordan man lodder.. tager nok på biblo senere idag for at kigge efter noget der...!!

Igg - 60 Tauren Shaman - PVP specced @ Sunstrider

Hildegard - 60 Undead Rogue - Dagger Specced @ Sunstrider

Oprindeligt indlæg af kimsdipchips
    Er det ikke bare en varm pind?( Er der noget elektrisk i den?( :]

jo egentlig! ;)

men man kan jo få en masse forskellige, hvor nogen har varmestyring i og alt muligt gejl...

BET^ZeNo:

Kan ikke komme i tanke om andre bøger end anvendt elektronik som skulle kunne gøre dig klogere på emnet.. det er virkelig et meget tyndt emne du har valgt...

~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

• Tja, der findes et utal af forskellige typer loddekolber, alt efter hvad de er beregnet til. De kan være el og gasdrevne.

Min loddekolbe er, synes jeg selv, ret interessant opbygget. Den består af et 50W varmelegeme, som forsynes med 24 V AC. I enden af kolben sidder et kontaktsystem, som ved hjælp af spidsen, styrer temperaturen.
    En spids nr. 16, bliver f.eks. 310 grader varm. Når den når 310 grader, er den ikke længere magnetisk og kontaktsættet slår fra og afbryder strømmen til varmelegemet.
    En moderne loddekolbe er altså ikke bare en modstand, som bliver varm, selv om det i bund og grund er sådan den fungerer.

Kontaksæt i min loddekolbe ser sådan ud.