Kompressorkøling af vandkølingssæt ?

  • Hej, er der nogle af jer som har prøvet at bruge en kompressorkøler som f.eks. en Mach 1 til at køle et vandkølings sæt, jeg spørger fordi jeg nogle gange har tænkt på at købe en kompressorkøler, men da den kun køler cpu’en så skal man finde en anden form for køling til grafikkort og chipset, jeg tænkte at det så ville være nemmere at få kompressoren til at køle f.eks. radiatoren på et vandkølingssæt og så bruge ren kølervæske som kan klare rimelige lave temperature, for så kan man sende det kolde væske rundt til cpu, grafikkort og chipset.


    Cyclups

  • Hmm, bare en tanke, men det virker godt nok som MEGET unødvendigt bøvl, og det system der blev refereret til med det gamle køleskab var jo ikke ligefrem stilet heller.
    Det er egentligt ganske enkelt, køb en lillebitte fryser Feks. en 24v campingfryser. Så skal du så også bruge en 230~24v converter, men de er billige.
    For dem der endnu ikke har fanget ideen er den ganske enkel. Din køletank med frostfri væske står i fryseren, og der er boret isolerede huller til slangerne.


    Ganske enkelt, billigt, nemt, og MEGET mere lydløst.
    Og ligeså effektivt, hvis ikke mere, da temperaturen på vandet i tanken jo selvsagt er på -5grader cirka.

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Hey Cyclops. Alt det her Peltierkøæing der er kommet er jeg heller ikke inde i. Jeg ved heller ikke med peltier delen i en fryser, måske er en campingfryser ikke helt så kraftig.


    men i det projekt jeg har gang i har jeg indtil videre købt en lille kraftig 230v skabsfryser der kan stå under mit pc bord uden rigtig at kunne se hjemmefusket. Den kan køle ned til -20grader når den er skruet helt op, og +5 når den er skruet helt ned.


    Så kan man jo på fryseren tilpasse sin vand-temperatur, og købe en elektronisk vandtemperaturmåler ved shg til et par hundrede.


    Ved ikke om peltierværdien stemmer, men ifølge ren logik kan jeg regne ud at smider jeg en 15l dunk med 10l frostsikret væske (Husk at der skal også holdbarhedsadditiver i). Nederst i dunken hvor der er væske er så en studs til vandet der skal ind i systemet, og i dunken, lige over vandstanden laver du studsen med vandet der har været igennem computeren, samt et lille udlufningshul i toppen af tanken. På den måde sikrer du også et luftfrit system ;)


    Med 10 liter frostvæske med en temperatur på ca. -15grader, som konstant er kølet i fryseren, tror jeg VIRKELIG computeren får svært ved at varme det op. Selv om den måske har den lavere peltierværdi, har vi her en del vand, med en meget større flade at køle på.
    Men bliver der problemer, smider du da bare en radiator i fryseren, som vandet skal igennem før det kommer i tanken igen... Så skulle du vist være sikret.


    Min største frygt når jeg får systemet op at stå engang er kondensproblemer på slanger og kølehoveder... :rolleyes:

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Ps, samlet har jeg regnet på jeg kan gøre det for ca.2200 med cpu, chipset, vga og hd vandkøling... Fryseren har jeg købt for 300 i den blå avis ;)

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Listmann
    Med 10 liter frostvæske med en temperatur på ca. -15grader, som konstant er kølet i fryseren, tror jeg VIRKELIG computeren får svært ved at varme det op. Selv om den måske har den lavere peltierværdi, har vi her en del vand, med en meget større flade at køle på.
    Men bliver der problemer, smider du da bare en radiator i fryseren, som vandet skal igennem før det kommer i tanken igen... Så skulle du vist være sikret.


    Min største frygt når jeg får systemet op at stå engang er kondensproblemer på slanger og kølehoveder... :rolleyes:


    Hvilken cpu regner du med at køre med i det system? og skal den køle mere end cpu?


    Kan sige så meget at min cpu ikke har synderligt svært ved at varme mit vand op ved højt oc... og der er altså tale om ca. 50 liter kølervæske/vand, som stadig bliver kølet af kompressoren...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Try-this


    Hvilken cpu regner du med at køre med i det system? og skal den køle mere end cpu?


    Kan sige så meget at min cpu ikke har synderligt svært ved at varme mit vand op ved højt oc... og der er altså tale om ca. 50 liter kølervæske/vand, som stadig bliver kølet af kompressoren...


    Jeg fik stjålet mine comps juleaften, så der går halvt år til jeg har sparet op til en ny puter jeg kan teste det på.
    Try-this; Jeg ved ikke helt hvilken cpu det bliver, da der er et stykke til jeg har råd til at købe udstyret. Men til den tid håber jeg amd fx55 er kommet ned i en rimelig pris.


    Det var planen jeg ville køle cpu, grafikkort, chipset og en hd på systemet. Men det bekymrer mig da lidt det du siger. Pointen er jo netop at få seriøs køling på det hele, og ikke kun cpu'en.


    Men du lyder til at vide hvad du siger, og er skeptisk. Det bekymrer mig, og får mig til at overveje at lave en større tank. Det er en 70liter fryser, så det burde være muligt at lave en stor tank.


    Er det ikke nok kan jeg smide en radiator med i fryseren. Er det så ikke nok kan jeg smide en STOR radiator i fryseren( http://www.studiedata.dk/produ…?id=WCAC042&Fane=LAN,WCRA ) Er det så HELLER ikke nok, fører jeg strøm ind i fryseren og monterer blæsere på radiatoren og håber de holder til det.


    Men jeg håber jo ikke alt det bliver nødvendigt, hvor meget af det tror du bliver nødvendigt? Eller tror du stadig det er håbløst?
    Vil gerne høre meninger og råd fra folk der har mere forstand på det end mig For jeg vil ikke lave molboarbejde, og jeg vil slet ikke ødelægge computeren. jeg er nemlig ikke så nørd som man skulle tro... Jeg keder mig bare :))

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w


  • altså min konstante temp ved højt oc ligger på ca. 0 til +5ºC i vandet, og det er altså en del højere end de -15ºC det kan komme ned på, det tager vel 6 timer for vandet at stige fra -15ºC til de 5ºC når cpu'en kører 4,2ghz prime test ;)


    kender ikke så meget til varmeafgivelsen for en fx55, men vil tro at en prescott afgiver lidt mere, så om ikke andet er der vel lidt håb på det punkt ;)


    i første omgang kan man jo altid prøve hvad man finder billigst og så tage det derfra med opgraderinger efter behov...


    jeg startede med 70 liter alm vand i et akvarie, en pumpe og et cpu kølehoved. Da det ikke var nok til mig længere, blev det til det jeg har nu...

  • Fed nok, så er mit projekt stadig på benene. Det var jo det jeg tænkte, at jeg ville udbygge efter behov.


    Min logik er, at det jeg laver er et stort vandkølesystem, og det i sig selv, uden fryseren, giver jo mere end standard køling. Når det så puttes i fryseren er det jo spændende hvad jeg får ud af det...


    Bare rolig, jeg skal nok lave et nyt topic herinde med resultater og om det har kunnet betale sig, når jeg engang når dertil. Men jeg har tid til at fintune systemet endnu ;)


    Men hvad kondensvand angår, hvor mange problemer er der med det? Der kommer vel for meget kondens hvis vandet bliver opvarmet til mere end 5 grader? Toede egentligt allerede det ville blive et problem når vandet steg over frysepunkter...


    En anden ting der har bekymret mig er hvorvidt det gennemsigtige plastic i mange kølehoveder, pumpen og slangerne kan holde til de lave temperature uden at sprække?

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

    Rettet en gang, sidst af Listmann ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Listmann
    Med 10 liter frostvæske med en temperatur på ca. -15grader, som konstant er kølet i fryseren, tror jeg VIRKELIG computeren får svært ved at varme det op.


    Det tager ca. 4,2 kJ at varme 1 l vand 1 °C.


    Dvs. at det tager 4,2x10x35 = 1470 kJ at varme dit vand op til stuetemperatur. Hvis computeren afleverer 100 W mere varme, end fryseren kan nå at køle væk, tager det 1.470.000 / 100 / 3600 = 4,1 timer at få vandet op på stuetemperatur.


    Mine 100 W er i øvrigt grebet ud af luften. Måske kan sådan en fryser køle meget mere, end jeg tror.


    Du kunne evt. overveje at køre returvandet fra computeren gennem en radiator, inden det går ind i fryseren. Så kan du relativt nemt slippe af med nogle af de overskydende Watt. (Edit: Altså forudsat at returvandet er over stuetemperatur, hvilket i sig selv ville være en indikation af et problem.)


    Edit 2:
    Du kan lagre meget mere kulde (nej, man kan kun lagre varme, men lad nu det ligge), hvis du kan få dit lager til at fryse til is.


    Optøning af is kræver langt mere energi, end 35 °C opvarmning af vand gør. Det vil naturligvis kræve, at du ikke kører vandet fra lageret direkte ind i computeren, men så kan du bare putte en rørspiral i lagertanken og cirkulere det frostsikrede vand herigennem.


    Du kan evt. supplere med at sænke frysepunktet i lagertanken akkurat så meget, at fryseren er i stand til at fryse indholdet til is. Så vil du i meget lang tid have -10 til -15 °C koldt kølevand, indtil isen i lagertanken er tøet.

  • Da jeg lavede et projekt magen til det der tales om, da brugte jeg 10 liters beholder + en kobber spiral som var i fryseren. Det gav enormt lave temps (selvom jeg andda brugte hjemmelavet kølehoveder).


    Kobber spiral er ret simpel at lave, du tar bar et langt kobberrør og snor det rundt om en rund genstand.


    held og lykke med projektet

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Kondensvand er et problem far ca. 10 graders væske og ned af, hvis det er så koldt at det fryser til is på slangerne så kommer der bare kondens bag på mobo eller hvor man nu køler....


    kig på mit projekt om isolering, sådan skal du gøre for at være på den sikre side....

  • Tak gutter, der er sku noget at tænke over... Fuck det bli'r blæret, der er så mange måder at lave det på. Ideen med is der omringer et lukket kølesystem i fryseren er faktisk fed. Den kunne jeg godt finde på at kigge nærmere på.


    Gnavpot, tak for udregningerne, de er nyttige, får mig til at huske da jeg lærte om energi. Det er formler jeg kan regne videre på :-) Du er ikk så dum ennda. Er du lærer? Passer godtnok, du hedder endda gnavpot ;)


    Try this, jeg har haft kigget en del på dit system, det er slet ikke så dumt endda... Har draget en del inspiration derfra. Jeg VIL bare have EFFEKTIV køling af hele min computer, koste hvad det koste vil, samtidig med det ikke skal se alt for hjemmefusket ud...
    Og med alt respekt for dit projekt, må man jo indrømme det ikke er det kønneste. Men det bliver jo nok også dyrere i sidste ende. Det bliver spændende at se hvor effektivt det kan blive :]


    Er der flere der har meninger/ideer til projektet, vil jeg da meget gerne høre dem også

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Listmann
    Try this, jeg har haft kigget en del på dit system, det er slet ikke så dumt endda... Har draget en del inspiration derfra. Jeg VIL bare have EFFEKTIV køling af hele min computer, koste hvad det koste vil, samtidig med det ikke skal se alt for hjemmefusket ud...
    Og med alt respekt for dit projekt, må man jo indrømme det ikke er det kønneste. Men det bliver jo nok også dyrere i sidste ende. Det bliver spændende at se hvor effektivt det kan blive :]


    He he, sådan er det når man ikke har så mange penge, så man gøre det blilligst muligt, og jeg synes egentlig også jeg er sluppet ret billigt afsted med min waterchiller :D


    er glad for at mine projekter har væert til nytte, det er jo trods alt derfor jeg har lavet dem ;)


    Held og lykke med projektet, det skal nok bli godt :cheers:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Listmann
    Gnavpot, tak for udregningerne, de er nyttige, får mig til at huske da jeg lærte om energi. Det er formler jeg kan regne videre på :-) Du er ikk så dum ennda. Er du lærer? Passer godtnok, du hedder endda gnavpot ;)


    Jeg er ingeniør. Men jeg er nu lige ved at tro, at det her var inden for det almindelige fysikpensum i Folkeskolen.