Overclocking af AMD Athlon 64 3000+

  • Jeg har en Fujitsu Siemens Scaleo AMD Athlon 64 3000+ - jeg har ladet mig fortælle, at jeg med fordel kan overclocke denne processor, så jeg opnår bedre ydeevne.


    Er der nogen, der har erfaring med at overclocke denne processor, som kan give mig en beskrivelse af processen samt oplyse hvilke programmer, jeg skal benytte?


    I computeren sidder 768 mb ram – 400 DDR hedder de vist.


    Mit grafikkort er et Sapphire Atlantis Radeon™ 9600XT 256 MB DVI-I – med 4 pipelines og hukommelses bus på 128 bit. Jeg har endnu ikke spillet spil, hvor grafikkortet ikke var tilfredsstillende, men kan jeg også med fordel overclocke dette grafikkort? Har set at andre brugere har skrevet noget om at åbne pipelines – er det muligt på mit kort og hvordan er effekten af sådan en ”operation”.


    Jeg er ikke så skrap til at fixe og pille ved de forskellige dele af computeren endnu, så sorry hvis jeg spørger lidt "dumt"
    :]

  • Hej


    Det kan kun lade sig gøre at hjælpe dig, hvis du kan fortælle, hvilket bundkort den PC har.


    Download aida32 (søg på google). Det fortæller dig så bundkort fabrikat og model. Desuden fortæller det noget om din ram.


    Desuden vil det være interessant at vide, om din cpu er Newcastle eller Winchester modellen af amd64 3000+. Det fortæller aida32 nok også.


    Som regel kan man kun overclocke med særlige entusiast bundkort, der er anskaffet til formålet. Medens mærkevare computere indeholder billigere standard bundkort, f.eks. fra Asrock eller ECS, som ikke har overclocker faciliteter.


    mvh


    John


  • Tak for svaret JOHN - kan disse oplysninger bruges til noget? De er hentet med det program, som du anbefalede.


    PC
    Operativ System Microsoft Windows XP Home Edition
    OS Service Pack Service Pack 1
    Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
    PC navn CLAUS-4G0SP4FVN
    Bruger Navn claus
    Logon Domain CLAUS-4G0SP4FVN

    Motherboard
    CPU Type Unknown, 1800 MHz (10 x 180)
    Motherboard Navn Ukendt
    Motherboard Chipset VIA VT8383/5 Apollo K8T800(M), AMD Hammer
    System Hukommelse 768 MB (DDR SDRAM)
    BIOS Type AMI (08/18/04)


    Grafik Kort
    Grafik Kort RADEON 9600 SERIES - Secondary (256 MB)
    Grafik Kort RADEON 9600 SERIES (256 MB)
    3D Acclerator ATI Radeon 9600 XT (RV360)


    Motherboard Egenskaber
    Motherboard ID 63-0901-000001-00101111-081804-Hammer$K8V-F001
    Motherboard Navn Ukendt

    Front Side Bus Egenskaber
    Bus Type AMD Hammer
    Virkelig Hastighed 180 MHz
    Effektiv Hastighed 180 MHz

    Egenskaber for Hukommelses Bus
    Bus Type DDR SDRAM
    Bus Bredde 64 bit
    Virkelig Hastighed 150 MHz (DDR)
    Effektiv Hastighed 300 MHz
    Båndbredde 2400 MB/s


    Chipsæt Egenskaber
    Motherboard Chipset VIA VT8383/5 Apollo K8T800(M), AMD Hammer
    CAS Latency 2.5T
    RAS To CAS Delay 3T
    RAS Precharge 3T
    RAS Active Time 7T

    Hukommelses Sokler
    DRAM Sokkel 1 512 MB (DDR SDRAM)
    DRAM Sokkel 2 256 MB (DDR SDRAM)

    AGP Egenskaber
    AGP Version 3.05
    AGP Status Tilkoblet
    AGP Aperture Størrelse 64 MB
    Understøttede AGP Hastigheder 2x, 4x, 8x
    Nuværende AGP Hastighed 8x
    Fast-Write Understøttet, Tilkoblet
    Side Band Addressing Understøttet, Tilkoblet

    Chipsæt Producent
    Firma Navn VIA Technologies, Inc.
    Produkt Information http://www.via.com.tw/en/apollo/chipsetindex.jsp
    Hentning af Driver http://www.viaarena.com/?PageID=2


    Det er en Newcastle.


    Chipsæt Egenskaber
    Motherboard Chipset VIA VT8383/5 Apollo K8T800(M), AMD Hammer
    CAS Latency 2.5T
    RAS To CAS Delay 3T
    RAS Precharge 3T
    RAS Active Time 7T

    Hukommelses Sokler
    DRAM Sokkel 1 512 MB (DDR SDRAM) pc2700
    DRAM Sokkel 2 256 MB (DDR SDRAM) pc3200

    AGP Egenskaber
    AGP Version 3.05
    AGP Status Tilkoblet
    AGP Aperture Størrelse 64 MB
    Understøttede AGP Hastigheder 2x, 4x, 8x
    Nuværende AGP Hastighed 8x
    Fast-Write Understøttet, Tilkoblet
    Side Band Addressing Understøttet, Tilkoblet

    Chipsæt Producent
    Firma Navn VIA Technologies, Inc.
    Produkt Information http://www.via.com.tw/en/apollo/chipsetindex.jsp
    Hentning af Driver http://www.viaarena.com/?PageID=2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af K32A
    Det chipset du har, har ingen fungerende AGP/PCI-lås, så du kan nok ikke komme meget over 215-220 FSB ;)


    Okay, men hvordan gør jeg så for overhovedet at komme derop - sorry, men jeg er virkelig en newbie udi dette her med overclocking.


    Skal jeg finde et bestemt program eller hvad - har kigget i BIOSen og ikke rigtig kunnet finde noget, jeg kunne stille på mht FSB - eller også har jeg bare ikke være istand til at se det, det kan meget muligt være :]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af big150


    Okay, men hvordan gør jeg så for overhovedet at komme derop - sorry, men jeg er virkelig en newbie udi dette her med overclocking.


    Skal jeg finde et bestemt program eller hvad - har kigget i BIOSen og ikke rigtig kunnet finde noget, jeg kunne stille på mht FSB - eller også har jeg bare ikke være istand til at se det, det kan meget muligt være :]


    Jeg kender desværre ikke dit bundkort BIOS, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.



  • Hej igen,


    Siemens har givet mig disse oplysninger:


    MB Asus K8V-F ATX Socket754 K8T800 AC97 V.1.03


    er det brugbart? :]

  • Tjaah, lidt overclock kan du nok godt, men du skal ikke regne med for meget.

    ¦ I7 2600K ¦ P8Z68-V ¦ EVGA GTX 780 TI ¦ TridentX 2400 MHz ¦ Arc Midi R2 ¦ NH-D14 ¦ U2713HM ¦

  • Okay, jamen lidt er vel bedre end ingenting :)) - hvad er lidt i denne forstand egentligt?


    Jeg har rodet BIOSen igennem og synes ikke rigtigt, at der er noget at komme efter - findes der et stykke software, man kan overclocke med uden at skulle ind i BIOSen?


    Er der nogen som kan give mig en forklaring på, hvordan man gør - eller evt et godt link


    takker :)

  • måske clockgen ........

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af K32A


    Jeg kender desværre ikke dit bundkort BIOS, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.


    Ifølge cpu-z hedder min bios American Megatrends Inc. version 1009.001

  • hvis du vil ha noge mere skud i den uden og oc.
    så justere dine ram
    Virkelig Hastighed 150 MHz (DDR)
    Effektiv Hastighed 300 MHz
    Båndbredde 2400 MB/s


    den ene stang ram du har er pc2700 og det er sikkert den der gør at du køre med 150 mhz på ram.
    da bund kortet sikkert ikke gir dig mange mulighedder med ram skal du siikkert skifte den ud med pc3200 så den kommer til og køre 1-1.
    oc på en mærke vare pc er næste umulig/ kan ikke lade sig gøre.