Kompressor køling guide, link set her på tweaks nyheder...

  • Vil dog mene at Captain Cascades gamle guides er de bedste.. Lidt tekniske, men har man først sat sig ind i det så er det hammer nemt at forstå..


    LardArse's begynder guides er også meget gode.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Vil dog mene at Captain Cascades gamle guides er de bedste.. Lidt tekniske, men har man først sat sig ind i det så er det hammer nemt at forstå..


    LardArse's begynder guides er også meget gode.


    ja lardarses er jo dem jeg refererer til ;)
    de er helt kanon hvis man ikke helt ved hvad man laver, men gerne vil i gang. når man så har læst dem kan man begynde at lære fysikken osv.
    jeg har ikke set CC's gamle, har du et link??
    skam han ikke er aktiv længere.. en dygtig fyr, men ret barsk af og til. hvem husker ikke hele posts med "ok, now we are going to see people die"?
    men han har ret. en eller anden dag dør nogen af en cascade.


    nå men topic igen:
    Bowman, som også er rigtig dygtig har også nogle gode guides på http://www.phase-change.com
    husk at når du kan det grundlæggende kan du godt kaste dig ud i det uden at vide det helt store - de er flinke til at hjælpe på XS og phase-change. eventuelt også http://www.teampuss.com's forum, men hvis du syntes xs er cascade-frenzy er det nok IKKE bedre ;)
    men der er de almindelige systemer ikke blandet med de store.

  • Jeg har set på dem fra LardArse, mangler dog at læse dem...


    Nu kan det godt være der står 3, meeen der er lige flere, hvilke nogle er bedst at læse, fx. kan det sikkert være ligemeget med "Mounting a Prommie onto the GPU"?


    Hvad med en side der forklare alle de ord der bliver brugt... fx. hvad betyder/henviser det til når der skrives DIY?


    Men jeg tror entlig godt at jeg forstår hvad der sker i sådan et system... :roller: Den gang Tomshardware anmeldte den første Vapo der læste jeg meget grundigt hvordan sådan noget fungere... Link til den her


    Ellers tak for svarene...
    Det kan jo være jeg snart skal igang...

  • Ja DIY betyder som slacker siger, Do It Yourself. Som er kodeordet til alle moddere rundt omkring i verden.


    Jeg er meget tilhænger af LardArse's system især fordi det er så koldt, og han taber næsten ikke noget i load. Også er det "one hell of a system".. ;)

  • han bruger også delvist r410 der er meget svært at tweake godt, det i sammenhæng med at det er dual evap gør at det her SLET ikke er et begyndersystem.
    men et dual evap er klart en mulighed, også for selvbyggere.
    man skal nok bare hellere udelade r410 i første omgang.

  • Jeg går så småt i gang med at bygge et single stage system her om ikke så længe. Jeg går og venter fra en endeligt svar fra kølemontørern som skal hjælpe mig på vej med materialer. Jeg har planer om at bruge R507 ved meget lav vaccum... Jo lavere du kan få dit vakkum ned jo koldere bliver gassen. Dog har den jo et max. Et godt stof er R404a, det er et godt "begynder" stof.. hehe

  • Nu kan det godt være det bare er mig, men er det virkelig så svært at lave sit eget kompressor system?


    Nu må I rette mig hvis jeg er galt på den, men jeg vil gøre som flg.:
    - Finde et gammelt køleskab, eller fryser (hvad er bedst?)
    - Så vil jeg afmontere hele kølesystemet, på samme måde som "Try-this" har gjort her


    Nu er det så jeg synes det virker underligt (Jeg har hørt det er svært, men det synes jeg ikke :crazyeyes: )


    - Tage alt det gamle gas ud (måske ved at skære hul på den gamle radiator)
    - Så skal der "bare" en ny radiator på, der er mere kompakt. Hvor kan de købes?
    - Et hjemmelavet kølerhoved skal erstatte det som ellers gav køleskabet/fryseren kulde.
    - Der skal selvfølgelig også nogle studser på så det kan fyldes op igen...


    Men er der så meget mere man skal tænke på?
    Jeg er klar over at det hele skal loddes rigtigt :D


    EDIT:
    Jeg ved godt at rør/slanger til kølerhovedet skal være noget specielt, men er det ikke bare som overstående?

  • både og.
    i princippet, jo.
    men i virkeligheden er det sværere:
    Kompressoren kan være for svag i et køleskab.
    Kapilærrøret har helt sikkert en forkert længde, der skal tweakes på det.
    Der er ikke som sådan en "radiator" på et køleskab. Denne funktion klares af det mærkelige gitterværk bag på. og det er lidt uhandy ;) Desuden er kapaciteten i det ret begrænset.
    Det er svært at skaffe kølemiddel, her er r290, bedre kendt som flaskegas en slags løsning, det er ret godt, men brændbart.
    Det vil sige:
    du skal skaffe en fryser. Heraf kan du ca kun bruge kompressoren, og måske kondenseren ("radiator").
    Du skal skaffe nye rør, en flexibel slange som kan holde på gassen, kapilærrør, nyt filter, gas, manometre og værktøj.
    det meste kan løses ghetto - men det er ikke nemt.
    og før du spørger:
    Kondenseren er på tryksiden i systemet, og SKAL være singlepass med alle gennemløb faldende og i stand til at klare et vist tryk. det udelukker de fleste vandkølingsradiatorer ;)

  • Det med "radiatoren" fra køleskabet, det underlige gitter, det er jeg klarover at det skal væk...


    Jeg kunne ikke finde på at bruge noget der er lavet til vandkøling, da jeg vil frygte at det ikke kan klare trykket...


    Hvad angår gassen, synes jeg det er ligemeget om det er brændbart, systemet SKAL jo være tæt, såååå om det er brænbart eller ej kan for så vidt være ligemeget, eller kan det?


    Men ellers hvor kan flg. købes:
    kondenser
    kapilærrør
    filter
    manometer
    slange


    Det kan vel købes hos en kølemontør (eller hvad de nu hedder), men hvor ligger der sådan en fætter henne på Fyn (Odense)?


    En tegning der fortæller hvad de forskellige dele hedder, efterlyser jeg også...

  • En kølemontør kan nok godt skaffe nogle dele - hvis de vil, man må ikke rode med det uden licens. men det er forsøget værd, hvis du stikker dem en bajer er de måske lidt flinke ;)
    ellers prøv hos steder der sælger gasudstyr - du vil nok kunne købe noget af det der.
    Du skal også have schraderventiler.
    og det skal slagloddes, ikke bare med en kolbe.


    edit: jeg vil vende tilbage med lidt paint zkillz ;)

  • så er jeg klar.
    tilføjelser:
    kapilærrøret er viklet om slangen under isoleingen for at gassen skal blive kølet ned inde fordampningen. der er nemlig stadig noget gas der fordamper i slangen.

  • jo det er som lardarse gør.
    der er en måde man kan lave et kvalificeret gæt, men hvis du bruger 2 fordampere (hvilket jeg vil fraråde i første omgang) duer den ikke:


    det er rimelig godt så vidt jeg ved.
    men der skal nok stadig ændres på det med mindre man er heldig.

  • okay, det er da en tommelfinger-regl der vil noget...


    tak for den...


    Så mangler jeg bare en guide der fortæller mig hvormeget min CPU/GFX udvikler af varme... Jeg vil jo gerne lave et dual evap system...


    Men påvirker det kapilærrørene? så skal man vel lave to individuelle beregninger på længden?


    Og hvordan kan det være at Asetek/Nventiv kan lave et standard system? Jeg vil helst også ha' et hvor jeg vil kunne skifte CPU når det passer mig, men jeg tror der bliver en del testing når det engang bliver færdigt... Men jeg synes at 3m er meget?

  • 3 meter er da pænt ja men man kan jo ikke rigtig relatere det til noget andet ;)
    De vælger bare et load, feks er vapo LS lavet til 250W og så performer den ringere end den kunne når den ikke når 250w.
    men de er sikrede.
    du kan vælge en lignende løsning.
    men du skal vist ikke bruge så meget kapilærrør, og som lardarse nævner i guiden skal det være længere på GFX end på cpu, fordi flowet skal mod cpu.
    husk du skal have en kraftig kompressor - jeg ville vælge en totationskompressor som den lardarse bruger. de er dog høje og kan nok ikke være i bunden af SOWS ;)

  • totationskompressor? mener du ikke rotationskompressor? Larmer de mere, eller mindre?


    Det kan jo være jeg skal købe det hele hver for sig, fra nyt? Kan man købe direkte fra Dan-foss?


    Hvad angår SOWS, så bliver er lavet nyt kabinet til dette projekt... så det er ikke det der skal stoppe projekt, som ikke har et navn...


    Kan være det skal hedde DECS (Dual Evap Cooled System)


    BTW, du svarede ikke på det med loding?