Kompressor køling guide, link set her på tweaks nyheder...

  • du skal lodde som lardarse viser, ja.
    Det bedste du kan gøre er nok enten at skaffe en kompressor fra en kølemontør eller en fryser - måske endda en af den slags der er i butikker.
    Jeg mente rotation, ja.
    de larmer mere men de yder RIGTIG godt i vacuum.
    en almindelig stempelkompressor kan no også gøre det, men ydelsen er ikke den samme.

  • Men hvis jeg kan finde en stempelkompressor der er på 1hk er den vel okay?


    Men det tiltaler mig godt nok at finde en af de andre, dog er jeg ikke så meget for den ekstra larm, men det kan vel isoleres væk...


    Har du en ide om hvad sådan en koster? hvad mender du med:
    en fryser - måske endda en af den slags der er i butikker.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kio_liex
    Men hvis jeg kan finde en stempelkompressor der er på 1hk er den vel okay?


    Men det tiltaler mig godt nok at finde en af de andre, dog er jeg ikke så meget for den ekstra larm, men det kan vel isoleres væk...


    Har du en ide om hvad sådan en koster? hvad mender du med:
    en fryser - måske endda en af den slags der er i butikker.


    at isolere en kompressor er sjældent en god ide. at sørge for den ikke forpalnter rystelserne i underlaget er vigtigt - med alle kompressorer. men de bliver lidt varme.
    en 1hp kompressor er ret karftig - den vil være fin hvis den har en ordentlig slagvolumen.
    med den slags der er i butikker mener jeg kummefrysere med glaslå eller uden låg. de er ret kraftige.

  • Generelt, en stor fryser har en stor eller kraftig kompressor. de dårligere isolerede er bedre, hvis der er en form for grund til at de er isoleret dårligt (glaslåg osv.)
    dette gælder kun for systemer der er af god kvalitet.
    man kan for det meste titte ind til kompressoren, se om den er fysisk stor, de plejer også at hjælpe. og slæb så et par stykker med hjem og find info ud fra modelnummeret.
    jeg ville gå efter danfoss eller evt L'unite eller noget i den retning.
    for rotationskompressorer kender jeg ikke mærkerne, men jeg ved de finde i airconditionere. sådan en airconditioner er guld værd. der er både en kondenser i, en fordamper der kan moddes til kondenser og en rotationskompressor.
    De store kompressorer hører med et højt BTU.

  • BTU er Brtish thermal units, en enhed der hanlder om at opvarme et pund vand fra 60F til 61F på et min eller sådan noget i den dur.
    Det er en enhed der snart sagt kun bruges i airconditionere. Men som du kan se beskriver den en kapacitet og det kan omregnes til watt eller hp hvis man vil.
    Højt BTU fjernet = kraftigere kompressor ;)
    angående data på kompressoren:


    http://dk.refrignet.danfoss.com/ra/products/ProductCatalogue.asp?HL=5&Division=HC&CodeNo=104G8810&AppID={EE561618-1AAB-4D9E-AB8B-6EA2D8D861DF}


    lad os tage denne som eksempel. Sådan en har min chef stående som jeg måske kan få da han mener den er i stykker.
    først er der nogle mål.
    så kommer de tre caps, de fortæller om kølekapaciteten ved en hvis temperatur med et givent kølemiddel, hvilket vi kommer tilbage til.
    Den vigtigste er -25 grader, du vil jo gerne langt ned. Har har vi 280W, hvilket er nok til en dual evap vil jeg tro, eller lige i underkanten.
    så kommer der mål og antal pr palle.
    Displacement er slagvolumen, det er en faktor, stor slagvolumen er godt, da man kan pumpe mere kølemiddet, men de kan ikke lave så store tryk, 12 eller 15 ccm er godt, SC15F er en god kompressor.
    så står der en masse om oliemængde og oliteype - du vil gerne huske oliemængden da du måske skal skifte den.
    typen afhænger af kølemidlet.
    Primary refrigerant er det der er interessant i virkeligheden. den fortæller at denne kompressor kan lave det angivne load ved den angivne temperatur med et vist kølemiddel, i dette tilfælde r134a, som ikke er ret godt. Det vil sige at man kan nå noget lavere med et andet middel, men der er ingen garanti for at den kan starte med det i, eller kondensere det.

  • er der ikke en som på dansk kan forklare mig hvordan gassen kommer væk fra "kølehovedet". for det ser da ud som om der kun er et rør hen til "kølehovedet"

    Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
    2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
    Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
    SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af joatim
    er der ikke en som på dansk kan forklare mig hvordan gassen kommer væk fra "kølehovedet". for det ser da ud som om der kun er et rør hen til "kølehovedet"


    Nej der er 2:


    Kapillærrøret går under isoleringen, viklet om den slange hvor gassen suges tiilbage gennem.
    altså det tykke du ser er bare isolering, inden under er der sandsynligvis en slange med noget metalstrømpe over.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR


    Nej der er 2:


    Kapillærrøret går under isoleringen, viklet om den slange hvor gassen suges tiilbage gennem.
    altså det tykke du ser er bare isolering, inden under er der sandsynligvis en slange med noget metalstrømpe over.


    kommer gassen så ind gennem det lille rør som er viklet rundt om den "store" slange som man kan se på billedet Kio lex har sat ind... eller kommer gassen fra noget andet???

    Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
    2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
    Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
    SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

  • For det første er det lidt mystisk - ikke udforsket så meget.
    Bowman har bygget nogle stykker, heriblandt en CO2 cascade.
    Lardarse har en som du kan se.
    og så har PC-ice netop bygget en.
    problemet er at få den rigtige mængde kølemiddel derhen hvor det skal bruges.

  • Kan man ikke overvinde det problem ved at lave et T, eller Y, stykke på kapilærrøret, og montere en ventil på begge, så man kan justere det helt præcist?
    Så er det vel heller ikke så vigtigt hvor langt kapilærrøret er, da man bare kan "skrue" op for modstanden...?


    Men vil jeg så blive den første dansker der laver sådan et?

  • Joohh teoretisk set er løsningen med ventiler en mulighed - TXV (eller TEV), som de hedder er dog ret dyre. Til gengæld behøver man ikke et kapilærrør.
    Prøv at spørg på XS.. jeg ved faktisk ikke om flowet passer, altså hvis længden er 10:8 om der så også kommer kølemiddel i det forhold.

  • Hejsa drenge :D



    Hvis jeg klipper,skærer,brænder,hopper Copper rørende af der sidder på Kompressoren kan ser så ske noget ?(bortset fra at gassen jo self siver ud ) men bare at den ikke exploderer eller et eller andet. ?
    Der er r134 fyldt på. Det er en kompressoren jeg skal ha ud af en fryser som jeg skal lave min egen kompressor køler af 8)