Design af kølehoved - Ideer og forslag.

• Skal som et led i min uddannelse ( Industriktekniker ) senere på året lave et projekt hvor vi selv har mulighed for at vælge hvad vi vil lave. Der skal være noget med drejning, fræsning, tolerancer med i projektet og har derfor tænkt på at lave noget vandkøling eftersom jeg længe har ville have det.

Sidder så og er så småt begyndt at læse diverse guides om hvordan dette kan gøres, og så så høre jer om i har nogle ideer, link, forslag osv til det.

Gerne også viden om hvilket indvendigt design som er det bedste osv - Alt viden er velkommen....

Fx. noget i denne stil :
    http://zfz.com/projects.asp
    http://www.liex.dk/?artikel=Kølerhoved%20til%20Pentium%204&side=1

Ved endnu ikke helt hvor meget jeg har mulighed for at nå eller om jeg kan få det godkendt som projekt, men så har jeg i det mindste noget af kigge på. Har også set på Johnny´s hoveder herinde fra.... Kom også gerne med ideer til det udvendige design, evt. noget i selv har lavet / tegnet...

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

Husk at en rund figur har større overflade areal med mindre brug af ressourser end end firkant, sekskant osv.

Skal jeg nok huske, ellers tak for "tippet"....

Bare smid hvad i har.... Hvis nogle skulle kunne smide nogle ideer ned til design i fx. PS så er i også velkomne til det.. ;)

|^|Dell Inspiron 6400

• det bedste og nemmeste er nok noget der ligner WhiteWater.. jeg kan smide en tegning senere hvis der er noget du ikke har set. ellers noget rotor.. det kan jeg linke til. har lige lidt lektier nu ;)

det bedste og nemmeste er nok noget der ligner WhiteWater.. jeg kan smide en tegning senere hvis der er noget du ikke har set. ellers noget rotor.. det kan jeg linke til. har lige lidt lektier nu

Kender ikke rigtigt så meget til de forskellige kølehoveder så vil lige prøve og søge lidt på det, men du må meget gerne smide nogle links når du har tid til det.... Det haster ikke så meget eftersom der er en del opgaver som vi skal lave inden vi må gå igang....

Det med at lave ovale buer tror jeg måske kan blive et problem.... Har ikke mulighed for at bruge CNC fræser, så det kan måske blive et problem....

Men bare link til det alligevel, kan altid bruge ideer.....

|^|Dell Inspiron 6400

• kan du ikke lave en hjemmelavet "zalman reserator" thingy er sikker på hvis prisen er er lav og ydelsen ok, så vil mange nok have en kopi :)

dvs en stor varmeledende alu/kobber stang der kan stå, og med en pumpe i bunden (ikke et krav :) )
    og så noget i toppen der kan skabe lidt turbulens i vandet....

hva sir du..en udfordring ?

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

kan du ikke lave en hjemmelavet "zalman reserator" thingy er sikker på hvis prisen er er lav og ydelsen ok, så vil mange nok have en kopi

dvs en stor varmeledende alu/kobber stang der kan stå, og med en pumpe i bunden (ikke et krav )

Kan godt lave det meste ved den nok, altså selve hylsteret, hoved, studse osv. Det værste bliver de udvendige køleripper..... Den drejebænk og fræser jeg har til rådighed er desværre nogle oldnordiske sager, så tror det bliver svært på den metode.... Man kunne selvfølgelig lave et stort nok gevind hele vejen op som så vil virke som køleripper istedet for, tror dog næppe dette vil funktionere optimalt.....

En ide jeg vil se på, men eftersom jeg er til lan, og sidder med et Vapochill kabinet havde jeg regnet med at det hele skulle være inde i... Intet er dog fast endnu....

[Blocked Image: http://www.studiedata.dk/gfx/vare/WCZM100_full.jpg]

|^|Dell Inspiron 6400

Rettet 2 gange, sidst af Henrik- ().

synes du skulle tage et kig på dette forum:
    http://www.ocforums.com/showthread.php?t=135548

der skulle ihvertfald være et par ideer til selve hovedet

Takker for linket.... Har lige hurtigt kigget det igennem og selvom mange links ikke virker så er der virkelig nogle flotte imellem.....

Jeps, fandt den godt og den ser virkelig godt ud... Tror dog ikke jeg satser så højt, men måske senere når der kan arbejdes med CNC måskiner vil jeg måske kigge på det, men man ved aldrig ;)

Ved endnu ikke helt hvor meget jeg kan nå at lave hvis det bliver godkendt, kommer selfølgelig også an på design osv... Håber på at kunne lave hoved til CPU og Grafikkort ihvertfald, men det må tiden vise.....

Bare post videre eller kom med egne forslag eller ideer...

|^|Dell Inspiron 6400

Rettet 4 gange, sidst af Henrik- ().

Oprindeligt indlæg af Fragman
    kan du ikke lave en hjemmelavet "zalman reserator" thingy er sikker på hvis prisen er er lav og ydelsen ok, så vil mange nok have en kopi :)

dvs en stor varmeledende alu/kobber stang der kan stå, og med en pumpe i bunden (ikke et krav :) )

Man skal være lidt af en helt, hvis man skal fræse køleribberne ud.

Den slags er trukket ud i profiler, ligesom når farmor laver vanillekranse ;)

Man skal være lidt af en helt, hvis man skal fræse køleribberne ud.

Ja, det kan jeg ihvertfald ikke lige lave og slet ikke på de maskiner vi arbejder med lige pt... De er fine nok, men når man skal ramme 1-2/100 dele så er det lidt svært når maskinen har en halv meter slør :] Ville måske nok kunne noget i den stil på skolens CNC styret fræser, men dem må vi ikke "lege" med endnu så skal ikke gøre mig klog på det....

Den slags er trukket ud i profiler, ligesom når farmor laver vanillekranse

Dem laver far ;)

|^|Dell Inspiron 6400

Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

• Sidder og keder mig lige nu så brugte lige 5 min i paint.... Tag jer ikke at størelses forholdet ikke er helt ens eller der mangler en del arbejde.... Var bare et par hurtige ideer til evt. et CPU ( GPU ) hoved.....

Har endnu ikke fundet ud af hvilke maskiner der bliver til rådighed så derfor valgte jeg nogle simple "design"....

Hvilke af disse rå skitser vil yde bedste forudsat at det selfølgelig bliver lavet noget mere præcis end det der... Vil lige prøve og kigge på dem lidt flere og komme med nogle bedre forslag, ellers må i også komme med lidt input hvis det er ?(

Sidder også og tegner lidt vandkøling til Grafikkort og rammene derpå, men det må lige komme senere...

|^|Dell Inspiron 6400

• det sidste, da vandet ryger lige midtpå, hvorundeer coren normalt sidder, og så det at det har to udgange, som giver bedre flow

jeg har nogen komplet uprfessionelle tegninger som giver et realistisk billede af mit gfx køler monterings standard? så kan du lave vandkøle hoveder til Tyan Tachyon 9500pro samt alle andre kort der bruger samme system som 9500pro

jeg kan sende dem med posten, så kan du lave lidt vandkølehoveder gratis til mig :))

ej, hvis du vil kan jeg sende, har ikke nogen skanner

• jeg vil sige den sidste, efter at have læst om vandkøl i en del år nu, så har jeg set de bedste resultater med netop den slags hoveder, så skal du bare huske en tynd bund, da varmen skal ledes så hurtigt som muligt hen i vandet, så det kan transporteres væk ;) ... hehe...

• En af mine venner har lavet det her design og det virker kanon godt :)

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

jeg har nogen komplet uprfessionelle tegninger som giver et realistisk billede af mit gfx køler monterings standard? så kan du lave vandkøle hoveder til Tyan Tachyon 9500pro samt alle andre kort der bruger samme system som 9500pro

jeg kan sende dem med posten, så kan du lave lidt vandkølehoveder gratis til mig

Hehe... Skal bruge det som projekt til mig eget system, så du må selv igang med en bore maskine ;)

jeg vil sige den sidste, efter at have læst om vandkøl i en del år nu, så har jeg set de bedste resultater med netop den slags hoveder, så skal du bare huske en tynd bund, da varmen skal ledes så hurtigt som muligt hen i vandet, så det kan transporteres væk ... hehe...

Okay, havde også regnet med at det var det bedste lige af de få som jeg vidste.... Havde dog regnet med at bruge evt. Nr 2 eller 3 til Grafikkortet, men ser lige på det eftersom jeg måske også vil lave til rammene derpå... Evt. noget i denne stil :
    http://zfz.com/projects.asp?request=r300wc

En af mine venner har lavet det her design og det virker kanon godt

Okay, ser godt ud.... Havde også tænkt lidt i den stil der, så vil da lige kigge nærmere på det... Tegner videre i paint, indtil jeg kan komme til noget autocad ;)

|^|Dell Inspiron 6400

Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Okay, ser godt ud.... Havde også tænkt lidt i den stil der, så vil da lige kigge nærmere på det... Tegner videre i paint, indtil jeg kan komme til noget autocad ;)

kan sende den autocad tegning til hvis det er - det har han sikkert ikke noget imod :)

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

kan sende den autocad tegning til hvis det er - det har han sikkert ikke noget imod

Må du gerne så kan jeg kigge lidt nærmere på det... Kommer til at kunne bruge Autocad her på mandag på skolen, ved dog ikke helt hvor meget tid jeg har pga. andre projektor, men vil da gerne se på det hvis du gider sende det og han ikke har noget imod det selfølgelig.

|^|Dell Inspiron 6400

• Er misundelig.. MEn alligevel får du et par bud på et godt kølehovede. Men lidt opfindsomhed skader ikke, man er efterhånden ved at blive rundtosset pga alle de spiralformede køleblokke..

Anyways, her er nogle eksempler:

[Blocked Image: http://upit.dk/files/newblock.jpg
    [Blocked Image: http://upit.dk/files/block.jpg
    [Blocked Image: http://upit.dk/files/paul1.jpg
    [Blocked Image: http://upit.dk/files/(0)pic%20koler1.jpg
    [Blocked Image: http://upit.dk/files/pic6.jpg]

DIsse 2 er nok dem jeg ville foretrække..
    [Blocked Image: http://upit.dk/files/SmallHomemade.jpg
    [Blocked Image: http://upit.dk/files/zalman2.jpg]

AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB