Hvis jeg brænder det musik jeg har optaget, er det så lovligt eller ej?

  • Så vidt jeg er informeret, er det ikke ulovligt at optage netradio til fx. MP3.


    Man må gerne downloade materiale, som lovligt ligger på nettet med ophavsmandens samtykke - og netop netradio bliver lovligt sendt med ophavsmandens samtykke. Derfor er det lovligt at gemme (som f.eks. mp3) på harddisken.


    I loven om Digital Kopiering står der:
    Det er lovligt at:
    Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat.


    Men jeg ved så ikke om det er lovligt at kopiere ud på en CD...


    Ret mig endelig hvis jeg tager fejl...

  • Ja, det brude være lovligt i teorien... Problemet opstår bare hvis det er en digital udsendelse (DAB-Radio) for så sker der ikke en forringelse af mediet...


    Man må fx. godt optage fra radio til kasettebånd, fordi der foregår en forringelse af lydkvaliteten (alle ved vel godt at man ikke kan kopiere en kassettebåndskopi? )


    Men anyways, hvis det er almindelig net-radio, som (vidst nok) bliver udsendt analogt og konverteret til digital for at blive smidt ud via nettet for så at blive optaget digital, skulle være lovligt da konverteringen har forringet lydkvaliteten (dog ikke væsentligt :D ), bare ikke hos slutbrugeren, men allerede hos udbyderen...


    Er ikk' helt sikker på det her, men mener det er så'n... correct me if I'm wrong... :D


  • Det er nu også lovligt at lave en kopi af en CD man ejer så længe det er til eget brug ... Så det der med analog vs. digital vs. forringelse holder ikke ... ;) ... Ikke mere ihvertfald ... ;) ...


    og ja, du må godt optage fra radioen ... Hvis man betaler radio-licens altså ... :)) ... Ved dog ikke om det gælder ALLE radio-kanaler, men P1 osv må man ihvertfald godt ... ;)


    ... og ja, gælder også DAB-radio...


    Kan godt li navnet på topic ... "Hvis jeg brænder det musik jeg har optaget, er det så lovligt eller ej?" ...


    For hvis det er lovligt at optage det ned på harddisken når du hører net-radio, så er det jo også lovligt at brænde det ned ... ;) ... Om det så er tilladt at optage fra ALLE radio-kanaler (i teorien altså) ved jeg så ikke ...

  • Takker for den GrillRotten...


    havde helt glemt de nye regler vedr. digitalkopiering :-(


    Dog tror jeg stadig at HVIS man nu ikk' betaler licens, at man gerne må optage dog kun hvis der sker en forringelse af lydkvaliteten...
    Så'n burde det i hvert fald være i teorien :D