Vandkøling hvad skal man have???

• Tja... Nu har jeg fået brev om at mit X800XT er sendt... Nu er det tid til at få vandkøling :D

Jeg tænkte på en 1200l/t pumpe... et CPU kølerhoved... Et VGA kølerhoved... Noget radiator??

Og det var vist det??

Så slanger osv sfølig...

Ville være MEGA fedt hvis i kunne hjælpe :D

Skal helst være lige omkring de 2000,- Måske lidt over..

• Jeg vil råde dig til at købe radiatore andre steder end på nettet.

Har selv en radiator fra en fiat som fylder ca 2x120mm blæsere.. Den købte han for 150kr hos en auto ophugger. Der er penge at spare..

Kølehovederne kunne være Asetek, Dangerden eller J2o kølehoveder som en bruger ved navn johnny herinde producerer/producerede du kan høre ham om han har flere tilbage.

Hvad angår pumper så er Eheim udemærket. Jeg har også prøvet en gammel rusten hydor pumpe som jeg fandt på loftet og tro det eller ej den var lydløs. SÅ Hydor er nok os værd at gå efter.

Og sidst men ikke mindst så ville en lille fancontroller pynte lidt, de koster normalt ik mere end 300.

AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

• Ja men den radiator er jo ikke specielt godt bygget???

Ved du om det afleder varme så godt som dem på nettet???

Gider ikke rende rundt og spørge folk om radiatorer :))

Så hellere slippe et par 100...

Ved godt at det er de mærker man skal gå efter... Men hvad er bedst/kr... hehe...

Eller hvad er godt... Nu har alle firmaer lavet ret mange...

Og Johnny er vist gået i stå med det...

• Bil kølrere er skam rigtig godt lavet, jeg køre med en fra en nissan sunny på ca. 40*40cm, den holder min cpu og gfx på ca 32 idle og 38 max load... Uden nogen form for blæsere!

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

Oprindeligt indlæg af teko
    Bil kølrere er skam rigtig godt lavet, jeg køre med en fra en nissan sunny på ca. 40*40cm, den holder min cpu og gfx på ca 32 idle og 38 max load... Uden nogen form for blæsere!

Ja men jeg vil jo gerne have en intern radiator...

Har jo ikke 40x40cm til rådighed :))

Helst intern... Hehe...

• Ja ja, men som dalingo siger kan man købe dem billigt hos autoophuggere, de er lavet på samme måde... Ang. hoveder, ku du købe dem brugt?

Lian Li V2000B - HX1000W
    måske en MD20 til salg

Ja ja, men som dalingo siger kan man købe dem billigt hos autoophuggere, de er lavet på samme måde... Ang. hoveder, ku du købe dem brugt?

Gider sq ikke have brugte ting...

Prisen bekymrer mig ikke...

Har jo sparet 2000,- sammen til det... Kan godt bruge 2-300 mere...

Kan i ikke hjælpe mig med at vælge hvad det skal være???

• Sikker på det er chipset og ikke kabinetet? Det er det hos mig... Købte en pumpe her: http://www.akvarieudstyr.dk/ De hoveder jeg har købt er købt brugte, men syns at pc-modd's cape hoveder er mega fede! Det er op til den enkelte hvad design man ønsker...

Lian Li V2000B - HX1000W
    måske en MD20 til salg

Sikker på det er chipset og ikke kabinetet? Det er det hos mig... Købte en pumpe her: http://www.akvarieudstyr.dk/ De hoveder jeg har købt er købt brugte, men syns at pc-modd's cape hoveder er mega fede! Det er op til den enkelte hvad design man ønsker...

øhh... Hvad skulle man købe sit kabinet for???

Taget fra linket: Varenummer: 320626

Producent: Asetek

Varenavn: CPU Antarctica / VGA / Chipset Waterchill

• Penge at spare måske. Men nu er de radiatore man køber til vandkøling mange gange lavet af kobber, hvilket de ikke er på biler. :)

• hey..
    jeg har da et par radiatore hvis det er.......både store og små..... :]

CHIFTEC HIG TOWER ## SOYO DRAGON KT333/ULTRA BLACK
    Onboard:LAN, SOUND6.1, 8XUSB, IDE&RAID CONTROLLER
    256 MB DDR2100 RAM ## AMD ATHLON XP-M 2000+ ## WATER COOLED
    NVIDIA GEFORCE2 GTS/GEFORCE2 PRO 64MB ## WD HD 20GB
    Maxtor DiamondMax 10- 200 GB - 7200 rpm## CPU TEMP: UNDER PROGRESS

• Thermochill 92mm? Er det radiatoren eller hvad?

Hvis ja, giver det så ikke "lidt" problemer? 120 mm -> 92 mm giver vist lidt turbulens eller hvad det nu hedder.

Edit:
    Sgu da også nogen utrolige priser ang. radiatorer og tilbehør?

Fx:
    http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=164

• Min Radiator er vist fra en Fiat eller sårn og umiddelbart fristes man til at sige at det er skod osv fordi den ikke er lavet af kobber og ikke kommer fra Asetek, dangerden eller hvad man nu kan finde på:D. MEn det er nok min første og sidste radiator fordi min 120mm der er placeret på den nu kan køre på laveste omdrejninger og samtidig holde både CPU og chipsæt under 40 grader, jeg kan ikke måle temp på gfx. Men det er nok ik nødvendigt da det ikke udevikler mere varme end CPUen..
    Måske er jeg den eneste der har den opfattelse af at en bil har brug for en større radiator end en computer:D

Anyways, jeg syntes at du SKAL besøge en autoophugger eller lignende og høre ad fordi du får kvali selv om det er brugt og du sparer penge osv:D.

hvad angår kølehoveder så kan du læse nogle Tests rundt om på nettet, der er masser af tests som bla. Tweak linker til..

AMD OpteronDual Core
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt

• En bil kan tåle mere varme end en PC...

Desuden så bliver grafikkort varmere end CPU :)) (Gør de ikke?)

CPU med vand ligger som regel under 40C med GOD vand... Og grafikkort(De nye) ligger på 40-50...

• radiatoren i bilers varmeanlæg er faktisk udformet på en bedre måde end mange dedikerede vandkølingsradiatorer.
    Den er opbygget efter heatercore-princippet, hvilket giver lav flowmodstand og stort overfladeareal.
    Dem fra gamle toyotaer skulle være rent kobber.
    Opel bruger vist også kobber.
    men jeg fornemmer en vis modstand mod den slags "klamp";)
    den bedste radiator på markedet skulle være d-tek procore:
    http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=253
    husk shroud.

• har man de penge og ikke gider rode med alt det så kan man købe et waterchill komplet sæt......til ca 2300 .....eller et basic +et par hoveder....

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af købkøb
    En bil kan tåle mere varme end en PC...

Desuden så bliver grafikkort varmere end CPU :)) (Gør de ikke?)

CPU med vand ligger som regel under 40C med GOD vand... Og grafikkort(De nye) ligger på 40-50...

De nye CPUer (undtagen mobile) udvikler ikke under 70 watt varme, mens gfx som ATI 9800, Gforce FX 5900 og op efter udvikler omkring 45 idle og omkring 70 ved load.

en ulempe ved vandkøling som du nok kommer til at stifte bekendtskab med er det at mosftes bliver noget varmere end ved luftkøling fordi der ikke er det samme airflow over mosfets.

Hvis det blir et problem så kan du sætte en blæser til at blæse direkte på dem med lav RPM og eventuelt sætte heatsinks på. Det har jeg gjort og det har gjort mit system stabilt ved OC.

AMD OpteronDual Core