>>> Kan huske jeg har haft en masse bøvl med Telia, men troede sgu at de ville tage sig sammen før eller siden ... Er så åbenbart ikke sket endnu for når jeg læser det her, så undre jeg mig sgu over at folk vil være kunde hos et firma med den politik...
... Hvis andre teleselskaber kan og må følge trop efter Telia på det område, så er det vattet... Bare fordi man ikke vil ringe til deres priser, så skal man straffes ?...
------------------------------------------------------------------------
Tavshed koster penge for telefonkunder
------------------------------------------------------------------------
Flere selskaber kræver forhøjet eller dobbelt abonnement, hvis kunden køber sine samtaler i et andet selskab.
Hvis du f.eks. har et fastnetabonnement hos Telia og køber dine samtaler et andet sted, fordobler Telia abonnementsprisen. Det gælder også for Tele2-abonnenter der ikke ringer 1001.
- Jeg kan godt forstå, hvis en forbruger føler, at det er uretfærdigt, men vi kan kun tjene penge, hvis vi har både abonnement og samtaler, siger Telias kommunikationschef Robert Neimanas til avisen Urban.
Forbrugerrådet opfordrer kunderne til at være ekstra på vagt og læse samtlige linjer i kontrakten.
- Det er et af eksemplerne på, at det fri telemarked stiller store krav til, at kunderne er på vagt. Det virker begrænsende, og det gør det svært at benytte det frie valg, siger Anders Hjorth Jensen politisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Abonnenter hos TDC risikerer dog ikke at skulle betale dobbelt abonnement, hvis de ringer 1001.
TDC er underlagt en politisk beslutning, der har fastfrosset abonnementsprisen.
Til oktober skal Folketinget imidlertid kigge på forholdene igen, og til den tid er det muligt, at TDC også får lov til at hæve abonnementsprisen individuelt.
Men TDC forventer ikke det får betydning for selskabets politik på området:
- Vi er godt klar over, at dette er politikken fra vores konkurrenters side af. Hvad de gør på det område, er deres problem. Vi har ingen planer i den retning. Vi ønsker at vores kunder skal føle sig trygge og vide, hvad de køber - altså en klar og gennemskueligt prispolitik, siger Gert Rieder, direktør for TDC Privat.
------------------------------------------------------------------------
Ingen milliard-regning til elkunder
------------------------------------------------------------------------
Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen lover, at det ikke bliver kunderne, der skal betale, når elselskaberne etablerer bredbåndsnet.
En række af landets elselskaber arbejder med planer om at etablere et bredbåndsnet i deres dækningsområder.
Elforsyningsloven kræver dog, at der er en adskillelse mellem elselskabernes monopolaktiviteter og kommercielle aktiviteter som f.ek.s. bredbåndsleverancer.
- Elselskaberne har derfor ikke lov til at etablere og drive bredbåndsvirksomhed, uden at denne udskilles i et selvstændigt selskab, siger Bendt Bendtsen til IT-avisen ComOn.
Teleanalytiker John Strand har tidligere kritiseret elselskaberne for at træde ind på bredbåndsmarkedet med denne konstatering:
- El-selskaberne sælger verdens mest kedelige vare, som de har haft monopol på. Det vil sige, at de intet kender til markedsføring og salg. Nu vil de så gå ind i en ekstremt konkurrencepræget branche...
>>> Hvorfor lovet politikerne altid mere end de kan holde ? ... Hvis ikke kunderne ville komme til at betale, hvem fanden skulle så ? ... Kender ikke ét firma hvor kunderne ikke betaler de omkostninger som der nu er. På en ene måde eller den anden. Det er jo ikke en gavebod... De skal jo leve af det og kan jo kun lade sig gøre hvis kunderne slipper slanterne. Fandes politikere. De skulle have en kæmpe bøde hver gang de udtaler sig om noget som de ikke kan holde eller lovet noget som de ikke holder alligevel. Så kan det være de stopper med deres selvpromoverende deres PR-snak der ikke kommer os til gode.