Hvordan er reglerne lige for postordre

  • Hmmmm.... oplevede lige en underlig en.
    Jeg ved ikke lige om jeg bryder mig om den oplevelse.


    Tirsdag d. 6.7. bestilte jeg et grafikkort via internettet.
    Forhandleren angiver levering som 1-2 dage på edbpriser.dk.


    D. 8. sender jeg en mail for at høre, hvornår jeg kan forvente at modtage grafikkortet.


    Jeg får intet svar, men opdager at pengene er trukket den 8. så det må da være sent.


    Jeg har lige fået en mail om, at varen sendes på mandag. 8o


    Det synes jeg ikke lige er helt stuerent eller er det ?
    Det er i hvert fald sidste gang jeg handler der. X(


    Jeg synes efterhånden, at der er flere og flere, som angiver en vare som værende på lager med 1-2 dages levering og så er de pludseligt 4+ dage om at sende det. Det stinker IMO. X(

  • Bestilte også for noget tid siden en CPU for en ven ved bob.dk - De var de eneste som lige havde den på lager på det tids punkt og så går der alligevel næsten en hel ude inden jeg modtog den.


    Quote

    Forhandleren angiver levering som 1-2 dage på edbpriser.dk.


    En del gange er det også edbpriser.dk som laver fejlen. Ofte syntes jeg man høre om folk som selv ringer til forhandlere for at chekke op på det, og så stemmer det ikke overens.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Jeg mener ikke det er lovligt at trække pengene før varen er sendt ?
    Levering 1-2 dage, stod der også på sælgers side.

  • Quote

    Jeg mener ikke det er lovligt at trække pengene før varen er sendt ?


    Nu bestiller jeg normalt på efterkrav, men mener heller ikke at de må trække pengene inden varen er sendt - Er dog ikke meget inde i de regler.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • mener selv der er forhandleren der skal holde edbpriser.dk up-to-date med lagerstatus, priser mv. sådan var det ihvertfald det korte stykke tid da jeg arbejdede ved mariendals.dk


  • De må først trække pengene når varen er afsendt fra dem af!


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    En del gange er det også edbpriser.dk som laver fejlen. Ofte syntes jeg man høre om folk som selv ringer til forhandlere for at chekke op på det, og så stemmer det ikke overens.


    Det er forhandlerne som angiver al info om deres produkter, og det er også dem som skriver hvornår de kan levere den pågældende vare.
    Forestil dig hvis EDBpriser skulle sidde og skrive alt det selv .. 30.000 produkter gange med gennemsnittet af forhandlere per produkt = MANGE! :))


    :T :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Jeg mener ikke det er lovligt at trække pengene før varen er sendt ?
    Levering 1-2 dage, stod der også på sælgers side.


    Det er korrekt, det er ikke tilladt.


    Kontakt PBS, hvis du har benyttet Dankort.
    http://www.pbs.dk/
    De vil derefter hænge forhandleren op i bollerne hvis de oplever det samme. Ofte foretager de et prøvekøb.*


    *Rent illustrativt, i yderste konsekvens vil aftalen med PBS opsiges og derved vil butikken ikke kunne modtage Dankort.


    Har selv haft kontaktet PBS, da CDON.com hævede penge før afsendelse.


    EDIT: Glemte lige dette link, informationsside fra PBS.
    http://www.betaling.dk

  • Det er IKKE edbpriser.dk der laver fejlene omkring leveringen. Det er nemlig butikkerne selv der holder styr på deres info via xml der importeres dagligt.


    Pengene må IKKE trækkes før produktet er sendt til kunden. Det er klart ulovligt, og et brud på købeloven at trække dem før.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gatz
    jeg mener heller ikke at forhandleren må træke pengene før varen er sendt, men det er oftest edbprisers fejl... Det har jeg hvert fald hørt fra flere af mine venner.... Hmmmm, skumelt ?(


    Edbpriser.dk kan da ikke gøre for at butikkerne hæver pengene først? De har intet med salget at gøre.


    Og Edbpriser har heller ikke noget med priser og leverings tid at gøre. Denne del styrer butikkerne selv via XML.

  • Yderst skummelt ! Puds PBS på dem - så ka' de lære det !


    Men indtil da ku' jeg godt tænke mig at vide hvilken forretning det drejer sig om, så jeg ka' undgå at handlle dér. Så jeg tænkte på, om du ville være villig til at fortælle mig/os det, The Hans ?


    Tager hatten af for at du ikke puttede navnet på forretningen i dine første posts - tegn på stil IMO.

  • Tak til alle for de konstruktive indslag. :D


    Jeg mente nok, at det ikke var stuerent og det var rart at få det bekræftet. En lille fejl i mine oplysninger.
    Pengene er trukket d. 09.07 og ikke den 8., som jeg først skrev, men det ændrer nu ikke noget ved situationen, da pengene er trukket og varen ikke er afsendt.


    Det er
    http://www.pc-huset.dk
    jeg handlede hos.
    For mit vedkommende bliver det første, sidste og eneste gang.


    De skriver blandt andet dette på deres side:
    Alle varer sendes med Post Danmark, og varer tilstræbes afsendt samme dag såfremt vi har modtaget din ordre / betaling inden kl. 14.00.


    Det kan jeg kun... :)) :roller: af.


    Anmeldelse med bundkarakterer er givet til edbpriser.dk og forhandleren er skrevet i min sorte bog, hvor Topdata.dk også lige er kommet i for dårlig service og elendig leveringstid.


    Som udgangspunkt mener jeg, at en forhandler bør svare på en mail i løbet af rimelig tid og overholde de leveringstider, der angives. Det er der åbenbart en hel del, der har svært ved at leve op til og dem gider jeg simpelthen ikke at handle med.

  • Ok, tak for navnet.


    Prøv at checke her.
    Bemærk antallet af ansatte...tyder på, at det er een person, ejeren af PC-Huset, der kører det, så alt må jo falde tilbage på ham...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pede
    Ok, tak for navnet.


    Prøv at checke her.
    Bemærk antallet af ansatte...tyder på, at det er een person, ejeren af PC-Huset, der kører det, så alt må jo falde tilbage på ham...


    Står også her:
    http://www.pc-huset.dk/inforomfirma.htm

    Quote

    PC-Huset blev grundlagt i marts 2003 af Tom Cortsen.


    PC-Huset er et enkeltmandsfirma - 100% ejet af Tom Cortsen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pede
    Ok, tak for navnet.


    Prøv at checke her.
    Bemærk antallet af ansatte...tyder på, at det er een person, ejeren af PC-Huset, der kører det, så alt må jo falde tilbage på ham...


    Interessant detalje, som jeg ikke havde set. ;)
    Jeg går da ud fra, at han sender min ordre i morgen og så er sagen jo i orden. At han så ikke får flere ordrer fra mig og sandsynligvis heller ikke fra dem, der har læst denne tråd, kan han kun takke sig selv for. ;)

  • Denne betingelse er iøvrigt heller ikke fin i kanten.

    Quote

    Disse returregler gælder alle varer solgt som fjernsalg, og som ikke er special fremstillet til dig (eks. en specialbygget PC)


    Vær specielt opmærksom på, at ved bestilling af specialfremstillede PC'er , frafalder de 14 dages returret, da dette er special-fremstillede varer.


    Så længe en pc laves af standard komponenter, kan man ikke skrive sådan.
    Man kan derimod gøre det hvis man laver særlige navneskilte eller lign. der ikke vil kunne sælges til anden side.


    SHG har en lignende klausul, men flere jurister ser kritisk på den slags.

    Quote

    Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet samtykke til at monteringen kan begynde.


    Her er et udklip fra Karnov (fundet på indernettet)

    Quote

    Karnov skriver i en note til forbrugeraftalelovens § 12 stk. 2:
    "Konfiguration af PC i overensstemmelse med forbrugerens bestilling ved
    udskiftning af nogle standardkomponenter med andre var ikke bestillingskøb,
    jf. Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998.114."