Erfaringer med ANSI layout?

  • Jeg sidder og undersøger muligheden for at lave et custom mekanisk keyboard, hvilket er noget af en (dyr) jungle at komme ind i.

    Dog er det tydeligt, at man sjældent har mulighed for ISO layout, hvilket er det eneste jeg nogensinde har brugt.

    Er der nogen, der har erfaringer med at bruge ANSI layout på dansk? Er det irriterende at bruge? Er der nogle konsekvenser (skal jeg fx undvære ÆØÅ?)

    Såfremt jeg kunne finde med ISO layout, ville jeg så uden nogen som helst problemer kunne konfigurere det til et almindeligt nordisk layout?

  • Du kan sagtens køre et ANSI-layout med dansk sprog. Tasterne ligger hvor de plejer. Men hvis du kigger godt efter vil du bemærke, at der mangler en tast pga. at venstre Shift-tast er større. Dvs. du kommer til at miste tasten til venstre for Z hvormed du skriver < > \.

    Derudover, så er symbolerne på nummer-rækken anderledes.

    Så det er ikke bare lige ud ad landevejen. Desværre.


    Jeg har selv overvejet ANSI mange gange pga. det åbner op for et kæmpe marked og mange muligheder.


    Personligt ville jeg nok vænne mig til at køre med US-layout, og se på muligheden for at skrive ÆØÅ via en et makro via software. Fx ved at holde Fn-tasten nede og trykke på andre bogstaver. Men det er dog langsommere.


    Programmører elsker ANSI fordi det mapper en masse symboltaster hvor de kan være mere kringlede at finde via ISO.


    Jeg har til dels gået kompromis ved at købe et Varmilo x Ducky MIYA Pro. Det minder egentlig om et custom tastatur. Har en krop, der er magen til, og nogle af de bedste og mest smooth switches jeg nogensinde har prøvet. Har kombineret det med et DSA sæt med nordiske taster fra kbdfans. Derudover har det aftageligt USB-C. Så jeg har det jeg skal bruge, føler jeg.

    Images

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Ser også lækkert ud, og du har endda også et coiled kabel! Synes de er så fede, men skal have styr på tastaturet før jeg begynder at rode med bestilling af sådan et.

    Har faktisk kigget lidt på den, men har lidt krav til tastaturet. Jeg skal kunne programmere knapperne, så jeg nemt kan skrive min mail fx, og assigne media keys hvor jeg finder nemmest. Kører denne på Ducky PCB, som kan det, eller Varmilo, som jeg mener slet ikke kan ændres?

    Hvilke switches valgte du? Jeg har selv haft brune og blå, men tænker at gå over til red, silent red eller silver. Gad egentlig godt gateron rød, men ja, det fører de jo ikke....

  • Jeg tror du har ret i at det ikke kan programmeres. Desværre.

    Det har heller ikke nogen DIP-switches. I det hele taget føles det meget som et Varmilo-tastatur, og ikke særlig meget som et Ducky. Jeg ved ikke rigtig hvad Ducky's anpart i dette tastatur egentlig er. Men jeg har også haft flere Ducky-tastaturer, og dette lyder helt anderledes at skrive på. Det er meget mere dæmpet, hvor alle de Ducky jeg har prøvet har en højlydt lyd når tasten trykkes helt i bund.


    Dette er med MX Brown. Jeg kan bedst lide den taktile følelse. Jeg skriver også forholdsvis meget. Men jeg gad godt prøve Silent Red. Hvis jeg kunne vælge frit så ville jeg vælge Gateron Brown. Men det er jo desværre ikke en mulighed med lige dette.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Bruger selv 50/50 ANSI/ISO tastaturer herhjemme. Manglen på backslash til programmering er et kæmpe problem hvis ikke du laver dit eget keyboard layout med Microsoft's eget værktøj. Så kan man også smide ÆØÅ på f.eks. ALT+A eller lign.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |